1 Senaste redigerad av Loyden (2013-12-05 21:34:22)

Vilken packbox bakom svänghjulet är bäst att köpa? Standard eller silikon?
Håller silikon bättre?
Har jag en o-ring där bakom som bör bytas med? Det är en AD motor. Det finns väl inte på alla?
Något jag behöver tänka på nör jag byter?

2

Jag tycker standard e bättre. Tycker svänghjulet äter upp silikon P-boxen på en säsong så det e ju inte så lönsamt. Du har o-ring du bör byta. Märk allt så det hamna rätt igen och banka in P-boxen med en planka.

3

Ska jag ha olja på packboxen?
Var sitter o-ringen??

4

Man ska alltid lägga på olja på en ny packbox annars bränner man den så fort det börjar snurra.
O-ringen sitter i svänghjulet och ska täta mot veven.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Olja på båda sidor? Mot blocket med när man trycker in den?

6

Det kan underlätta montaget men det är mot svänghjulet det är viktigt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Tack så mycket  ICQ/ab

8

Jag monterar alltid mina packboxar med fett(både invändigt och utvändigt). Tycker inte det räcker med olja när jag knackar i boxen och jag vet aldrig hur länge det dröjer innan växellådan/motorn kommer att stå innan den verkligen används(läs: packboxen skär igenom oljefilmen). Fettets bättre bärighet gör att sannolikheten att packboxen inte bränner, ökar.
Försök att använda en rörbit som stämmer i dimensionen för att kancka in p-boxen.
För mindre dimensioner, än den nu aktuella svänghjulspackboxen, kan man fördel använda hylsor(gärna plansvarvade).
Generellt sett skull jag också vilja säga att det byts packboxar "hej-vilt", utan att besiktiga ytan som boxen löper mot. Det är meningslöst att byta om det finns rostporer eller spår i den yta som skall tätas mot packboxen.

9

Ska testa med lite olja då.
Ja en rörbit får det bli. Eller en rejäl hylsa  ICQ/ab
Har sett att det finns ett slags verktyg md med en platta med rätt dimension och en bult. Så man pressar in den genom att skruva in bulten.
Någon som testat det?

10

Efter lite varmkörning nu med ny packbox ser det ganska bra ut. Men jag får lite olja på fingret när jag känner där i framkant på motorn. Kan det vara överflödig olja efter monteringen tro? Är jag för nojig och bara inbillar mig att det är något tok?
Jag smetade fett på svänghjulet och lite på packboxen med vid monteringen.Kan det bero på det?

11

Hur kommer du åt med fingret bakom svänghjulet?

Ali G

12

Haha. Det är ju ett hål under mellan motor och växellåda. På klacken under i mitten känns det lite.
Men jag antar att du tycker det är dumheter nu?  ICQ/ae

13

Nä jag bara undrade. Droppar det inte så är det lugnt.

Ali G

14

Skönt. Jag är allergisk mot oljeläckage. Därför jag blir så nojig  ICQ/ad

15

Jag satte fett på svänghjulet innan jag skruvade fast det. Kan det göra att det kryper ut lite olja så här i början?
Jag har haft nere den och bytt packbox igen och det verkar vara samma sak igen.
Jag har inte kört motorn riktigt varm än. Bara varmkört på tomgång i garaget.
Det såg inte ut att vara något fel på den förra packboxen och svänghjulet är slätt och fint.
Behöver den köras riktigt varm innan det sätter sig?

16

Tre saker kanske kan hjälpa dig på traven.

1. Är du hundra på att det är packboxen som läcker? Kamlocket? Blockskarven? Spricka i blocket?

2. Är blocket repat/skadat där packboxen sitter? Lätt hänt om man slinter med storskruvmejseln när man ska ta bort den gamla.

3. Packboxen är sitter inte tillräckligt långt inne i blocket, då bränner du boxen direkt.

Att boxen "sätter sig" vid varm motor vet jag inget om, min erfarenhet är att är den trasig/felmonterad så läcker den oavsett varm eller kall motor. Troligtvis mer vid varm motor då oljan blir tunnare.

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

17

Den sitter jäms med blocket. Den ska väl sitta kant i kant? Den förra so  läckte satt 2 mm innanför.
Jag la lite extra curil runt kamlocket nu andra gången för att vara säker. Och jag tittade väldigt noga så det inte var några skador i blocket eller på svänghjulet.
Min tanke nu var att det kanske ska "köras in" eller nåt.

18 Senaste redigerad av Loyden (2014-01-16 11:56:05)

Att det fuktar ut lite fast bilen och motorn stått still ett par dagar kan det tyda på något?

19 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-01-16 16:55:42)

2mm in i blocket skall den sitta
Du kan ha en skadad tätningsyta på svänghjulet
Om det sitter jäms med kommer du slita sönder p boxen
När du mäter djupet på p box infästningen i blocket är den till kanten där p boxen skall sitta är måttet 12,25  å p boxen är 10mm
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

20 Senaste redigerad av Mohawk (2014-01-16 17:06:52)

Du kan även ha en förslitning på anläggningsytan på svänghjulet. Då hjälper ingen packbox i världen. Det finns packboxar med dubbelläpp. Då tätar det om det skulle vara slitet på svänghjulet.

21

När vi ändå är inne på det här, jag slängde ihop en gammal 1200 motor till bussen för ett tag sen ville mest se om den fungerade..

Såg att tätytan på på svänghjulet hade lite rost där den gamla packboxen inte legat an,

Antagligen tätar inte min nya packbox på precis samma ställe som den gamla, och tätar därmed mot ytan med rost, vilket gör att den läcker lite:)

Är det möjligt/en bra ide att t.ex sätta upp svänghjulet i en svarv och ta fin smärjelduk för att slipa bort rosten, och sedan polera upp en fin yta igen?

22

Blir väl till att riva igen då. Tätytan på svänghjulet känns väldigt bra.
Men att det läcker när bilen står still i garaget betyder inget? För oljenivån är väl inte så hög?

23

Loyden skrev:

Men att det läcker när bilen står still i garaget betyder inget? För oljenivån är väl inte så hög?

För hög ??? du har 3-5bar tryck mot den stackas Pboxen 
Du kan ha en liten förhjupning på någon tiondel så en inte tätar eller kan det vara så här oxå att dina ramlager glappar i blocket och då blir tätytan 0val
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

24

Inte oljetrycket utan oljenivån. När bilen står still alltså.
Det kommer ut något som ser ut som oljefilm på klacken där fram och efter en dag hänger det en liten dropp där.

Just nu har jag tryckt in lite papper i hålet för att se om det ändå blir något.
Petar jag upp papper eller en topz i hålet och gnuggar så är den torr.
Verkar mystiskt!!

Allla lager är hyfsat nya och resten av motorn med men man vet ju aldrig.

PPRMicke skrev:
Loyden skrev:

För hög ??? du har 3-5bar tryck mot den stackas Pboxen 
Du kan ha en liten förhjupning på någon tiondel så en inte tätar eller kan det vara så här oxå att dina ramlager glappar i blocket och då blir tätytan 0val
/// M

25

Om det nu "kommer olja" t.o.m. när motorn inte är igång skulle JAG verkligen börja fundera.
Oljenivån är betydligt lägre än svänghjulspackboxen, ja nivån når inte ens upp till kampluggen. Jämför med oljestickans(och nivån är ju ännu lägre vid drift). Hur kan då olja läcka ut när motorn inte ens är igång?!
Är det "ny" eller "gamma"l olja? D.v.s. är det olja som har läckt ur motorn nyligen/senaste körningen, eller är det olja som har funnits utanpå motorn sen tidigare och som nu svettas/kryper fram(när motorn blir varm). Tvättade du rent blocket, åtminstone bakom svänghjulet(helt fettfri) vid(det senaste) packboxbytet?
Nej, packboxen utsätts inte för 3-5bars tryck: utrymmet,mellan packboxen och axialramlagret är dränerat (med ett borrat hål ner i vevhuset). Likaså är utrymmet från det aktuella kamlagret/pluggen dränerat ner i vevhuset.
Om du tvättade rent blocket vid(det senaste) packboxbytet kommer du att se om det har runnit olja från packboxen eller kampluggen när du tar bort svänghjulet igen. Jag skulle dock ha börjat med att tvätta/avfetta hela motorn(där den sitter i bilen nu), speciellt undersidan. (Helst hela vägen upp till stötsångsrören/cylindrarna, men du har förmodligen de undre ledplåtarna på?) Starta motorn och låt den bara gå på tomgång(ingen fartvind/kylluft som "blåser omkring" oljan). Kommer oljan verkligen från utrymmet bakom svänghjulet? (Har själv haft t.ex. en spräckt cylinder(#3), där oljan har letat sig ner och hängt på klacken. Samma sak när en stötstång låg för nära teleskopstötstångsröret, som lättade och oljan pulsade ut och letade sig ner till klacken)
---------
Alex's frågade ovan "om man kunde slipa/polera bort rost på tätningsytan, där packboxen skall täta?" Inga problem, så länge packboxen fortfarande klämmer om svänghjulet. Desto nyare packbox, ju mer kan du slipa/putsa. Slipa till ytan är ren(från porer): prova packboxen. Klämmer det inte(ordentligt): släng! Vad har du att förlora?(putsar själv t.ex. alltid ingående axel, hockeyklubba,  drivaxelflänsarna (till IRS-vxl.) innan en ny packbox monteras)
.. another 2 cent's