1

ICQ/ac Nu har jag bytt hjullagertätning 3 ggr på 65an, men det läcker ändå på vä. sida. Hö. sida blev bra på första försöket. Finns det olika storlekar på delen där packboxen sitter så att jag kan ha förväxlat på nåt sätt. Hade flera olika i en låda när jag monterade. Hjälp

2

förmodar att du menar bak vid bromsskölden, tipps då är det vanligt att det läcker mellan sköld o fästet det är en papp packnig,den som finns i p-box sattsen brukar vara fel mod om man kollar storlecken noga ,limma med permatex som man har till blockhalvorna i motorn

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

3

8inches skrev:

ICQ/ac Nu har jag bytt hjullagertätning 3 ggr på 65an, men det läcker ändå på vä. sida. Hö. sida blev bra på första försöket. Finns det olika storlekar på delen där packboxen sitter så att jag kan ha förväxlat på nåt sätt. Hade flera olika i en låda när jag monterade. Hjälp

Om du menar själva lagerhållaren som packboxen sitter i så finns det i varje fall 3 olika och du måste ha rätt för att det ska funka.

4

Kolla en bit ned i den här tråden så ser du bild och mått på det lagerlock du ska ha på din 1965.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=422140

5

Det kan vara knepigt att montera packboxen rätt. Oftast trycker man packboxhuset med den nya packboxen rak på axeln. Då vikar man packboxens kant dubellt och läcker den direkt. Vad jag gör är att smörja lite fett på packboxen och medan jag trycker packboxhuset på plats, vrider jag den fram och tillbaka, så att packboxen kommer över spacern.
Det står också i Hanyes; VW Beetle and Karmann Ghia 1954 thru 1979, sida 8-11 bild 8.12:

Be careful when you install the bearing cover, or you could easely damage the seal lip on the axle shaft splines

....and on the outer spacer.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

6

Packningsklister, kolla att du har papppackningar på rätt ställe, kolla modellen vart den ska släppa ut olja...   just täthet har jag (trots fel kombinationer lagerhus/axlar) inte haft problem med när jag tätat med klister. Även o-ringen mellan distans och axel har jag tatt lite packnings"silikon" på...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

7 Senaste redigerad av Johan W (2011-05-11 17:55:33)

Funderar på om det var så att om man vände distanen fel så läcker det, kommer inte ihåg Default/hmm
börjar bli gammal ICQ/ad

Ja just ja man pressa sönder den det borde du sett isf ICQ/ad trött jag blir ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

8

Förra gången hade jag skadat packboxen, så det kan ju vara det nu också fast jag tyckte att jag var så försiktig. Alla delar är rätt iallafall.