1 Senaste redigerad av mr_nickee (2013-12-21 15:17:46)

intro:
Jag har kämpat med ett irriterande problem sedan ja bytte motor i min bubbla (5 år). Den går för varm på höga varv.
Det finns redan flera trådar om detta och det mesta metoder har prövats för att sänka tempen, utom en. Har antagligen av okunskap för din lilla förgasaren undvikit att ändra på den... vilket straffat sig.

Motorn är en 1600cc med orginal 34 pic förgasare och rostfritt avgassystem.
Redan tidigt föreslogs det av klyftiga forummedlemmar att det rostfria avgassystemet gav bättre flöde och på något vis gjorde att motorn fick för tunn blandning och blev varm. På tomgång och inne i stan funkar bilen hur bra som helst och tempen ligger stadigt.  Men på motorvägen drar tempen direkt iväg vilket vid ett tillfälle smälte en kolv. 100km/h är gränsen för konstant hastighet just nu. Går man över det längre tid än en omkörning ser man hur tempen stadigt kryper uppåt, för att sedan sjunka igen med hastigheten.

Fråga:
Motorn går för varmt på höga varv. Hur ger ja den mer bränsle på rätt sätt? (solex 34 pic)

2

Det är bara att byta huvudmustycke och prova  ICQ/ab 
Munstycket är runt 130 orginal, prova med 135-140..
Har du fler munstycken så kan du testa att borra upp ett med 1,4-1,5 mm borr, och se om det bli någon skillnad. ICQ/ad
Annars brukar varmgång handla om igenbeckad oljekylare, fel tändningsinställning, kärvande motordelar eller otätt motorrum där varmluft sugs in.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

3

Om du har bytt avgassystemet måste du byta H munstycke Ps om du labbar med det nu så får du göra om det i vår (luften är inte samma nu som i vår  pågrund av luftfuktigheten )
Har du även bytt luftrenare så är det änu större H munstycke som skall in i förgasaren
Ja ett rostfritt flödar mera
Du kan gå in och läsa hur Jonas N  löste problemet
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=19257
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Huvudmunstycket  måste du byta direkt om du byter avgas eller luftfilter, sen kan du räkna med att dagens bensin innehåller 5% etanol som kräver fetare blandning. Jag kan varmt rekommendera en bredbandslambda så ser du direkt om den går för snålt.

5 Senaste redigerad av mr_nickee (2013-12-21 21:27:50)

Silverbug, alla de "vanliga orsakerna" har ja åtgärdat för att ja har förstått mig på dem. Alla hjälpte lite men verkade inte lösa problemet. ICQ/ab

Micke: Har även bytt luftfilter så då är det kanske inte så konstigt att den går varm. ICQ/ae

Men hittade inget i tråden du länka om vart det munstycket sitter? Bredbandslambda känns lite overkill än så länge. Och vart köper man munstycken? Det finns inget Högfarts-munstycke alltså utan det är huvudmunstycket som ska bytas?

Hittade en sprängskiss men blev inte mycket klokare Default/hmm

http://www.misab.se/sx270skiss.jpg

6

Men snälla
Jag la ut en rephandbok   http://boxerville.se/forum/viewforum.php?id=27
Under bränslesystem kapitel 5 har du sprängskisser på förgasare  Det sitter på samma ställe på 90% av alla vw förgasare
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-12-21 21:35:14)

NR 26 som skall bytas Det är E Röret som fixar blandningen på hög frart

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

8

tusen tack. ICQ/ab Nu är bara frågan vart man kan köpa större??

9

Bra fråga vart man kan köpa nya, själv borrar jag mina;) men kolla först vad som sitter där..

10

mr_nickee skrev:

tusen tack. ICQ/ab Nu är bara frågan vart man kan köpa större??

Här kan du köpa munstycke
http://www.dalhems.com/Product.aspx?gui … f8eb5e8bcc
som Jonas sa kan du borra  om dom blir förstora så löder du igen med lödtenn
Du kan testa med att skruva dit STD luftrenaren så kan jag garantera att den går bättre  ICQ/ab

/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

11

haha finfint! Tack och godnatt ICQ/ag

12 Senaste redigerad av Busaberg (2013-12-22 00:38:15)

Finns mikuni munstycken som passar i Solexförgasarna också.Hittas hos mc-handlare/verkstäder eller här: www.braigasen.com/mikuni_jet_order.htm

13

Huvudmunstycket verkar främst på mellanvarv. Ett mindre emulsionsluftmunstycke ger fetare blandning på högre varv.

14

När jag läser första inlägget dyker genast två frågor upp.
1. Fungerar fördelaren som den ska?
2. Vilket luftfilter kör du med? Kör man  med en sån där trendig blank historia så ska det upp ca två tum annars tar motorn inte hand om stand offen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15

kjell:
Okej, det var nåt ja inte hört tidigare.. hur byter man det då? och vart köper man dem? Default/hmm

Svwerker:
Fördelaren har setts över med nya brytarspetsar och tändinställning, även vakumet funkar. Luftfiltret är av "sport-typ", men sitter på ett ca en dm långt rör för att fixa stand off. ja hade samma problem även med det oljefylda filtret från en 1200cc

16

Är stiften i princip helt vita?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17

Det kan ja tyvärr inte svara på. Kommer inte åt bilen så ja kan titta innan våren.

18

Hur vet du då att det är soppabrist som det beror på?

Ali G

19 Senaste redigerad av mr_nickee (2013-12-27 11:29:21)

Uteslutningsmetoden. Inget annat ja prövat har löst problemet.
tätat kylplåtar, ställt tändning, bytt brytare, blåst ur oljekylaren, gjort rent förgasaren, utökat oljesumpen, gett mer kylluft genom att göra ett hål i brandväggen in till övertryckszonen ovanför växellådan.
Mer soppa är det sista på min nuvarande lista av ev lösningar.

Samt det faktum att den går så svalt och fint på lägre varv  Default/hmm

20

vilket jobb för ett litet munstycke:)

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

21

haha sannerligen, men jag har lärt mig mycket annat under tiden ICQ/ae

22

Hur hög är tändning som mest?

Ali G

23

Hur menar du nu? Har bara ställt den med strobb lampa efter vad som rekomenderats, samt kollat att vakumdosan ändrar tänningen något, och att centifugaldelarna inte sitter fast

24 Senaste redigerad av ju11e (2013-12-27 17:47:49)

måste bara få låna tråden lite, om man har bytt till ett ormbo och har orginal luftrenarn/burk, måste man då byta huvudmunstycke på föggen? så är det samma princip som moppar?

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

25

ju11e skrev:

måste bara få låna tråden lite, om man har bytt till ett ormbo och har orginal luftrenarn/burk, måste man då byta huvudmunstycke på föggen? så är det samma princip som moppar?

Ja det skadar inte att gå upp (Typ 130 till 135)

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke