Är det någon skillnad på bakrutan mellan split och oval, förutom pinnen i mitten på split så klart.
Tanken är att svetsa i en pinne i ovalen eller ska man tvingas byta halva taket?
Vad jag märkt så verkar split rutorna lite spetsigare längst ut på sidorna medans ovalerna är rundare?
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Ja det är olika form på rutorna, det finns en special ruta om du vill såga bort pinnen på en split och få ett modernare utseende med bättre bakåt sikt. 
Tycker också jag sett det på alla bilder jag jämfört med men tänkte att det kanske är någon här som vet 100%
Kan vara olika höjd också, någon får mäta 
Jo, splitens "oval" är spetsigare. Dessutom är splittens glas två flata glas medan ovalens är ett böjt glas.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Bara att gå till glasmästaren så fixar han 2 rutor.
Funkar det inte med plexi annars?
Typ1-65 soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet
tänk inte tanken att bygga om en oval till split på det sättet... det ser inte klokt ut...
att modernisera en split, ja det gjordes ju, finns en bild jag sett med massor (100-tals?) av avsågade "mittdelar"... på ett sätt tycker jag det är charmigt med dessa moderniserade bilar, att bygga tillbaka dem blir lite fel (fast jag förstår man vill det)
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Troligtvis lättare och bättre att köpa an ursågad splitruta:)
I mitt tycke är oval snyggaste modellen 
Jo, e lite kluven hur jag ska göra.
Nu vet jag iallafall att det kräver mer om det ska göras ordentligt, och det vill man ju 
Får hålla tummarna att jag kan hitta en hel splitkaross istället 
Att bygga en fakesplit med alla rätta detaljer är egentligen bara att glömma, för ingenting är likadant mot tex en 55:a. Alla grejer som behöver införskaffas kommer att motsvara priset på vad en split kostar i slutändan ändå. Då känns det väl som att en oval som är en oval är mer värd än en oval som försöker vara en split men inte är det
Och för att styrka svaret på frågan: nej det är inte lika 
Att bygga en fakesplit med alla rätta detaljer är egentligen bara att glömma, för ingenting är likadant mot tex en 55:a. Alla grejer som behöver införskaffas kommer att motsvara priset på vad en split kostar i slutändan ändå. Då känns det väl som att en oval som är en oval är mer värd än en oval som försöker vara en split men inte är det
Och för att styrka svaret på frågan: nej det är inte lika
jo, jag har ju utgått från en skrot 51a, en 53a kaross som nån våldfört sig på under callookeran samt köpt massa splitskrot... Mycket detaljer blir hyfsat rätt, men helt rätt blir det inte... en 53a är nog närmare en split än vad en 57a oval är en tidig oval...

Men det blir inte gratis... Men jag har ju spittens bakvagn, dämpare, framvagn... Fel golvhalvor dock... Och jag har ändå inte haft nån ambition att bygga en korrekt bil... ska man ha rätt inredning (mattor, säten, speglar) samt rätt blinkers, skärmar, bakljus, framljus, fotsteg, lister, handtag, glas etc så sticker det iväg...
Jag nöjer mig med rätt glas, lister och handtag - fel skärmar, reprolampor, nyare pilar osv... rätt instrumentering, ratt etc, men fel stolar och resten av inredningen blir det nog lite vadsomhelst som ser råttigt ut...
Ska man sen ha rätt motor... tja... nä, bättre satsa på en split från början...
Tyvärr har mitt eget fusksplitt-projekt avstannat i brist på tid... 
Ovalen är i min smak den snyggaste VWn, en sen oval är dessutom bra att köra...
Men det är kul att hyfsat välbyggda fusksplittar kommer ut... men med isvetsat mittstolpe, fel lysen, fel storlek på rutorna etc så mår iallafall jag bara illa... men de riktiga "KAMAX" människorna mår nog illa av min bil åxå... Men kan trösta sig med att inget av det jag utgått från varit värt att behålla i det skick det var... 53 karossen var verkligen synd att de förstört, den var rättså rostfri, men callookad på det sämsta sätt man kan tänka sig...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)