1 Senaste redigerad av Peter S (2013-12-16 23:24:04)

Tänkte försöka ge mig själv den ultimata nostalgitripp-hjulklappen, nämligen ett exemplar av det bästa Norsk Film producerat; Flåklypa Grand Prix.
Döm om min förvåning när denna inte verkar gå att uppbringa på någon av de vanliga sajterna som säljer film och musik här i sverige!

Samtal runt fikabordet har visat att fler än jag försökt få tag i denna pärla utan framgång. Har förstått utifrån googlande att man restaurerat filmen och gjort om den från 4:3 till 16:9 format 2001 och nylanserade den.

Den enda sajten som har den verkar vara Caprinos egen och bara i Blu-Ray http://www.caprino.no/shop/no/items/mov … 3godi0EAbw

Skulle iofs sig fungera, men det borde väl finnas något på närmare håll...

Någon annan som har tips?

http://www.nordicposters.se/p2/flaklypa_grand_prix_74.jpg

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Underbar film  ICQ/ag

Typ 2 -73 Enkelhytt
         -74 Enkelhytt såld
         -75 Buss
         -77 Enkelhytt halverad

3

Den är väl helt nyligen släppt på blueray och så har en efterföljare kommit, dock inte med dockor  ICQ/ac   Om du har facebook så finns det info där på deras sida

4

marcus ösd skrev:

Den är väl helt nyligen släppt på blueray och så har en efterföljare kommit, dock inte med dockor  ICQ/ac   Om du har facebook så finns det info där på deras sida

Har varesig blueray eller fisbök... Default/hmm

5 Senaste redigerad av marcus ösd (2013-12-16 16:23:32)

OK sorry annars finns den här.
     http://www.elgiganten.se/product/filmer … on-blu-ray

6

Grym rulle, helt fantastisk......
Minns när jag satt med en fetare busstrojka hemma och vi skulle se Flåklypa Grand Prix, ingen utom jag hade sett den förut, och de första 10 minutrarna tittade de hårda grabbarna snett på mig, men ingen sa något.........
Efter det så jublade det stort  ICQ/af
Racingscenerna är bland de bästa jag sett!

Och för att sabba filmen helt för de som inte sett den så är betjänten mördaren ICQ/ad

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

har den på dvd men en kopierad och kvaliten är bra. vill du kan jag säkert göra ett gäng men då får vi gå över på pm så man slipper sitta i rätten!  ICQ/ag

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

8

marcus ösd skrev:

OK sorry annars finns den här.
     http://www.elgiganten.se/product/filmer … on-blu-ray

Tack och bock, men det går inge bra att spela Blue-Ray skivor i vanliga DVD-spelare  ICQ/ac
Då blir jag alltså tvungen att köpa en sådan också  ICQ/ad
Vad gör man inte för att få återuppleva cykelreparatör Felgens äventyr.

9

jn skrev:

har den på dvd men en kopierad och kvaliten är bra. vill du kan jag säkert göra ett gäng men då får vi gå över på pm så man slipper sitta i rätten!  ICQ/ag

Oj, vilken respons!!
Tack för erbjudandet. Det är alltså ingen VHS-till-DVD-inspelning?
Svenskt tal?

Vore iofs kul med originalförpackning, men inte livsviktigt.

Jag suger på det en stund och skickar ett PM!

10

Du har PM med en länk så du kan se den på direkten! ICQ/ab

Bubbla -62

11

Jag har den på orginal dvd

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

12

När jag körde skivbutiken för några år sen så hade jag den i sortimentet mest hela tiden, har för mig den ofta var med på kampanjer typ en för/två för ICQ/ab

13

en klassiker som står i hyllan hemma på vanlig dvd.  minns dock ej vart jag köpt den ICQ/ac

14

Klart man har den klassikern på dvd fast nu blev jag sugen på blu-ray versionen...
Slog mig ner med brorsbarnen, 4-10år, för ett tag sen o sa att nu ska vi se en riktigt bra film men icke, efter en kvart var den utdömd. "- Har du ingen annan film? Den här är kass". Helt obegripligt för en annan, den är ju så bra. Fördelen är väl att jag får ha den ifred o att dem inte vill låna den...

Panelbuss -75, Bubbla -62, små råttig soltakare

15

Var det samma gubbe som gjorde karius och baktus? Har försökt få fatt i den, den finns på youtube, men inte på svenska... inte ens i piratbukten (där ovan nämnda film fanns att fiska upp när jag checkade för nåt år sen).

Om nån sitter på en mer eller mindre bra kopia på karius och baktus, hör gärna av er!  ICQ/ab

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

16

Flåklypa Grand prix är den absolut bästa filmen efter Skrotnisse och hans vänner  ICQ/ag

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

17 Senaste redigerad av Peter S (2013-12-16 23:25:23)

johan_l skrev:

Var det samma gubbe som gjorde karius och baktus? Har försökt få fatt i den, den finns på youtube, men inte på svenska... inte ens i piratbukten (där ovan nämnda film fanns att fiska upp när jag checkade för nåt år sen).

Om nån sitter på en mer eller mindre bra kopia på karius och baktus, hör gärna av er!  ICQ/ab

Fanns också med på Caprinos hemsida: http://www.caprino.no/shop/no/items/movie_dvd2.asp inkl svenskt tal.

18

Bland dom grymmaste filmen som skapats helt klart  ICQ/ad

(o\!/o) 66a        lo\/ol 65a+62a

19 Senaste redigerad av Björn J. (2013-12-17 21:13:22)

Mina barn är födda i slutet av 1980-talet och början av 90-talet.
Jag köpte en del filmer till dem som jag gillade som barn, yngre tonåring.
Fablernas Värld, Mupparna och Flåklypa... Nä det floppade, möjligen tyckte den yngre grabben att Flåklypa kunde vara sevärd tillsammans med den japanska dubbade texten...
Först när jag berättade att det var mupparnas skapare  som skapat hade gamle den 700 år, Jedimästaren bodde träsket i, Yoda. Då släktskapet med baklängesprataren och grodan Kermit förklarats vann Mupparna några points.

Å andra sidan hyser barnen medlidande med oss tidiga sextitalare, och det som visades svartvitt i en enda tv-kanal för oss... Först Anita och Televinken, sedan Putte Koch och på bästa sändningstid, Hylands hörna... Inte konstigt att man blev som man blev... Himla tur att Monty Pythons flygande cirkus kom och neutraliserade allting!

Jo jag hittade Flåklypa i en billighetsback på typ ICA eller liknande, men det var ju långt innan den blev kultförklarad.

En annan racingvideo jag har i videohyllan är denna:
La Carrera Panamericana.
Den filmen ä absolut sevärd, om inte annat för soundtracket, två av tävlingsdeltagarna har dessutom en "viss" musikalisk inblandning i filmmusiken, Davit Gilmour och Nick Mason från Pink Floyd.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

20

Måste erkänna att jag inte har sett filmen, men den här tråden har gjort mig uppmärksam på att jag tydligen har missat nått... Beställde filmen från elgiganten som julklapp till mig själv och ungarna, tydligen begränsad upplaga och finns än så länge bara på elgiganten i Sverige. Får kolla på den över julhelgen få vad man gått miste om...  ICQ/ab

/Foppa

21

Koenigsegg har sålt filmen på DVD tidigare. En kompis köpte den där.

Nu undrar ni säkert varför dom av alla företag säljer filmen så jag förklarar det lite snabbt. När Christian var liten så kollade han på filmen Flåklypa och då började hans intresse för fordon att växa och ja det slutade rätt bra för han.

Tror han berättar i den där videon.

DMNDphoto

Bay militärbuss -73
Bay Campingbuss -75
Typ 1 -61

22

Lyckan är fullständig!
Frågade en kille som jobbar på barnens dagis om han kanske kunde ha denna kultrulle i sina gömmor. Han köper/säljer en hel del på loppis och jag visste att han har en jäkla massa filmer i banankartonger hemma.

"Jag skall kolla ikväll" (igår).

I morse när jag lämnade barnen på dagis så hade han en glad överraskning. "Är det den här?" säger han och håller upp filmen.

Visst den är begagnad och skivan har lite smårepor, men skall vara ok att spela (har inte hunnit än).

Frågan är hur man bäst avnjuter den? Ensam? Tillsammans med oförstående/otåliga barn och en hustru som inte förstår grejen? Vilket tilltugg/dryck fungerar bäst?

Kommer man att sabba alla rosa romantiserade skimmer av minnen kring filmen om man ser den igen (ungefär som pepparkaksdeg som inte alls smakar så gott nu i vuxen ålder som den gjorde som liten grabb).

23

grattis!!!
kolla om inte lirarn sitter på en kopia av karius och baktus!  ICQ/ab

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

24

Avnjutes bäst tillsammans med en flaska irländs whisky, gärna blandad med kaffe, farinsocker och vispgrädde, i en väl rengjort gammalt oljemått. Sug i dig det hela ur en väl begangad vindrutespolarslang.
Se till att du har minst 0,2 oo/o i blodet redan vid förtexterna. Default/hmm
Jo, den blir roligare med dubbad text, gärna japanska.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

25

Peter S skrev:

Lyckan är fullständig!
Frågade en kille som jobbar på barnens dagis om han kanske kunde ha denna kultrulle i sina gömmor. Han köper/säljer en hel del på loppis och jag visste att han har en jäkla massa filmer i banankartonger hemma.

"Jag skall kolla ikväll" (igår).

I morse när jag lämnade barnen på dagis så hade han en glad överraskning. "Är det den här?" säger han och håller upp filmen.

Visst den är begagnad och skivan har lite smårepor, men skall vara ok att spela (har inte hunnit än).

Frågan är hur man bäst avnjuter den? Ensam? Tillsammans med oförstående/otåliga barn och en hustru som inte förstår grejen? Vilket tilltugg/dryck fungerar bäst?

Kommer man att sabba alla rosa romantiserade skimmer av minnen kring filmen om man ser den igen (ungefär som pepparkaksdeg som inte alls smakar så gott nu i vuxen ålder som den gjorde som liten grabb).

Ensam! Nu kommer du hit så avnjuter vi den med en byxmyndig whiskey jag sparat sen i somras, och finare tillfälle får man leta efter!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!