1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-12-05 11:39:48)

Ja är som knugen "nästan helt 100", på att jag läst i en tråd om denna lilla elvärmare
som kan kopplas till cigarettändaruttaget och ger minimal med värme (och därmed
borde dra minimal med ström). Så svaret till mina frågor kanske finns i den.

Jag har inte motorvärmen kopplad och vill
ta udden av den värsta kylan i bussens förarkabin.

Värmaren drar ström 16A effekt 200W. Jag kommer att använda den bara under körning.

Fråga: Är 16A (max, jag kanske inte kommer att använda den på max hela tiden)
groteskt mycket mer än vad en normal generator + batteri klarar?

Tips? Komsi komsi!

Post's attachments

2a.jpg, 68.93 kb, 570 x 536
2a.jpg 68.93 kb, 229 downloads since 2013-12-05 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Jag har en sån, men inget cigguttag...............
Funkar mest som hyllvärmare nu.......

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Jag hade en liknande i en buss jag körde med i Sälen för många år sen.
Den hjälpte att värma stelfrusna fingar, om man höll handen framför ICQ/ab
I övrigt värmer den inte mycket, iaf inte i en buss....

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Det beror nog lite på om du har växel eller likströmsgenerator. Dagtid med motorn på och halvljusen på så är strömuttaget från generator/batteri 13-15A med ett fulladdad batteri (mer efter start/ urladdat batteri). Om man då har en likströmsgenerator på 30A så ligger man med ovan nämnda värmare på max vad generatorn ger. Läste dessutom någonstans att generatorn inte är tänkt att lämna max över några längre stunder, utan bara precis efter start eller om man har ett urladdad batteri.

Vad jag förstår är värmaren inte inställbar i effekt, utan bara drifttid? Kör du dagtid och kör med släckt halvljus (enbart positionsljus) så borde det gå även med en likströmmare. Jag skulle dock komplettera med att ha bilen stå på laddning över natten med jämna mellanrum om du bara kör korta sträckor, för att skona batteriet. Jag har ingen erfarenhet av den värmaren, men generellt ger de ju ganska lite värme, så komplettera med att ha bilen uppvärmd innan start (dra in en sladd och en kupevärmare) så kanske värmen bibehålls en stund. 200W är mkt effekt att ta från batteri/ generator med väldigt klent i värmeeffekt. Jämför med en eber som ger ett par tusen watt i värmeeffekt.

5

En 12V generator är på 300W om jag inte minns fel, så med värmaren på finns det inte mycket kvar till lyse och tändning. Dessutom är alla säkringar på 8A ampere original, så man får dra en ny kabel från batteriet som matning.

6

Ett separat lastbilsbatteri som laddas med jämna mellanrum på natten kanske..se det som lite träning(istället för att gå på töntgym.. Default/lol )

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

7

Som sagt en burk med värmeljus värmer mycket bättre, dom där 12v kupé värmarna suger ICQ/ac

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

8 Senaste redigerad av Björn J. (2013-12-05 14:26:12)

Nu skall jag vara litet "tyken", det betyder "uppkäftig" på rikssvenska...

ICQ/ad .. Vad var det för fel på Ebesbrächern?
Eller varför inte installera en äkta dansk Refleks
-kamin...?
http://www.refleks-olieovne.dk/
ICQ/an  ICQ/an

Som redan framgår av svaren ovan, så är det att gå över ån efter vatten genom att skapa värme med hjälp av elektrisk energi i ett lågspänningssystem.
Det finns elektriska 12 v hårtorkar i de marina butikerna, som man intermittent kan använda som defroster och handvärmare (eller "självfallet" när man tvättat håret), men de drar mycket ström, mer än vad som är ekonomiskt försvarbart, och troligtvis mer än vad generatorn producerar.

Det finns väl en Bosch/VW växelströmsgenerator som ger 85 A, det var väl den modellen som satt i polisbussarna, men fortfarande, så är det en direkt omväg att gå genom att först generera mekanisk energi i en bensinmotor, med värme som biprodukt, för att sedan stjäla ännu mer mekanisk energi till att driva en generator, som blir tung att dra runt ju mer man belastar den, och då generera el-energi som man sonika bränner upp genom att tillverka värme (samt osynligt ljus) i ett elektriskt värmeelement med tveksam effekt.

Jag har "hört talas om" en liten tysk luftkyld folkbil, där man tog tillvara på spillvärmen runt avgassystemet, och med hjälp av trycket från kylfläkten ledde in denna överskottsvärme i kupén. Funkade väl inte så bra i norrländskt arktiskt klimat, som det gjorde i medelhavsklimat...  jag misstänker att alla läsare här känner till samma "typ" eller "variant" av denna folkbil, det lär ju ha funnits minst en buss och pick-up modell också.... ICQ/ad

En bländande reflektion...
Istället för ett väremelement, kan du änna använda några kraftiga glödlampor/halogenlampor att värma nävarna på, funkar väl iofs betydligt sämre som defroster... Default/hmm

En annan grej jag fakriskt, iallafall litet seriöst tänkt på:
Varför har ingen exprimenterat med att placera oljekylaren eller en extra oljekylare inne i kupén? Då kan man ju ta tillvara på bensinmotorns förlustenergi.... eller tänker jag åt helskotta galet?
En luftslang från kylfläkten kan ju få spruta luft genom denna oljekylare, eller så använder man en mindre elektrisk fläkt, men då drar det ju ström...
Eller någon kanske redan exprimenterat med en sådan lösning i nån folkabuss??

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Tack för alla svar. Jag ska hämta en buss och behöver värme-defroster några timmar.
Ingen permanent lösning.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

10

Mina erfarenheter av vinterkörning i luftkylt: låna en kabel och värm upp bussen/ driv ut all fukt någon timme (eller mer) innan du skall köra iväg med en riktig kupevärmare, så kanske den där värmaren orkar hålla vindrutan imfri. En jäkla skillnad (med orginalvärmen inkopplad) att starta med en kall/ fuktig bil mot än en varm/ torr. Kall bil vid start= isskrapa och imduk permanent i ena handen. Dunkläder, tjocka handskar och kanske en termos varmt kaffe ICQ/ad Packa med ett extra batteri och driv värmaren med för säkerhets skull.