1

Jag beställde just en sådan här dunk:
http://www.ctwtools.se/butik/kemikalier … 5-termisk/

Någon som har testat? Hur mycket bör man späda den? Kör man flera gånger med svagare spädning på sista?
Tanken är att pensla i bussens otaliga plåtskarvar så att den får krypa in och döda rosten innan jag lägger lack som försegling. Men jag funderar på om man måste torka bort överflödig syra eller om det räcker med att låta den dunsta? Jag har läst på olika forum att syran kan etsa sönder plåten med tiden? I så fall kanske iden faller?

Smedens rostlösare är enligt uppgift inte så mycket annat än utspädd fosforsyra. Någon som har provat den?

Jag har också läst om något som kallas metal prep som man tvättar renslipad plåt med innan lack, vad är det och var hittar men det?

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

2

Jag brukar använda Smedens, tycker den funkar fint.
Finns några bilder i min -59 tråd

3

Har hållt på ett antal år med plåt o lack till o från,,,min erfarenhet är grundfärgen man använder är jätteviktig.
Glöm i princip all enkomponents grundfärg. Provade på en BMW för flera ett antal år sedan med att endast blästra "lätt" så att man man får en grovkornig yta och sedan grunda med exempelvis Hagmans gula 2 komponent.  Efter ca 5 år såldes bilen utan ett spår rost.

\\Peter

Vw-57. Karmann Ghia-66. Transporter EH - 77. Early Bay - 71.

4 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2013-12-30 16:10:33)

Lowflyer, hur har det gått? Efter din postning beställde även jag en dunk, men jag har inte hunnit testa. Hur mycket har du spätt den, om du provat? Spontana synpunkter?

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

5

Jag har inte testat så där jättemycket, men spontant verkar rosten omvandlas till ett svart hårt material. Rispar man i det blir det blanka repor. Jag spädde: en tredjedel dunkens innehåll : två tredjedelar vatten.
Jag har försökt att googla men hittar inte så jättemycket.
Blank frisk plåt verkar inte påverkas. Jag hade väntat mig en svartgrå yta även på denna. Efter nyår tänkte jag testa några provbitar med olika blandningar. Du får jättegärna posta dina erfarenheter i denna tråd.
/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

6

Kopierar in det jag skrivit tidigare om fosforsyran:

Fosforsyra då?
Som det redan har sagts om fosforsyra avrostar det inte bara, utan lämnar dessutom efteråt ett tunt, men tätt skikt av järnfosfater som både ger ett bra fäste för färgen och ger ett visst skydd mot vidare rostbildning. Alltså tvärt om andra syror! Det är därför jag föredrar fosforsyra.

Bäst fungerar den i ett 2-badsystem. Första badet skall vara åtminstone 10-15% för att avrosta effektivt. Därefter spolas delarna av med vatten innan de får ligga några minuter i det andra badet, som skall vara betydligt svagare: runt 2%. Det är detta, det andra badet som gynnar bildningen av de skyddande järnfosfaterna. Har man möjlighet så kan man gärna värma baden upp till 80 grader (även om nackdelen då är att det dunstar) så verkar det inte bara snabbare utan delarna torkar snabbt när man tar upp dem ur badet. Till smådelar fungerar en gammal kaffeplatta/ varmhållare för mat super! Har man ren fosforsyra behöver delarna inte spolas av efter sista 2% badet, men skall gärna torkas snabbt.

7

Tack, Frederik! Jag har kört ett gammalt bromsok i elektrolys med kaustiksoda, och bakre bromssköldarna i X-Rost. Såklart har skruvar och brickor badat i Coca-Cola.

Härnäst väntar test med fosforsyra-bad för främre bromsok och kanske en av bromsskivorna. Den andra ska iaf gå i citronsyra-bad. Det är roligt att prova olika metoder, speciellt som det är ganska billigt. Tiden kostar ju ingenting.

Självklart delger jag er, mina vänner, resultaten.

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

8

För att reda ut effekterna har jag påbörjat följande experiment:
I sju olika koncentrationer av Fosforsyra med vatten har jag lagt i dels en bit rejält rostig VW-plåtbit, samt en ny plåt utan rost. Tanken är dels att se hur effektivt det är på att avrosta, dels att se hur bildandet av järnfosfat påverkades av olika koncentrationer på syran.

Jag mätte upp spädningarna ganska noga med en graderad spruta. Burkarna innehåller från vänster: 2%, 10%, 15%, 20%, 30%, 50%, 85%
Som en ren service till er som läser skriver jag ut blandningsförhållandena baserat på 85% syra köpt enligt inlägget längst upp i tråden:
2%     1:41,5
10%   1:7,5
15%   1:4,66
20%   1:3,25
30%   1:1,83
50%   1:0,7

Det första som noterades var att från 20% och uppåt började plåten avge små bubblor. Högre koncentration = mer bubbel.

Efter att bilderna togs kom jag på att jag skulle doppa plåtar lite snabbt och låta dem lufttorka för att simulera att syra penslades på plåtskarvar etc.

Resultat kommer, stay tuned!

/Janne

Post's attachments

IMG_4024.JPG, 146.36 kb, 640 x 480
IMG_4024.JPG 146.36 kb, 659 downloads since 2014-01-04 

IMG_4025.JPG, 195.46 kb, 640 x 480
IMG_4025.JPG 195.46 kb, 432 downloads since 2014-01-04 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

9

Fantastiskt!
Jag hade en plan om att göra samma experiment för några år sen när ja köpte mej en dunk med Fosforsyra men det blev aldrig av.
Men det spelar ju ingen roll för nu gör ju du jobbet åt mej ICQ/ab bara att luta sig tillbaka och vänta på nästa uppdatering... ICQ/ad

Buy the ticket, take the ride... - HST

10

Mellantidsresultat efter ca 4 timmar:

Post's attachments

IMG_4027.JPG, 204.67 kb, 640 x 480
IMG_4027.JPG 204.67 kb, 393 downloads since 2014-01-04 

IMG_4028.JPG, 218.3 kb, 640 x 480
IMG_4028.JPG 218.3 kb, 373 downloads since 2014-01-04 

IMG_4029.JPG, 223.09 kb, 640 x 480
IMG_4029.JPG 223.09 kb, 340 downloads since 2014-01-04 

IMG_4030.JPG, 235.72 kb, 640 x 480
IMG_4030.JPG 235.72 kb, 356 downloads since 2014-01-04 

IMG_4031.JPG, 211.44 kb, 640 x 480
IMG_4031.JPG 211.44 kb, 364 downloads since 2014-01-04 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

11

Resten av plåtarna...

Plåten utan siffra är 85%. Den stora biten har bara varit delvis nedsänkt i syran.

Hittills verkar ca 30% funka bäst?

/Janne

Post's attachments

IMG_4032.JPG, 220.88 kb, 640 x 480
IMG_4032.JPG 220.88 kb, 360 downloads since 2014-01-04 

IMG_4033.JPG, 210.61 kb, 640 x 480
IMG_4033.JPG 210.61 kb, 353 downloads since 2014-01-04 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

12

Ok, här kommer fortsättningen på experimentet. Först bitarna efter att de hade fått ligga lite över två dygn. Notera att de små bitarna bara är doppade till hälften en gång och sedan fått självtorka för att simulera pensling med syran. Det verkar då som att syran med högre koncentration dunstar långsammare och att syran då får verka lite längre?
Bitarna av ny plåt blev alla svartoxiderade. På någon koncentration kan man se ett ljust spår tvärs över plåtbiten. Kanske har den rostiga biten legat mot här, vad vet jag?
Jag skulle i alla fall vilja påstå att pensling inte biter förrän man kommer upp i åtminstone 30%, men för att långtidsbada räcker det med 15% för att få bort gravrosten. Vid 85% långtidsdopp blev det plåtrent och blankt? Det syns inte på bilderna, men baksidan av plåten var lackad och i stort sett alla lösningarna påverkade lacken i någon mån.

Post's attachments

IMG_4034.JPG, 217.02 kb, 640 x 480
IMG_4034.JPG 217.02 kb, 397 downloads since 2014-01-07 

IMG_4035.JPG, 217.34 kb, 640 x 480
IMG_4035.JPG 217.34 kb, 347 downloads since 2014-01-07 

IMG_4036.JPG, 221.39 kb, 640 x 480
IMG_4036.JPG 221.39 kb, 374 downloads since 2014-01-07 

IMG_4037.JPG, 231.51 kb, 640 x 480
IMG_4037.JPG 231.51 kb, 341 downloads since 2014-01-07 

IMG_4038.JPG, 218.55 kb, 640 x 480
IMG_4038.JPG 218.55 kb, 351 downloads since 2014-01-07 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

13

Resten av bildserien:

Post's attachments

IMG_4039.JPG, 230.5 kb, 640 x 480
IMG_4039.JPG 230.5 kb, 345 downloads since 2014-01-07 

IMG_4040.JPG, 215.46 kb, 640 x 480
IMG_4040.JPG 215.46 kb, 322 downloads since 2014-01-07 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

14

Sista delen av experimentet gick till som så att jag doppade alla långtidsproverna i 2% lösningen för att se vad som hände. Det blev en vit beläggning på dem. Jag hade hittills trott att järnfosfaten som enligt uppgift skall bildas var svart (tänk fosfaterade svarta skruvar) , men nu undrar jag om det inte är så att det vita vi ser faktiskt är järnfosfaten? Notera att bitarna bara har fått en snabb doppning i 2% lösning. Kanske skulle man ha låtit dem ligga lite längre?

Post's attachments

IMG_4041.JPG, 197.7 kb, 640 x 480
IMG_4041.JPG 197.7 kb, 373 downloads since 2014-01-07 

IMG_4042.JPG, 230.43 kb, 640 x 480
IMG_4042.JPG 230.43 kb, 332 downloads since 2014-01-07 

IMG_4043.JPG, 229.54 kb, 640 x 480
IMG_4043.JPG 229.54 kb, 361 downloads since 2014-01-07 

IMG_4044.JPG, 230.4 kb, 640 x 480
IMG_4044.JPG 230.4 kb, 346 downloads since 2014-01-07 

IMG_4045.JPG, 232.53 kb, 640 x 480
IMG_4045.JPG 232.53 kb, 354 downloads since 2014-01-07 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

15

Resten av bildserien:

Post's attachments

IMG_4046.JPG, 211.45 kb, 640 x 480
IMG_4046.JPG 211.45 kb, 367 downloads since 2014-01-07 

IMG_4047.JPG, 219.29 kb, 640 x 480
IMG_4047.JPG 219.29 kb, 370 downloads since 2014-01-07 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

16

Slutsatsen då?

Jo skall man bara pensla på är det nog starka grejer som gäller plus gott om tid. Gärna upprepade penslingar. Jag kommer att köra med outspädd syra 2-3 gånger och sedan en 2% efter det.
Har man möjlighet att långtidsdoppa grejerna räcker det med 15% plus 2% efterdoppning. Ungefär som Frederik skrev tidigare i inlägget. Men likt en trilskande sjuåring gäller "kan själv!" i mitt fall ;-)
Kör man med 15% behöver man inte köpa så mycket syra för att fylla upp ett lämpligt doppningskar så det blir ju lite billigare.

Synpunkter mottages gärna!

Over and Out, Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

17

Du som har vätskan... när jag var yngre..35 år sedan kanske..... hade min far en burk med "rostomvandlare"... en seg sörja.. efter applisering, blev rosten svart.. så misstänker jag att sörjan var just fosforsyrahaltig.. ICQ/an
Skulle du inte kunna ta lite syrablandning, och blanda med hederligt tapetklister.. och prova vad som händer.. ICQ/ad
i forsknings syfte.. ICQ/ad  du verkar duktig på det... jag har ibland funderat på just den funktionen.. sen kanske gladpack på det.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18 Senaste redigerad av Wompa (2014-01-07 23:07:38)

Vanliga rostätare innehåller fosforsyra.

Rostätare från Jula är ju en vit seg sörja som är lätt frätande.

Tror jag läste någonstans att den innehåller fosforsyra.

EDIT: Precis som jag visste.

http://www.jula.se/media/pdf/product/MS … A4tare.pdf

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

19

1000tack Janne-Lowflyer för en utomodentligt detaljerad utläggning i fosforsyrans universum! ICQ/ag

Buy the ticket, take the ride... - HST