Vad är rimligt och ge för en AS motor den är komplett men dock glappig i vevaxeln ca 0,5 cm fram och tillbaka
Då är det i bästa fall ett renoveringsobjekt och i sämsta ett bojsänke. Max 500 skulle jag ge.
Ali G
Jag förstår inte varför så fort det är en 1600 så kostar vad skrot som helst pengar. Beroende på vad som sitter på och skicket på det skulle jag värdera den utifrån det. Tex är det en växelströmmare (med fot och bränslepump) så är ju bara det värt en slant.
Jag skulle hellre köpa en fräsch(are) 1300, som oftast är billigare och dessutom (upplever jag det) lättare att hitta en som inte redan passerat 3 bubblor, 2 buggys och därefter stått under en presenning i 7 år med säljargumentet, "den fungerade när den togs ur". Sen montera en 1600 topp/cylindersats, om det är det man vill ha. Vet inte om det är något "big no-no" med det som jag missat, men det håller jag för stunden på med.
Ok han begär 800:- för den det är inte växelströmare på den stötstångsrör kass får se hur jag gör kanske renoverar en motor jg har liggandes istället tack för svar
Saknar den växelströmmare så är det ingen komplett motor.
Att stötstångsrören är kass spelar ju mindre roll då man ändå måste riva och renovera. Har man så mycket axialglapp som 0,5 mm så har blocket passerat bäst före för länge sedan. Skulle förvåna mig om topparna är hela på en dylik.
Ali G
Den är komplett sitter dock en likströmmare på den
Hoppar nog denna motor tack igen för svar
Den är komplett sitter dock en likströmmare på den
Hoppar nog denna motor tack igen för svar
En AS-motor ska ha växelströmmare så utan en sån är den som Svwerker sa inte komplett!
Bara för att det passerat bäst före datum så innebär det inte att du tvingas renovera för att kunna köra. Jag har kört med en "billig" motor med mycket axialglapp i flera säsonger i min buss, utan problem. Nu har den dessutom gått ett par säsonger till i en baybuss. Den har säkert körts mellan 1000 och 1500 mil efter att föregående ägare dömt ut motorn.
Håll koll på oljan och kylningen och till sist, var inte rädd.
Saknar den växelströmmare så är det ingen komplett motor.
Att stötstångsrören är kass spelar ju mindre roll då man ändå måste riva och renovera. Har man så mycket axialglapp som 0,5 mm så har blocket passerat bäst före för länge sedan. Skulle förvåna mig om topparna är hela på en dylik.
1964 Typ 2