Nu skall jag vara litet "tyken", det betyder "uppkäftig" på rikssvenska...
.. Vad var det för fel på Ebesbrächern?
Eller varför inte installera en äkta dansk Refleks
-kamin...?
http://www.refleks-olieovne.dk/
Som redan framgår av svaren ovan, så är det att gå över ån efter vatten genom att skapa värme med hjälp av elektrisk energi i ett lågspänningssystem.
Det finns elektriska 12 v hårtorkar i de marina butikerna, som man intermittent kan använda som defroster och handvärmare (eller "självfallet" när man tvättat håret), men de drar mycket ström, mer än vad som är ekonomiskt försvarbart, och troligtvis mer än vad generatorn producerar.
Det finns väl en Bosch/VW växelströmsgenerator som ger 85 A, det var väl den modellen som satt i polisbussarna, men fortfarande, så är det en direkt omväg att gå genom att först generera mekanisk energi i en bensinmotor, med värme som biprodukt, för att sedan stjäla ännu mer mekanisk energi till att driva en generator, som blir tung att dra runt ju mer man belastar den, och då generera el-energi som man sonika bränner upp genom att tillverka värme (samt osynligt ljus) i ett elektriskt värmeelement med tveksam effekt.
Jag har "hört talas om" en liten tysk luftkyld folkbil, där man tog tillvara på spillvärmen runt avgassystemet, och med hjälp av trycket från kylfläkten ledde in denna överskottsvärme i kupén. Funkade väl inte så bra i norrländskt arktiskt klimat, som det gjorde i medelhavsklimat... jag misstänker att alla läsare här känner till samma "typ" eller "variant" av denna folkbil, det lär ju ha funnits minst en buss och pick-up modell också....
En bländande reflektion...
Istället för ett väremelement, kan du änna använda några kraftiga glödlampor/halogenlampor att värma nävarna på, funkar väl iofs betydligt sämre som defroster...
En annan grej jag fakriskt, iallafall litet seriöst tänkt på:
Varför har ingen exprimenterat med att placera oljekylaren eller en extra oljekylare inne i kupén? Då kan man ju ta tillvara på bensinmotorns förlustenergi.... eller tänker jag åt helskotta galet?
En luftslang från kylfläkten kan ju få spruta luft genom denna oljekylare, eller så använder man en mindre elektrisk fläkt, men då drar det ju ström...
Eller någon kanske redan exprimenterat med en sådan lösning i nån folkabuss??
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."