jag är igång nu å ska börja bränna fast yttre trökeln på ickedörr sidan, kommer valsa å lägga plåten dubbelt. men vad är bäst valsa den nya tröskeln eller bussens kaross sida? eller kvitar det 
valsa karossidan så rinner inte fukten ner i skarven innifrån........
Eller limma med karroseri lim ! så e det ingen risk
.. Om man kommer åt från insidan så smetar man över karrosseri kitt eller vax så blir det tätt, annars lär kappilärkraften suga in fukt åt vilket håll du än gör falsen.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
jo limma har jag haft funderingar på med, å smeta karrosseri kitt var det med plander på
. låter som du limmat tröklsar förut, vad finner du för fördelar med detta förutom ingen värmeutvekling? 
varje gång man svetsar bränner man bort en del av kolet i plåten, vilket gör att den molykulärt ändrar strukturen och rostar ... sen blir ju en limfog vattentät.det är alltid svårt att få in färg/rostskydd i en svetsad skarv ,med risk att fukt tränger in och rostar i spalten. på jobbet limmas förlängningar av kaross sidor på bussar med 3m lim.. jag har själv limmat en del större bitar på min buss . vid svetsning drar sig plåten så man behöver spackla en del efteråt.
man kan hålla ihop plåtarna med magneter under limmningen. obs att bitarna skall passa bra det är lättare att fixera bitarna då.
limmet är dyrt så e man försiktig vis svetsningen och låter svets punkterna kallna imellan, så går det bra att bygga upp helsvetsar med punkter utan för mycket deformering.
Det finns helt enkelt ett antal olika sätt att göra jobb på.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
jo att det slår sig är ju givet
, men att punkta upp tröskeln med 1,5-2cm mellanrum å kylning mellan varje måste vara tillräkligt. slipa svetsen å fylla skarven med glasfiberspakel å lite finspakel ovanpå, sen använder ja svetsprimer i spalten å kitt på baksidan. sen har så mycket kol bränts bort på denna buss redan så lite till gör nog inget
, men håller med att det verkar smidigt med lim 
Vad använder ni för att falsa kanten? En vanlig fals-tång?
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Visst gör så det blir säkert bra...
Tryckluftsdriven falstång från Harald n.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Visst gör så det blir säkert bra...
Tryckluftsdriven falstång från Harald n.
Okej tack! Snor tråden lite, men vad är bäst när det gäller trösklarna. Att falsa och svetsa eller att svetsa kant-i-kant?
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Ju mindre överlappande plåt destå bättre ur rost fick synpunkt..
Sen kan man ju anta, att våra bilar inte kommer se så mycket salt snö och blask
så därför lär våra lagningar hålla längre, än dom besiktnings lagningar, som kanske gjort innan på våra entusiast fordon.
Om man nu ändå gör jobbet, och kommer åt att rikta ev rörelse i plåten, tycker jag kant i kant. fast jag falsat en hel del och limmat...
Det ena är inte mer rätt. just att helsvetsa måste inte vara rätt i alla lägen.
Men .. om jag tänker svetsa skulle jag köra kant i kant.
1mm glipa många punkter, när kan inte kan lägga en punkt utan att den möter nästa . slipa ner punkterna nästan ner till plåten och kör sista omgången. sen planslipa. just att slipa ner punkter med brukar jag använda en tjock hård slipskiva till tills jag är i princip ner till ytan, med platt anläggning, sen en flappdisk för det sista.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Kant i kant blir även mycket snyggare....
Ju mindre överlappande plåt destå bättre ur rost fick synpunkt..
Sen kan man ju anta, att våra bilar inte kommer se så mycket salt snö och blaskså därför lär våra lagningar hålla längre, än dom besiktnings lagningar, som kanske gjort innan på våra entusiast fordon.
Om man nu ändå gör jobbet, och kommer åt att rikta ev rörelse i plåten, tycker jag kant i kant. fast jag falsat en hel del och limmat...![]()
Det ena är inte mer rätt. just att helsvetsa måste inte vara rätt i alla lägen.
Men .. om jag tänker svetsa skulle jag köra kant i kant.1mm glipa många punkter, när kan inte kan lägga en punkt utan att den möter nästa . slipa ner punkterna nästan ner till plåten och kör sista omgången. sen planslipa. just att slipa ner punkter med brukar jag använda en tjock hård slipskiva till tills jag är i princip ner till ytan, med platt anläggning, sen en flappdisk för det sista.
Tack! Riktigt bra skrivet, både förstod och lärde mig lite! 
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
hade jag haft planer på att lakera bilen så hade jag nog svetsat kant i kant, men nu när jag vill behålla patinan så minimerar man riktning å spakel
... å med svetsprimer i överlappet å täta på baksidan kan man nog få vänta många många år innan det kanske syns någon rost då man inte kör på vintern
Om du inte ska spackla o lacka så är det ju fint med kant i kant så bara lite primer på det.
1mm spalt, häfta kanske var annan cm, sen slipa nästen.
Sen brukar jag ta svetshandtaget i ena handen och blåsmunstycket till kompressorn i andra handen. Sen lägger man en punkt, på direkt med luften och kyler. Och sedan upprepar man det några hundra gånger:). Går att svetsa med väldigt lite värmepåverkan, man kyler liksom innan värmen hunnit sprida sig i plåten.
Om du inte ska spackla o lacka så är det ju fint med kant i kant så bara lite primer på det.
1mm spalt, häfta kanske var annan cm, sen slipa nästen.
Sen brukar jag ta svetshandtaget i ena handen och blåsmunstycket till kompressorn i andra handen. Sen lägger man en punkt, på direkt med luften och kyler. Och sedan upprepar man det några hundra gånger:). Går att svetsa med väldigt lite värmepåverkan, man kyler liksom innan värmen hunnit sprida sig i plåten.
jo jag kyler med med blåsmunstycket i andra näven, men har hört från andra att hur man än gör så slår det sig typ
. har varit kluven hur jag ska göra ett bra tag nu
Vid överlappande svetsning kan man pensla på båda ytor som ligger mot varann med lite Volvo produkt innan svetsning. Sen täta skarven på insidan med karosserikitt... Då behöver man inte försöka få in nåtrostskydd i skarvet..
Läser du i tråden så nämns detta flertalet gånger

18 2013-12-08 22:56:52 Senaste redigerad av Hebster52 (2013-12-08 22:58:39)
Edit: nu ser jag...
Ville bara poängtera att även om man använder svetsprimer mellan överlappningen är det viktigt med karosskitt.......
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

