1 Senaste redigerad av Tommy^_ (2013-12-15 15:54:34)

Jag tänkte jag skulle börja riva bilen i veckan som kommer och då också ta ner motorn och göra rent och blästra av och snygga till den.
Men är det något man bör byta eller titta på när man ändå har isär motorn (förutom packningar och lager självklart)? Vanliga fel osv? Jag fick höra ventilstyrningarna är alltid något som går ner sig fort.
Men jag tänkte även tex när man ändå har isär så passa på att byta stötstångsrör? Eller någon uppgradering man ändå bör passa på att göra när man ändå har isär den.

Vore kanon om ni som kan motorerna bättre kan slänga in lite tips ICQ/ab Vet inte om det är viktigt men det är en AD motor som jag bara tänkt att ha som bruksmotor/besiktningsmotor.

2

Gjorde en genomgång på min för 2 år sen,tog isär allt på "ytan", tätade om cylinderfötterna,bytte alla tätningar och oljepump,bensinpump mm,kollade termostat,bytte generator(orsaken till varför jag tog ur motorn) och målade upp allting för att ha möjlighet att tvätta motorn ordentligt om det blev nödvändigt.du kan naturligtvis gå djupare om så behövs,men då börjar det kosta pengar och har du inte mer koll än jag hade då(man lär sig vartefter i och för sig...)så är det bättre att be ett proffs om hjälp eller köpa färdig motor..jag har klarat mig bra ett par år som sagt,men vet av erfarenhet att när som helst kan eländet bryta ihop,det är ju en gammal motor..var generös med oljebyten,gör underverk men en rejält skitig motor som min tex...
Gjorde jag dig klokare..förmodligen inte,men livet har åtminstone lärt mig att inom rimliga gränser ej röra det som fungerar..så riv inte isär allt besinningslöst,risken finns då att det inte kommer ihop igen+ läs på i verkstadshandböcker,hjälper mycket för att lyckas med uppsåtet!
Lycka till med ditt projekt! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

3 Senaste redigerad av Tommy^_ (2013-12-15 16:34:14)

Tanken att gå igenom motorn är dels att den ska se mycket roligare ut än va den gör nu men också att den bara gjort 12000mil så det kanske är bäst att titta igenom allt så den inte bara får gå och gå. Men som du säger så kanske det är bäst att låta bli att dela blocket så länge den känns bra. Att ta bort en vevstake och titta på lagret brukar ju avslöja skicket på resten av motorn ICQ/ab
Termostaten va bra att du sa! Den hade jag glömt bort konstigt nog med tanke på att den strulade ordentligt i min förra bubbla.

Är inte ovan att skruva men jag tänkte att jag skulle försöka ta en genväg och fråga er här så jag slipper lära mig den hårda vägen ICQ/ad Hade det varit en Volvo eller bmw motor hade jag kunnat renovera den i sömnen ICQ/ab

4

Dela inte på blocket om du inte tänker arborra det!

5

stickan skrev:

Dela inte på blocket om du inte tänker arborra det!

x2
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Då ska jag inte göra det.

Men jag måste fråga varför?
Jag har hört flera gånger att det inte finns en ända motor som inte behöver arborras men har tyvärr aldrig fått förklaringen till varför.

7

Tommy^_ skrev:

Jag har hört flera gånger att det inte finns en ända motor som inte behöver arborras men har tyvärr aldrig fått förklaringen till varför.

För att 11 block av 10 är uppslagna och behöver arborrning för att de är uppslagna.  Är det en förklaring nog?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Svwerker skrev:
Tommy^_ skrev:

För att 11 block av 10 är uppslagna och behöver arborrning för att de är uppslagna.  Är det en förklaring nog?

Ja det bör det ju vara eftersom du skrev svaret på min fråga?

9

Tommy^_ skrev:

Man brukar kalla det för matrialutmattning
Det är inte bara vw motorer som har detta lilla problem Bmw har har haft  samma problem med sina magnesum motorer
Där fixade man till det med att lägga in stålstöd  i kärnan  så dom blev stabilare under lagerlägerna
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

PPRMicke skrev:
Tommy^_ skrev:

Det är inte bara vw motorer som har detta lilla problem Bmw har har haft  samma problem med sina magnesum motorer
Där fixade man till det med att lägga in stålstöd  i kärnan  så dom blev stabilare under lagerlägerna
/// Micke

ag sökte runt lite igårkväll och jag kom väl fram till att ska man göra något med bottendelen så är det vettigast att köpa en smidd vev och borra och vikta upp och balansera allt direkt ICQ/ab va ju faktiskt inte så dyrt som jag trodde. En eftermarknads vev till b230 kostar ju runt 10k att få hem medans du får ihop hela bottendelen med ny vev för mindre pengar.
Men det är bra att ni sa det för annars hade jag garanterat delat blocket ICQ/ab

11

Tommy^_ skrev:
PPRMicke skrev:
Tommy^_ skrev:

/// Micke

ag sökte runt lite igårkväll och jag kom väl fram till att ska man göra något med bottendelen så är det vettigast att köpa en smidd vev och borra och vikta upp och balansera allt direkt ICQ/ab va ju faktiskt inte så dyrt som jag trodde. En eftermarknads vev till b230 kostar ju runt 10k att få hem medans du får ihop hela bottendelen med ny vev för mindre pengar.
Men det är bra att ni sa det för annars hade jag garanterat delat blocket ICQ/ab

Om du väljer kina delar så blir det billigare än Volvo  men med kvalitet så blir det dyrare
Gå in på scat o kolla    http://www.scatvw.com/
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

12

PPRMicke skrev:

Om du väljer kina delar så blir det billigare än Volvo  men med kvalitet så blir det dyrare
Gå in på scat o kolla    http://www.scatvw.com/
/// Micke

Oj det va rätt grymma priser Default/yikes Tack för tipset!
Med dom priserna är det knappt värt att köpa en begagnad motor att trimma på :S