Nanovax på bilrutan (även på karossen) används redan idag. Allt regnvatten blåser av vid hastigheter över 75 - 80 km / tim. och vindrutetorkarna behöver då inte användas. Nanopartiklarna är i molekylstorlek och fyller ut alla de små håligheter som finns i glaset.
Men vindrutetorkarnas 110-åriga era kan vara över. I framtiden ska regn och smuts "skrikas" bort med ultraljud. Åtminstone om biltillverkaren McLarens planer går i lås.
Det är motorsajten bytbil.com som berättar att McLaren har en ny teknik som effektivt tar bort regn och smuts från vindrutorna. Systemet har funnits länge och används bland annat av militären på stridsflygplan.
McLarens designchef Frank Stephenson berättade för Sunday Times om att det var svårt att få ut information om ultraljudsystemet.
"Jag frågade varför man inte ser vindrutetorkare på vissa flygplan. Jag fick berättat för mig att det inte var någon beläggning på ytan eftersom ett högfrekvent elektroniskt system är på konstant. Tack vare det fastnar ingenting på vindrutan", förklarade Frank Stephenson i intervjun.
Bytbil.com skriver att systemet är "riktigt billigt" och dessutom väger mindre vindrutetorkarmekanismen.
Ultraljud används idag också inom tandvården för att avlägsna plack.
di.se
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│
