Hej boxerville folket!
Är det någon som har en splitwindow? Skulle vilja ha måtten på rutorna då jag bestämt mig för att bygga en egen. Har letat i över 2 veckor nu men kan inte hitta någon. Tack på förhand!
Måtten på glasen är 313mm X 268mm men dom är lite krångliga då det är många radier se bild
Har du plåten lr ska du göra den själv med, det är lättare att få det snyggt med orginalplåt och dom kostar inte så mycket och det är gallren som är värst 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Måtten på glasen är 313mm X 268mm men dom är lite krångliga då det är många radier se bild
Har du plåten lr ska du göra den själv med, det är lättare att få det snyggt med orginalplåt och dom kostar inte så mycket och det är gallren som är värst
Jag har en hel drös med svartplåt nere i garaget
Som även är en plåtverkstad med bänksaxar valsar och bockningsmaskiner i alla storlekar så jag hoppas kunna göra allt själv med dom här måtten bara 
Har ju allt för att lyckas med det så det är bara testa sig fram. Tack för måtten Johan!
29 2013-12-06 21:28:36 Senaste redigerad av Hebster52 (2013-12-06 21:30:51)
Du kan skriva ut denna i originalstorlek. (Med hjälp av måttet inritat i bilden)
(Stor bild..)
Den är ritad av en mall gjord så den passar in i pressningen för gummilisten(Ytterkanten av tuschstrecket). Dvs. plåtläppen för gummilisten går c. 10mm innanför denna.
Vänster kant är mitten på mittstolpen. Du ser även 3st ventgalleröppningar inritade under fönstret. Dessa för att underlätta att göra egengjorda ventgaller.. Alternativ att få hålen på rätt ställe om man utgår från en oval.. 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Du kan skriva ut denna i originalstorlek. (Med hjälp av måttet inritat i bilden)
(Stor bild..)Den är ritad av en mall gjord så den passar in i pressningen för gummilisten(Ytterkanten av tuschstrecket). Dvs. plåtläppen för gummilisten går c. 10mm innanför denna.
Vänster kant är mitten på mittstolpen. Du ser även 3st ventgalleröppningar inritade under fönstret. Dessa för att underlätta att göra egengjorda ventgaller.. Alternativ att få hålen på rätt ställe om man utgår från en oval..
tack! fin fint. det kommer då inte vara några lister som syns utan det blir en smal sträng med obrännabart cellgummi under rutan sedan blir det en alu ram runt den och poppas fast i listen. Stort tack 
Har en fråga, fanken va ja känner mig tjatig...
men som sagt första bilen någonsin jag plockat ner och byggt om såhär mycket och min första bubbla, så frågar man inget får man inget veta!
Denna lilla älskade grejj vad är den till? måste den vara där? går den ta bort o köra utan?
Jag har kollat i boken ja har o kan inte hitta nått om den, och ja jag framstår som ett pucko men fanken so be it! 
tacksam för svar.
Om jag inte ser helt snett så borde pilen peka på krängningshämmaren. Om så är, så kan du köra utan den, bilen kan rolla/niga mer vid kurvtagning. Men å andra sidan så lär din bil bli lättare än original(?) vilket hjälper till att styva upp ifram.
Empiriska försök visar att bara för att en nysvetsad metallbit har slutat glöda så är den fortfarande varm, väldigt varm!
I och med att du har mcpherson framvagn kan du INTE ta bort den....
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
I och med att du har mcpherson framvagn kan du INTE ta bort den....
Är det så? Jag hade en Ascona från -80 som jag körde utan, den har också McPherson. Jag ber om ursäkt att jag var lite snabb i slutsatsen att det borde funka lika.
Empiriska försök visar att bara för att en nysvetsad metallbit har slutat glöda så är den fortfarande varm, väldigt varm!
Det jag mest funderade på grabbar är att det ser ut som den sitter fast i underdelen av karossen där fram. Men det kanske den inte gör. Det jag är ute efter är att jag ska kapa av hjulhusen lite och bygga om bagageluckan.
36 2013-12-09 23:23:14 Senaste redigerad av Hebster52 (2013-12-09 23:25:07)
Kränghämmaren är väl ända som håller bärarmens yttre ände i längsled?

Kränghämmarn sitter på en tvärbalk som är en del av bottenplattan.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
38 2013-12-10 05:14:37 Senaste redigerad av Hebster52 (2013-12-10 05:31:52)
I princip kan du väl det men du kan inte såga bort allt framför den linjen. Du måste fortfarande behålla framrambalken som kränghämmaren sitter fast på. Skulle även rekommendera att du gör ett Cup-stag mellan båda stötdämparfästen under huven.
Denhär bilden visar en 1303S botten med rörram.

När karossen är helt borta måste man bygga nya övre torn. Det behöver ju inte du men främre tvärbakl under karossen går inte att kapa bort helt. Du ser ju ena änden av den vid den röda pilen(??) nertill på din bild, strax ovanför kränghämmarn.
En till bild som man ser framrambalken ännu bättre. Den är en del av bottenplattan.

Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Här ser du bottenplattan utan kaross underifrån med framvagnsbärarmar och kränghämmare på plats.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
är de inte lättare o sätta dit en stel framaxel ala hotrod om du ska göra volksrod?
kommer se konstigt ut med sån där framvagn om du tänkte använda den.
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg
41 2013-12-10 07:56:05 Senaste redigerad av Hebster52 (2013-12-10 08:08:10)
är de inte lättare o sätta dit en stel framaxel ala hotrod om du ska göra volksrod?
kommer se konstigt ut med sån där framvagn om du tänkte använda den.
Kan se ut typ såhär. 

Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Tack för svaren! Jag har en ganska bra idé om hur jag ska Göra med fronten nu. Har sett en annan volksrod som behållt samma framvagn som jag har. Och det är ju roligare att bygga nått annorlunda om man kan göra det bra:) Dock går det byta framvagn bara Bolt on? Om jag vill ha den äldre vill säga? Så jag slipper fjäderbenenhelt?
Dock går det byta framvagn bara Bolt on? Om jag vill ha den äldre vill säga? Så jag slipper fjäderbenenhelt?
Nej, det går det inte. Kolla länkarna i mitt tidigare inlägg.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
skulle det inte gå att vända krängningshämmaren bakåt då? då kan du korta fronten mer ( kul att fler bygger vw rod med nya ideer 
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå
Eller länkstag och dörrstängarstötdämpare med reaktionsstag till dold fjädring.
Typ "Hairpin" länkstag bakåt kunde faktiskt funka. 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Se där en massa bra ideer! hairpin skulle faktiskt bli riktigt bra...
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå
Uppskattar alla svar!
Får kolla runt på dom olika alternativen och se vilket man ska bygga!
Har ju hela vintern på mig så!:)
Men om man ändrar / bygger ny framvagn så gissar jag att sfro vill besiktiga det med rätta mig om jag har fel? Men ja de kanske är oundvikligt. För än så länge så slipper jag en ny besiktning. Men de kanske bara är snålt att försöka undvika det haha