1

Jag förhandlar med en snubbe i Florida om att köpa en uppsättning gamla fälgar (kromade 14" plåtisar) av honom.
Två frågor till er som vet:
- Vilket är det smartaste fraktsättet och vad brukar det kosta för fyra fälgar?
- Är det tull på begagnade bildelar som man köper av en privatperson?
/J

66 Kombi dubbeldörr soltak
64 bubblaplatta med lattjo glasfiberkaross
+ en tjeck och en fransman, båda med luftkyld boxerfyra

2

Original Jacob skrev:

- Är det tull på begagnade bildelar som man köper av en privatperson?

Ja, delar (nya eller begagnade) som köps utanför EU är det tull (3-5%) och moms (25%) på. Dessutom tar speditören en förtullningsavgift på 100-150 kr.

3

Sen kan man be säljaren skriva "gift" på den gröna lappen...

4

Men det är inte säkert att det hjälper. Även en gåva har ett värde.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Behövde inte betala moms på mina förlängda svärd som jag beställde från USA. Han skrev bara "used vw parts " på paketet... Antar att man inte får tillbaka något ifall paketet försvinner då iofs då det inte finns något värde registrerat?

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

6

Om värdet på gåvan är under 400kr inkl frakt slipper du tull annars e de tull som gäller....finns inget kvitto som stärker kollar tullen själva upp vad grejerna kan tänkas vara värda å de kan bli jävligt skevt ibland.

Typ1 1956
Typ1 1302 1972 x2
Typ 2 deluxe 1977

7 Senaste redigerad av ANTIKDAVID (2013-12-21 15:26:52)

Ska tillägga att ibland slinker grejerna igenom, men jag tror de e bättre å skriva ett lågt värde än gåva. Skickar man med UPS tillex lägger dom ut pengarna å då e de jävligt svårt att protestera om man anser att man blivit feltaxerad för dom vill bara ha tillbaka sina pengar, slutade med inkasso för mig en gång! ICQ/ac

Typ1 1956
Typ1 1302 1972 x2
Typ 2 deluxe 1977

8

Att be säljaren skriva ner värdet ordentligt på grejorna brukar fungera de flesta gånger jag handlat, för oftast fastnar det i Tullen och då läggs det på moms plus frakt från tull till mottagaren.  ICQ/am
Tror det fungerar att momsa grejorna i US innan det skickas, men då förlorar man ju chansen att det slinker igenom tullen gratis men man tjänar på frakten.

9

Fyra fälgar låter dyrt att skicka, du har inga kontakter på containerfrakt? Alltså ngn som du kan samskicka med.

10

JetCarrier tar bara 400 kr för container-frakt (tre veckor över havet), men fälgarna ska fortfarande skickas till och från containern. Från dem (i Norge) och till närmaste ombud i Sverige kostar troligen runt 600 kr. Frakten till containern (Florida - New Jersey) vet jag inte vad den kostar, men totalt blir det väl kanske runt 1500.
Även om containern skulle vara gratis så blir det ändå 1100 i så fall.
Jag vet inte än vad en direktfrakt med typ DHL skulle kosta...
/J

11

usps är billigare än ups o fedex men alla funkar. kostar typ 300-600dollar.

12

Med USPS verkar det bli $360 = 2400 kr (i två paket).
/J

13

Har kollat med USPS och det verkar som man kan skicka fyra fälgar inom USA (t.ex. till ett containerföretag) för runt $60.
Gäller bara att hitta billigaste transportören att skicka till...
Tips mottages tacksamt!
/J

14

Du kan ju höra med Tomas Loddby som har en firma som heter Socal Shipping..han fixar det mesta..

http://www.socalship.com/index.html

Stefan

15

fast det är ju på helt andra sidan USA.... som Loddby har sin firma ICQ/ad