426

GB skrev:
lowang skrev:

Den siste matchade ju bussen bäst, i alla fall i nuläget ICQ/ab

+1  ICQ/ab

Jag har bara en sådan så glöm den. En i övrigt risig kaross måste ha något fräscht på sig tycker jag. Då är det perfekt att ha fräscha fälgar.

Alte Liebe rostet nicht!

427

Risig kaross??????

jaja, tycker 356fälgen är rätt hal som den är.
Att ha svart fälgbana tycker jag passar bra när det är ribbade trummor bakom, du kanske ska pinstripa fägnen eller måla hålen i samma färg som oket.
Djävulen ligger i detaljerna.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

428

Jag håller på och skall bearbeta mina bubblaspindlar och plockade loss barndoorens ledbultar för att undersöka skickat på dem. De är slut i mina ögon tyvärr. En är gravrostig och resten har tryckmärken från lagerrullarna i nållagret. Jag tänkte köpa nya 20 mm ledbultar. Jag hittar dock bara satser 55-63 men de borde väl passa?

http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ … 0&all=

Alte Liebe rostet nicht!

429

Smäller du på dina lila navkapslar oxå? ICQ/ab

430

MP skrev:

Jasså... Har du hittat hit nu också :-) Det får väl bli lila då!

Alte Liebe rostet nicht!

431

nizekustoms skrev:
MP skrev:

Va? Är det Mats som har skaffat dator? Coolt......  ICQ/ag

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

432

Reine skrev:
nizekustoms skrev:
MP skrev:

Va? Är det Mats som har skaffat dator? Coolt......  ICQ/ag

Jasså är det han! och jag som trodde att det var Birger Schlaugsida (MP) som snedseglat... :-)

Alte Liebe rostet nicht!

433

Jovisst Reine. Finns ju dator maskin på jobbe vet u.Hemma har vi ju inte ens elektrisk ström.  ICQ/ac

434

Bättre sent än aldrig. Detta hände ju i torsdags men det är inte man har så mycket tid nu mera så uppdateringen kommer nu istället.

Jag var ju inne med mina bromsband och porschetrummor till Falköpings Bromsservice för omlimning och inslipning av belägg. Det kändes tryggt att lämna in bromsarna till dem för de visste direkt vad det var för något när de såg trummorna. De hade haft sådana inne förut. Han visste vad de var värda också så han skulle vara försiktig med dem  ICQ/ag

Jag hämtade grejorna i torsdags och då hade de till och med spänt upp trummorna i svarven och tagit av lite lite på stålringen. Det blev bråttom hem till garaget och montera sakerna. Tack till Goopher för hjulcylindrarna (det är en lång historia om brevbärare som tar egna inte så lyckade intiativ men det tar vi en annan gång).

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1149097.jpg

Nu kunde man ju även montera handbromswiren efter att ha mockat upp allt en gång och sedan kapat av handbromswireröret till sin rätta längd i bakkant. Nu sitter allt på en sida i alla fall. Det måste dock svarvas till en hylsa mellan kronmutter och trumma innan allt kan dras till moment.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1149095.jpg

Och så det färdiga resultatet. Det blir nog bra detta men det kommer att bli en utmaning att få på fälgarna med pinnbultar i trumman.
Nu återstår att koppla handbromswire på höger sida och att skära till bakre stötdämparfästen sedan flyttar vi fokus till framvagnen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1149096.jpg

Alte Liebe rostet nicht!

435

Snyggt! Längtar tills man får se en bild med den på backen ICQ/ab

436 Senaste redigerad av nizekustoms (2013-12-30 18:58:18)

Jag håller på och ska börja göra klart för lack i förarutrymmet. Jag saknar ett nedre fäste för framsoffan? Är det någon som har ett sådant?

Post's attachments

image.jpg, 126.96 kb, 640 x 480
image.jpg 126.96 kb, 151 downloads since 2013-12-30 

Alte Liebe rostet nicht!

437

Det bockar du till på en kaffe rast!

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

438

Ghia64 skrev:

Det bockar du till på en kaffe rast!

Tänkte ju vara lite lat då det borde stå vrak här och där med sådana men det blir väl till att snickra själv igen :-)

Alte Liebe rostet nicht!

439

nizekustoms skrev:

Jag håller på och ska börja göra klart för lack i förarutrymmet. Jag saknar ett nedre fäste för framsoffan? Är det någon som har ett sådant?

Jag kan kapa loss mitt kommer ändå inte behöva det, skicka pm med adress så lägger jag det i ett kuvert,  free of charge .

440

Rennsport skrev:
nizekustoms skrev:

Jag kan kapa loss mitt kommer ändå inte behöva det, skicka pm med adress så lägger jag det i ett kuvert,  free of charge .

Boxerville när det är som bäst! Snyggt Rennsport!

441 Senaste redigerad av nizekustoms (2014-01-06 20:05:24)

Så var denna julledigheten snart över. Jag har fått en hel del gjort. Jag körde en hel del tidiga morgnar då familjen hade får vana att sova till 9-10 så satsade jag på att vara i garaget strax efter 06:00. Dessutom hade jag en heldag.

En rostskada under vänster framruta lagades både på in och utsida. Efter det lagades ett stort hål i taket. Sedan var det dags att fixa de där triangelstagen som soffryggen vilar på samt fästena till den undre soffdelen.

När det var klart började jag med bakdelen. Plåten under bakrutan och framförallt motorluckefästet var bra kexigt så det blev till att kapa ur.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1155832.jpg

Det visade sig att min kombi har skenan för innerpanelerna som kleinbusen har av någon konstig anledning. Det är ett L-järn som är skruvat i hatthyllan.

Inre balken under hatthyllan var helt slut så här är en ny uppmockad.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1155831.jpg

Sedan var det bara att mocka upp ytterdelen. Skall svetsa dit den på torsdag sedan är det dags att ge sig på motorluckan. Den kommer att kräva en del jobb så det lär nog inte gå så fort. Dessutom är motorluckelåset låst med en nyckel jag inte har. Nåja det rullar på framåt i alla fall. Nu är det inte mycket svetsjobb kvar men det är en hel del grejer som måste köpas nu. Gummilister, koppling, startmotor, nya däck...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1155830.jpg

Alte Liebe rostet nicht!

442 Senaste redigerad av Fidde (2014-01-06 21:00:44)

Hur var passformen på bakhörnen? är inne på att köpa höger till min.
Är avslutet på skärmkanten med på hörnet?

443

Bakhörnen var nog det som varit sämst frän Gerson. Tjockleken på plåten är bra men passformen var så där. Mina var för långa så jag fick slitsa upp dom. Formen var inte helt 100 heller. Avslutet av skärmkanten är med.

Alte Liebe rostet nicht!

444

nizekustoms skrev:

Bakhörnen var nog det som varit sämst frän Gerson. Tjockleken på plåten är bra men passformen var så där. Mina var för långa så jag fick slitsa upp dom. Formen var inte helt 100 heller. Avslutet av skärmkanten är med.

Det lät inte så bra, kanske man ska laga originalet i stället då.....

445

Fast det var många år sedan jag köpte dem. De kan ju ha blivit bättre.

Alte Liebe rostet nicht!

446

Kan väll också vara olika, kanske passar skit dåligt på din buss men passar kanon på fiddes? Tycker det är konstigt men tydligen rätt ofta det händer? Default/hmm

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

447

Bra jobbat!! skönt att komma igång tidigt ibland ICQ/ab

Fidde jag har höger hörn, du kan få låna det och göra en egen bedömning. ICQ/ab

Panel -53, 911 -71

448

Jobbarkompisar kan vara rätt oförstående till vad man håller på med ibland. Fick en skön kommentar idag när jag visade bilder på vad jag gjort med bussen under julen... "Vad är det där rostiga runt all ny plåt då? Är det den som är bussen?" :-)
Tack för den...

Alte Liebe rostet nicht!

449

Nu börjar det verkligen se ut som en buss igen!
Starkt jobbat

Ät gul snö, det kan vara öl.

450

nizekustoms skrev:

Jobbarkompisar kan vara rätt oförstående till vad man håller på med ibland. Fick en skön kommentar idag när jag visade bilder på vad jag gjort med bussen under julen... "Vad är det där rostiga runt all ny plåt då? Är det den som är bussen?" :-)
Tack för den...

Var vi fler "förstående" på din gamla arbetsplats?  ICQ/ab   

fast nästan ingen förstår vad man gör när man visar en bild på ett skogsvrak man vill rädda... är det ens nån procent av befolkningen tro?

Ser bra ut iallafall... vad du jobbar på bra!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)