26

mr_nickee skrev:

Hur menar du nu? Har bara ställt den med strobb lampa efter vad som rekomenderats, samt kollat att vakumdosan ändrar tänningen något, och att centifugaldelarna inte sitter fast

Vid fullt utslagen tändning ska den vara ca 30-32 grader före TDC. OM din fördelare inte slår ut som den ska så kanske du får för låg tändning och motorn går varmt, slår den ut för mycket går den också varmt. Kolla gärna alla cylindrar, speciellt den du har smält en kolv i.
Det kan mycket väl vara bränsleproblem du har men du har inte kollat att det inte kan vara tändningen om du inte kollat detta.
Du har heller inte kollat hur dina stift ser ut så jag vill nog påstå att du inte uteslutit allt annat utom bränsle.

Med modern soppa som innehåller mer och mer etanol så blir det känsligare så jag utesluter inte bränslet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

27

Svwerker skrev:
mr_nickee skrev:

Hur menar du nu? Har bara ställt den med strobb lampa efter vad som rekomenderats, samt kollat att vakumdosan ändrar tänningen något, och att centifugaldelarna inte sitter fast

Vid fullt utslagen tändning ska den vara ca 30-32 grader före TDC. OM din fördelare inte slår ut som den ska så kanske du får för låg tändning och motorn går varmt, slår den ut för mycket går den också varmt. Kolla gärna alla cylindrar, speciellt den du har smält en kolv i.
Det kan mycket väl vara bränsleproblem du har men du har inte kollat att det inte kan vara tändningen om du inte kollat detta.
Du har heller inte kollat hur dina stift ser ut så jag vill nog påstå att du inte uteslutit allt annat utom bränsle.

Med modern soppa som innehåller mer och mer etanol så blir det känsligare så jag utesluter inte bränslet.


Tack för bra förklaring. Ska pröva även detta när ja tar ut bilen  i vår ICQ/ab