1

hej!

har köpt mig ett nytt projekt som nu bara e i planerings stadiet till att börja med så skall den fås igång och besiktigas.

men vill ju sänka den sen därför undrar jag hur mkt kan man sänka den utan tubbning fram samt hur mkt man kan sänka bak?    (det skall fortfarande gå att åka minst 2 i den)

vad e det man behöver göra då?     det verkar ju finnas ett otal varianter.

Mvh / Richard

2

En sänksats(2) fram och sänksvärd bak från Franke.

2 splines bak blir bra om man kombinerar detta med lite lägre fram däck  ICQ/ab

Inga problem att besiktiga eller att köra 2+  eller vad säger ni andra ?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

3

Jag är också intresserad av att veta hur mycket man kan sänka bak utan att behöva notcha med mera? Funkar det alltså med två yttre?

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

4 Senaste redigerad av Demian (2013-12-30 12:38:59)

Det går att sänka mycket.

Min gamla Ockelbo hade jag bara slipat nerviket på ramen och slipat ur som en större tumnagel för damasken, men den slog i då man åkte i gropar. Inga tubbade hjulhus.

PÅ min gamla Korsnäs DH hade jag inte slipat ur någonting. Inte heller tubbade hjulhus. 

Bägge bilarna hade okortade framvagnar och originalsvärd

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1151854.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1151840.jpg

5 Senaste redigerad av ricke (2013-12-30 14:17:40)

ok kortad framvagn med sänksatser då el?

hur många hack ibak?

varför kortar man framvagnen? e det att föredra när man sänker?

ockelbon ser ju riktigt nice ut ICQ/ab  e det 15" hjul du kör på den?

mvh / Richard

6

Korsnäs sänkningen ser riktigt najs ut.

Original framvagn med sänksatser?
Original svärd bak mad 2 hack inre eller yttre?
Däckdimension och ET ?
Har du kvar däcken .... Till salu?

En perfekt sänkning jag gärna kopierar.....

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

7

Det satt okortad framvagn på bägge bussarna, fast Ockelbon hade splitframvagn och Korsnäsbussen hade original kulbult med droppade spindlar.

Däckdimension fram var 165/50-15 Nankang på bägge. Bak minns jag inte. Jag har inga däck över.

Jag brukar labba mig fram med att sänka yttre+inre till det blir rätt höjd. Men Korsnäs bussen var troligtvis sänkt två inre hack.

Modon hade enbart sänksats, men den var notchad bak. Jag vet inte om det hade varit nödvändigt, men jag hade den liggandes på sida och då var det lika bra att passa på att göra det.

På både Modon och Korsnäsbussen hade jag coilovers. Dom blir annars lite mjuk i fjädringen då man kör okortat.

Korta framvagnen gör man nog främst för att få hjulen att sitta rätt i hjulhusen och det är ju mest tycke och smak. Personligen så kortar jag då jag kör med fälgar som breddar mycket utåt dvs många alufälgar. Jag eftersträvar att ligga nära original spårvidd.
Sen så kan man behöva korta om hjulen tar i skärmkanten, men så länge man inte kör med högprofil, eller kör så sänkt att man kör med uppflyttade hjulhus, så behöver man nog inte korta.

Kolla annars på earlybay.com Där finns det många trådar om däck och sånt.

Bild på Modon.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1152094.jpg

8

ursäkta alla korkade frågor men jag e  ny på vw.   bilen jag spånar om sänkning på e en bay pickis -68 som jag nyligen vart och inhandlat den har trummor runt om. har en uppsättning 15" plåtisar från bubblan min som ligger o skräpar så jag tänkte använda dom på denna och då gärna bredda dom bakre lite om det får plats

om jag förstår den här tabellen rätt
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=255
så om det är orginal höjd på min bil så sänks den ca 11cm om jag ej rör dom inre splinesen utan endast flyttar den yttre +2 hack?
+2 hack räknar man medsols då eller?

hur mkt går det att sänka den i fram med endast sänksatser isvetsat?

tack för alla bra svar mvh / Richard

9

Det finns en bra tråd på earlybay.com som sagt.
Den heter "stance".
Men fina bilder Demian!
Var det din dh som blev tokrenoverad sen?

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

10

Tackar!

Både Modon och Korsnäsbussen har förfinats av sina efterföljande ägare, men ingen av dom har nog tokrenoverats.

Ja, earlybay.com är ett mycket bra forum.