1 Senaste redigerad av c_jay (2013-12-04 14:24:29)

Nu har jag tagit ner motorn för att byta alla packningar mm
Tidigare har det varit oljelakage och det har runnit olja bakom det nedre remhjulet, som att det skulle komma från veven.
Nu när jag plockat isär den lite så ser jag att bakom remhjulet på veven finns en bricka som sitter löst. Ska det sitta någon packning där? (Bifogar bild)
Sen undrar jag om det finns någon motorpackning man ska ha?

Eller är det någon som har nån ide på varför den läcker olja där?

Post's attachments

2013-12-04 12.36.08.jpg, 270.77 kb, 1280 x 720
2013-12-04 12.36.08.jpg 270.77 kb, 126 downloads since 2013-12-04 

Typ-1 1300 -67
Bilar rostar men opel har rekord.

2

Nej det ska inte sitta någon packning där. Brickan ska sitta löst. Att det läcker beror oftast på att motorn är dålig och det läcker kompression förbi kolvringarna.
Vad menar du med motorpackning?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Okej
Det blev sånt plötsligt läckage efter jag bytta olja. Oljan är 15/40.
Om man byter kolvarna, kan det bli bätter då eller är motorn soppslut?
Vet inte om det kallas motor packning men det är ju som en springa mitt i motorn,

Typ-1 1300 -67
Bilar rostar men opel har rekord.

4

Bild

Post's attachments

2013-12-04 12.36.08.jpg, 274.73 kb, 1280 x 720
2013-12-04 12.36.08.jpg 274.73 kb, 119 downloads since 2013-12-04 

Typ-1 1300 -67
Bilar rostar men opel har rekord.

5

Där ska det inte vara någon packning. Det är kolvringarna som ska täta mot blow by, inte kolvarna.
Enda sättet att ta reda på vad som är fel är att riva och mäta och inspektera. Din motor är upp mot 50 år gammal och i 11 fall av 10 behöver den en korrekt utförd renovering. Det är inga evighetsmaskiner utan de var tänkta att hålla runt 10-12 000 mil.
Om du fick läckage när du bytte olja skulle du kanske fundera över valet av olja.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Mellan blockhalvorna stryker man ett tunnt lager flänstätning (typ; "Permatex") inte silicon....
Egentligen räcker det att köpa tätningar för stötstångsrören och den tunna för oljepumpslocket samt för oljesil/lock.
Det mesta i "packningssatserna" blir ändå över och är av rätt dålig kvalitet (stötstångsrörgummina..)
Radialtätning bakom svänghjul byts (70-90-10)

Bara mina erfarenheter.....

Sedan vill nog flera av "oss" på forumet avråda från "lättare renovering" ;-) Återkom när du plockat ner den helt !?

7

Tack! jag ska följa era tips så får vi se hur det går.
Mvh

Typ-1 1300 -67
Bilar rostar men opel har rekord.