1

Har en liten tankenöt som jag behöver hjälp med!
Jag har en vana av att alltid montera på äldre baklampor på mina bilar då de är MYCKET snyggare än de nyare. Alltså sena55ans-61ans baklampor.
Det ska finnas en lösning med relän som ersätter funktionen som "den magiska spaken" har, dvs att bromsljuset slocknar på den sidan som blinkar.
Jag har sett ett elschema här på forumet för länge sedan men kan inte hitta det igen, dessutom tyckte jag det såg bristfälligt ut med tanke på vad jag hört från andra om antalet relän som behövs.
Har någon ett lättförståeligt elschema som de vet fungerar?
Oerhört tacksam för svar!
1963
http://i42.tinypic.com/34yphrp.jpg

1962
http://i44.tinypic.com/egxymg.jpg

Stolt medlem av kompisgänget som kallar sig "Munka-Ljungby Luftkühler"

2 Senaste redigerad av Tompa (2012-02-19 22:28:23)

Här kommer min lösning på kopplingen. Grundschemat har jag hittat någonstans och sedan modifierat. Denna koppling har jag i bilen nu. Observera det extra reläet till kontrollampan. Jag har också satt två dioder till det reläet för att det ska bli rätt. Behöver du två sådana finns det i min verkstad, så då är det bara att titta förbi...

http://www.jtfr.se/koppling.jpg

57.jtfr.se

3

Tusen tack Thomas! Kanon schema, detta ska gå vägen ser jag.
Kommer in om och tittar en dag.  ICQ/ag

Stolt medlem av kompisgänget som kallar sig "Munka-Ljungby Luftkühler"

4

Det där schemat har jag med följt en gång.
Funkade finfint.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

5

Om det är 12V och man inte orkar koppla själv finns det en färdigbyggd låda för detta att köpa på Ebay (billigt) eller i en Hot rod shop (dyrt).

6

HenrikL skrev:

Om det är 12V och man inte orkar koppla själv finns det en färdigbyggd låda för detta att köpa på Ebay (billigt) eller i en Hot rod shop (dyrt).

Oooo det låter intressant, ser säkert stiligare ut också misstänker jag. Allt gömt i en låda. Ska kolla upp det, tack så mycket ICQ/af

Stolt medlem av kompisgänget som kallar sig "Munka-Ljungby Luftkühler"

7

Ursäkta en okunnig men varför behövs det två blinkersrelän?
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

8

Det behövs inte två blinkrelän och inga dioder heller.
Jag använde bara 4 vanliga relän och 1 blinkrelä till mina bakljus, alla funktioner fungerar klockrent, även kontrollampan som kopplas precis som vanligt.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

9

Jag hittade inte det perfekta schemat den här gången, men här är ett som jag gjorde en gång förut. Med "+15" menas alltså tändning för dom som inte vet.
http://i39.tinypic.com/34eyk9w.jpg

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

10

Tackar så mycket för dessa scheman! Nu ska det kopplas jäklar i det  ICQ/ag

Stolt medlem av kompisgänget som kallar sig "Munka-Ljungby Luftkühler"

11

Tompa skrev:

Här kommer min lösning på kopplingen. Grundschemat har jag hittat någonstans och sedan modifierat. Denna koppling har jag i bilen nu. Observera det extra reläet till kontrollampan. Jag har också satt två dioder till det reläet för att det ska bli rätt. Behöver du två sådana finns det i min verkstad, så då är det bara att titta förbi...

http://www.jtfr.se/koppling.jpg

Nu funkar det, gick efter denna men fick modifiera det lite. Fick inte dioderna att fungera men ersatte de med ett till relä som sluter jorden till indikationslampan. Så nu sitter det två slutande relän till indikationslampan, en från var sida. Funkar kanonbra!

Hatten av för hjälpen ICQ/ab

Stolt medlem av kompisgänget som kallar sig "Munka-Ljungby Luftkühler"

12

Nu har jag kopplat allt enligt schemat, men hur kopplar man varningsblinkers i detta system?
Jag har två sladdar kvar från varningsblinkersknapp: R (svart/grön) och L (svart/vit).
Nån som är händig med sånt och kan rita det i HANDY's schema?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

13

Tänk på.om du har varnings blinkers.. så kräver besiktningen gult sken bak på blinkningen. varnings blinkers är inte krav fören -76 så. Mao. kan man gömma knappen innan ICQ/ad  om man inte fått till det så.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Skulle vilja säga att du har ju även den här lösning

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=391685

som jag själv har hållt på med i 3 dagar i sträck nu, men efter som skiten inte funkar, så är ja smått less.

men mitt elsystem är totalt sönderkapat å ser ut som skit så kanske inte är så konstigt att man inte fick det å funka,

Nu blir det annan lösning

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

15

Tompa skrev:

Här kommer min lösning på kopplingen. Grundschemat har jag hittat någonstans och sedan modifierat. Denna koppling har jag i bilen nu. Observera det extra reläet till kontrollampan. Jag har också satt två dioder till det reläet för att det ska bli rätt. Behöver du två sådana finns det i min verkstad, så då är det bara att titta förbi...

http://www.jtfr.se/koppling.jpg

Hej och hallå!
Kan bara inte låta bli att kommentera, det är absolut inte av elakhet, nej, utan bara att vi tycks dela intresset för reläkedjor...
Relän i all ära, men det är nu bra om man kan undvika ett och annat... Som det till kontrollampan exempelvis. Jag har också led-anpassat blinkrelä, och då funkar inte VWs originalkoppling, jag löste det genom att använda dioderna som du gjort, men skippade relät, och satte kontrollampan i en tvåpolig isolerad lamphållare av plast... + från dioderna! och -till chassiet.

Läser mer och kommenterar kanske andra grejer... Får se..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

16

RAINIER skrev:

Nu har jag kopplat allt enligt schemat, men hur kopplar man varningsblinkers i detta system?
Jag har två sladdar kvar från varningsblinkersknapp: R (svart/grön) och L (svart/vit).
Nån som är händig med sånt och kan rita det i HANDY's schema?

Varningsblinkers kan ju kopplas på flera olika sätt, exempelvis med en strömbrytare som opplar ihop höger och vänster utgång, samt ingången på blinkspaken, det behövs en tvåpolig, (fyra anslutningar) tvålägesströmbrutare, on-off, till detta... Eller några relän... Klick, klicketiklick...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

17

Nu har jag anslutit allt, men det fungerade ändå inte. Efter några mätningar upptäckte jag ett litet fel på schemat; 87a skulle vara kontakten som är sluten i viloläget, inte 87. Så efter jag har gjort om detta, funkade allting utmärkt.
Sen har jag löst varningsblinkers på ett mycket enkelt sätt med orginalknappen. Se bild nr. 2.

http://i62.tinypic.com/xn4z77.jpg

http://i58.tinypic.com/4gllqx.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !