Vad ska man handla för en GPS?
Mio?
Garmin?
TomTom?
Navigon?
Ny eller begnagad?
Vilken funktion kan man inte leva utan?
TMC?
Har snöat in lite på denna som ju har kartor över 42 länder för under en tusenlapp.
Vad rekommenderas?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Babbel / offtopic » Vilken GPS?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Vad ska man handla för en GPS?
Mio?
Garmin?
TomTom?
Navigon?
Ny eller begnagad?
Vilken funktion kan man inte leva utan?
TMC?
Har snöat in lite på denna som ju har kartor över 42 länder för under en tusenlapp.
Vad rekommenderas?
garmin plejer väre gott, har haft någon problemer med tomtom..
Har själv en garmin som jag är riktigt nöjd med.
Navigon funkar väldigt bra tycker jag.
Har själv en garmin som jag är riktigt nöjd med.
X2, vissa garmin går även på 6V, dock inte min 
Vad är det för modeller ni har då?
Vad är det som gör att dom "funkar bra"?
Ska det bara "funka bra" så kan man nog handla en på Biltema.
TomTom vet jag har MapShare som är en funktion som betyder att alla GPS´er anonymt skickar data till en central som sen utvärderar den och i nästa uppdatering har ytterligare optimering gjorts beträffande hastighet. Tex rödljus, uppförsbackar eller tid på dygnet.
Vad är det för några ni har? Modell? Hur gamla är dom? Vad kostade dom? Finns den kvar eller har det kommit en uppdaterad efterträdare?
Gissar att samtliga fabrikat har bra och dåliga modeller och att bara skriva att "xxx" är skitbra är kanske inte en sanning som gäller hela modellprogrammet.
Telefon med GPS?
Finns väl androidlurar som kostar en bit under 2000 som har tillräcklig funktionallitet...
Jag har kört tomtom först på handdator ända sen början 2000-tal och senaste 3 åren på en windowsmobil, men jag hatar win på mobilen så... Klart att det säkert är bättre med en dedicerad navigator, men telefonen har man ju alltid med och för mig har det funkat klockrent jämnt...
Jag har laddat hem kartor från piratbukt, men tidigare har jag haft olika originalprogram då jag ett tag jobbade med telematik på jobbet... Då hade vi även en lösning som kördes på en windows XP embedded maskin, nu är det många år sen, men DÅ vill jag minnas det i princip fanns 2 olika "grundkartdataleverantörer" för mobila lösningar...
Och att många funktioner för att uppdatera med trafikeläge säkert är bra, men just i lilla sverige funkar inte det speciellt bra likafullt, i tyskland tex så fungerar funktionerna bättre...
Mitt råd är; köp billigt och enkelt men inte det sämsta, byt när det kommer nåt bättre... inte bra för miljön, men nog smartast för plånboken... Om du behöver telefon också, köp sådan så håller telefon och nav ungefär lika länge, 2-3 år, så kan du med (gott samvete?) byta när det pajjar... 
Jag har också valt att köpa en telefon med GPS/navigering. Ger en elektronikpryl mindre att hålla reda på jämfört att ha både telefon och GPS.
Jag har GPS i telefonen.
Men jag vill ha en dedikerad.
Musik kommer från telefonen och allt annat med, så då är det skönt att ha en som bara visar var man ska hän?
Det är inte i Sverige jag behöver en, utan när man är ute och far i någon avkrok i Europa.
Man kanske får ta och rega sig på ett campingforum istället. 
Ok, ja, det är nog klokt att fråga på ett forum med folk som just har erfarenhet av utomlandstrafik för i sverige duger nog oftast det som finns i telefonen (förutom google maps som jag själv inte fått funka för navigation) bra... men det handlar väl om att köerna (iallafall i tjockholm) varken är bra övervakade samt att hela trafiksystemet mera liknar en tombola där ett klantigt filbyte eller en punka paralyserar hela apparaten på minuter... plus att ska man som jag, genom stockholm varje dag, så finns ingen egentlig annan väg att ta så "omruttning" har man ingen nytta av...
Jag har använt min TomTom Go 630 väldigt mycket. ( nu finns kanske inte just 630 längre men det lär inte vara någon större skillnad på nästa generation kan jag tänka... )
Norge, Sverige, Danmark, Holland, Tyskland bl. a.
Särskilt i Tyskland har jag haft stor nytta av trafikinformationen så att man slipper stå i kö på motorvägen.
En annan bra sak är ju att man kan lägga till sina egna POI´s t.ex. Statoil om det är där du föredrar att tanka, eller MC Donalds om man blir sugen på en fett-puck sen är det lätt att plocka fram längs vägen medan du kör,
Kan bara säga att jag är mycket nöjd, har aldrig buggat, eller hängt sig, vilket min förra gjorde, nån microsoft baserad mio historia har jag för mig men det är väl gårdagens teknik och används väl inte idag.
Sen tycker jag den har ett gränssnitt som är ganska smidigt och lätt att lära sig...
Slog till på en sånhär
Håll tummarna för att den är precis så bra som den verkar vara. 
POI har nog funnits nästan sen GPS kom på även enkla...
trafikinfo finns väl både via FM bandet (RDS?) och via data (mobil / Wifi etc) och det känns väl som det viktigaste biten att ta reda på att det passar det land man tänkt vara i... och om kartsuppliern är bra för det land man tänkt... har för mig att det var navteq och teleatlas som var i princip de som användes då... sen är det väl värt att tänka på hur (vilken kostnad) man har tillgång till datanät. En app som laddar tungt med trafikinfo (eller hela kartan som i tex googlemaps fall) blir ju svindyr på utomlandsresan...
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Babbel / offtopic » Vilken GPS?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.