Så fick man meddelande att man var med ny bruksfolka igen!
Farsan mailade mig i förra veckan från kalla Sverige till mig i varma Sydney (Ja livet kan ibland ha sina gottestunder) och sa att en gubbe på jobbet hans hade en 64:a i originalskick med lite rostjobb osv som han behövde bli av med snabbt. Glad i hågen svarade jag ivrigt på min faders mail att det sannerligen lät mycket intressant då jag endast stod med en kvarvarande luftkyld bil efter ha avyttrat Varianten. Försökte kräma ut den relevanta informationen om vilken färg bilen har, inredningens skick, hur mycket jobb osv men fick lillfingret när jag bad om hela handen och fick bara veta att ägaren köpt nya skärmar, ny tank och lite annat... I vilket skick är en i egentligen började jag fundera, vill ju ha kvar originalskärmarna och så mycket som det går av originallacken.
Men samtidigt var det spännande, kan det vara en java grön som jag så länge suktat över? Eller en röd som jag allra minst hoppades på även om det inte hade spelat någon större roll men man har alltid sina favoritkulörer! Några roliga udda tillbehör?
Men farsan lovade att kolla på den och ta lite bilder åt mig dagen därpå (onsdags), som den otålige utan något vidare tålamod gick jag och la mig och farsan åkte förmodligen till jobbet där för övrigt bubblan står en bit bort. När jag vaknade hade jag ett trevligt mail i inkorgen med mestadels bilder och info om bilen som jag, efter ha övertygat min kära flickvän om varför man måste åka Folkvagn skulle köpa. Det var inte så svårt som jag hade befarat! 
Som synes finns den vanliga rosten i skärminfästningarna, lite i tröskeln och hjulhusen men inte mer än en helgs jobb enligt min far. Alla originalskärmarna fanns kvar och var räddningsbara, vad nu det innebär men det känns skönt då jag kan behålla den i fortsatt originalskick, inredningen var i nära nyskick. Efter en snabb slagning i transportstyrelsens register fann jag snabbt att den varit avställd sedan -82 och endast haft 3 ägare.
Så planen för denna vagn är slammad ratlook med massa tidstypiska tillbehör som takräcke, lyktgaller, extraljus, amerikabågar och råfet camber bak!
Nej den gick nog ingen på, självklart ska jag försöka få upp den pärlvita lystern i lacken igen och göra den besiktningsduglig. "Ass up nose down" tillämpas med en moderat sänkning framtill, en uppsättning t-bars, göra i ordning dalaporschefälgarna och bredda de bakre tills ekonomin tillåter inköp av en uppsättning BRM, Talbot Berlin speglar, Porsche 911 lyktglas och sedan ett dubbelt quite pack avgassystem till den vilda 1200 maskinen! 
Tjaa nu är jag ju kvar i Sydney ett tag till så jag har mycket tid till att drömma och planera, farsan drar hem 64:an i veckan eller till helgen så känner jag han rätt blir det en syning för att se vad som behövs göras så jag kan sätta tänderna i den direkt när jag kommer hem. Och ja, trots 30 grader värme och sol har jag en fruktansvärd hemlängtan just nu! 
Nu är klockan 4 på natten/morgonen här down under så det är dags att avrunda men kom ihåg, Don't be a fake, get your rake!












Låter som en bra plan också.



















