Vad är det för tjocklek på gummibitarna som ligger på dom olika delarna?
Vad jag sett är det tre olika tjocklekar?
Mellan platta och värmekanal
Mellan framvagn och kaross
Mellan stötdämparfäste bak och kaross
Anledningen till att jag vill veta är för att veta hur tjocka distanser jag ska ha i mellan när jag renoverar karossen
Om någon annan undrar så verkar det vara följande mått
Bakre infästning, 8mm
Ovanpå torisionsrör, 8mm
dessa mått på nya detaljer, verkar pressas ihop till ca 4mm
som vi avhandlat många ggr förut.... om du tar bort alla gummin skall karossen passa som handen i handsken på plattan ändå... gummit är bara där för att göra det tätt sen...
hoppas du förstår hur jag menar.. annars får jag väl försöka förklara på ett annat sätt.
5 2013-12-16 08:25:29 Senaste redigerad av iooor_21 (2013-12-16 08:29:17)
stämmer detta verkligen?
det är ju olika tjocklek på platttätningen och dom gummidelar som ligger vid framvagn och torision.
vilket borde innebära om jag tar bort alla gummidelar så blir det mellanrum vid framvagn och torision....
har för mig att någon här renoverade sin bil och la allt mot plattan och sen fick göra om det då det inte fungerade
Ja känner igen de där... Men ja tror se va för att de inte va samma årsmodell på platta och kaross. ?
Läste om någon som lagade/bytte bakre fästet på karossen på en split. Och bytte detta med karossen monterad, då var det 3,7mm mellan fäste och torisionsfästet, och så tjock är inte plattätningen.
Mr 56, verkar ha haft detta problem? Men inte den jag tänkte på
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10465
ok.. vi tar det igen...
karossen mot plattan skall ligga dikt mot golvplåtarna
sen har vi bakre fästerna och mot framvagn.... där är det olika på varenda bil så dom får man anpassa vid montage.
på min -55:a var det t.ex 8mm på höger sida och 10mm på vänster sida original i bakre hjulhusen.
när man lägger ner karossen på plattan skall du kunna dra fast den med alla skruvar i golvplåtarna och under baksätet. sen mäter du dom fyra bakre och de 2 främre fästerna...
skall inte skilja mycket... rent teoretiskt skall det ligga dikt... men eftersom bilarna är lite sneda och vinda så kommet det att diffa lite.. sen justerade ju fabriken lite glapp i dörrspringor både på cabbar och sedaner med olika tjocklek på gummi....
Anledningen till att jag frågar är att min bil helt saknar värmekanaler, så jag måste "hitta på" ett bra mått i skillnad på dessa ställen..
Men som jag ser det ska jag ligga på runt 4-6mm glipa
då ska du ställa karossen på napoleonhatten och lika bak... sen skall du bulta fast värmekanalerna i golvhalvorna. (om golvhalvorna sitter rakt vill säga)
vilket avstånd som är på bakre kaross fästet är oväsentligt. lika så till framvagn...
och om man inte har plåt där heller, men det löser sig nog
Man kan säga så här - du måste ha ett färdigt chassie att lyfta på karossen och rikta in de olika plåtbitarna efter. Eller åtminstone ett chassie som inte ska svetsas om. När jag fixade kanaler och fästen på min gjorde jag som rogga sade innan, ställde på napoleonhattarna och drog fast den i de hål som fanns, + framvagnen. För att få med kanalerna (hela tuber) hade jag rensat ordentligt i karossen och silvertejpade fast dem när karossen skulle lyftas på chassiet. Sen var det bara att ta bort tejpen, skruva kanalerna i chassiet och sen svetsa in dem. Dörrar lär grovriktas in i samma veva med vantskruv och förstärkningsstag. Efter det kan man börja med gummilägg.
Jag gjorde mina av bitar urskurna ur ett blankslitet diagonaldäck... Kanske inte så proffsigt, men duger på ett skogsvrak och fungerade bra
Bara att slipa ner till rätt tjocklek.