Ja fanfest 2014 kanske
Har bytt till excentriska bultar i det nedre hålet på fjäderbenen nu iallafall
Det gav ungefär 1,5 grad negativ camber med allt maximalt utjusterat. Hade väl hoppats på lite mer egentligen men det får duga tills vidare 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Macfearsome 1303s -74
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Ja fanfest 2014 kanske
Har bytt till excentriska bultar i det nedre hålet på fjäderbenen nu iallafall
Det gav ungefär 1,5 grad negativ camber med allt maximalt utjusterat. Hade väl hoppats på lite mer egentligen men det får duga tills vidare 
Original sitter de väl i det övre hålet?
/Anders
Ja så är det säkert på 944 och golf-fjäderben. Dessa är ju baserade på bubbla-fjäderben som inte har någon justering från början (rörde till det lite i mitt förra inlägg..) så då vet jag inte om det spelar så stor roll?
Tyckte det passade bättre att ha i det nedre hålet för annars tog spindeln i fjäderbenet så det inte gick att justera ut fullt.
Hörde att du ska smiska denna skönhet runt Simbirskiy Sport Park 2014? 
Nej nej det har du fått helt om bakfoten 
Kanske blandar ihop det med Ring Djursland? 
http://www.blocket.se/orebro/Porsche_fa … _9&w=3
Tror den skulle stå fint på dessa 
Jo verkligen precis lagom ET ju, samtidigt som de inte är lika vanliga som Cup. Med 17-tumshjul har man ju säkrat utseendet för en german looker så att säga
Om man kör med 215/45 däck bak så tar det ju inte mycket mer utrymme i anspråk än de nuvarande fälgarna:
Styrstagen har förlängts 25mm så nu är toe-vinkeln på framhjulen i lite rakare

Sedan ändrade jag mig lite angående bakbromsarna. De skivorna jag hade var ganska rostiga och slitna så jag tänkte att det kanske är lika bra att skaffa nya. Om man ändå skulle ha nya skivor så var Boxster S skivor inte särskilt mycket dyrare så sådana fick det bli. Det passar bolt-on om man kör dem tillsammans med 944 turbo S (952) bromsok.

Ett problem som uppstod då var att det inte passade med 15-tumshjul längre 
Snyggt jobbat. Så långt vill jag oxå komma i bromsväg. 
Ja man tackar, själv hade jag ju gärna kommit lika långt som dig i motorväg så att säga
Idag hann jag även byta till stålomspunna bromslangar både fram och bak 

En st 16mm krängningshämmre från Porsche 944 sitter nu på plats bak med ett par finurligt konstruerade fästen som sitter runt torsions-röret 

Jag har gjort ett 4-punkts cupstag av vantskruv. Det hamnade tyvärr lite snett av någon anledning.

De främre bromsarna är färdigställda. Oken är från Volvo 240.

Provmonterade ett Corrado-baksäte. Ser ju ut som att det kan fungera ypperligt om man bara listar ut något smart sätt att fästa det på

Handbromsbackar från Bmw passade förträffligt bak. Dessutom till en fjärdedel av priset för nya Porsche-bromsbackar 
Har efter 2 säsonger med min 7,5" x 17" upptäckt att innerkant på däcket hugger i fjäderbensinfästningen så man bör "justera" med handslägga eller liknande för att undvika att äta upp insida av däcken.
Styrstagen har förlängts 25mm så nu är toe-vinkeln på framhjulen i lite rakare
![]()
Sedan ändrade jag mig lite angående bakbromsarna. De skivorna jag hade var ganska rostiga och slitna så jag tänkte att det kanske är lika bra att skaffa nya. Om man ändå skulle ha nya skivor så var Boxster S skivor inte särskilt mycket dyrare så sådana fick det bli. Det passar bolt-on om man kör dem tillsammans med 944 turbo S (952) bromsok.
Ett problem som uppstod då var att det inte passade med 15-tumshjul längre
Snyggt jobbat
Vilken typ av reduserings ventil har du tänkt att använda till bakbromsarna
Eller skall du sattsa på större ok i fram
(När vi lekte med 944a på bana så fick vi problem att bakändan ville komma ut )
/// Micke
Man tackar
Jag har inte funderat så mycket på reduceringsventil får jag erkänna. Det känns svårt att bedöma innan man har provkört bilen kan jag tycka? Jag får avvakta tills jag vet hur illa det är... Nu sitter det ju volvo 240 ok fram med med kolvdiameter på 2X38mm. Porsche-oken som sitter bak har kolvdiameter 28 och 30mm. Du tror inte det är tillräcklig skillnad så att säga?
Har efter 2 säsonger med min 7,5" x 17" upptäckt att innerkant på däcket hugger i fjäderbensinfästningen så man bör "justera" med handslägga eller liknande för att undvika att äta upp insida av däcken.
Ok i den övre infästningen alltså? Det är bra veta. Jag trodde ju att jag redan kände till alla kritiska ställen som kan skrapa i... 
På min högg de både på höger, vänster och övre delen av fjäderbenet. Höger /vänster sida hugger i om du tar kurva och gupp samtidigt. Nu kan de ju visserligen vara så att min är mer sänkt än din eftersom du har 2 bultade framvagnen.
Jo din är nog lite mer sänkt. Du hade 195-däck? Jag funderar på att köra med 175 bredd. Yokohama advan neova AD08 finns ju i dimension 175/55R16
Det borde ju ge lite mer utrymmesmarginal.
Dessa två säsongerna har jag kört på 215 45 runt om. Får nog gå ner till 205 eller 195 nästa säsong. Kinesdäcken är katastrof i regn vilket jag fick erfara i somras när bilen gled rakt upp på en refug.
Jag har 215 på oxå och det tar i när man rattar ut helt!
Man tackar
Jag har inte funderat så mycket på reduceringsventil får jag erkänna. Det känns svårt att bedöma innan man har provkört bilen kan jag tycka? Jag får avvakta tills jag vet hur illa det är... Nu sitter det ju volvo 240 ok fram med med kolvdiameter på 2X38mm. Porsche-oken som sitter bak har kolvdiameter 28 och 30mm. Du tror inte det är tillräcklig skillnad så att säga?
Det känns bakvänt med dubbla bromskraften bak ( F = 2x38 b = 2x58 )
Du får nog tänka på hydraltrycket i din HC för porsche oken skull
Har du den lilla kolven upp åt eller ned åt ????
Du kan uppleva att du har luft i ditt bromssýsten
/// Micke
Dessa två säsongerna har jag kört på 215 45 runt om. Får nog gå ner till 205 eller 195 nästa säsong. Kinesdäcken är katastrof i regn vilket jag fick erfara i somras när bilen gled rakt upp på en refug.
Jo sånt där vill man ju ogärna råka ut för 215 är ju en ganska ordentlig bredd får jag säga, så brett tänkte jag inte ens ha bak
Jag kör nog på 175 eller 185 fram, det överenstämmer bäst med proportionerna på bakdäcken 
Banansvamp skrev:Man tackar
Jag har inte funderat så mycket på reduceringsventil får jag erkänna. Det känns svårt att bedöma innan man har provkört bilen kan jag tycka? Jag får avvakta tills jag vet hur illa det är... Nu sitter det ju volvo 240 ok fram med med kolvdiameter på 2X38mm. Porsche-oken som sitter bak har kolvdiameter 28 och 30mm. Du tror inte det är tillräcklig skillnad så att säga?
Det känns bakvänt med dubbla bromskraften bak ( F = 2x38 b = 2x58 )
Du får nog tänka på hydraltrycket i din HC för porsche oken skull
Har du den lilla kolven upp åt eller ned åt ????![]()
Du kan uppleva att du har luft i ditt bromssýsten /// Micke
Nej så blir det inte, ursäkta om jag var lite otydlig. Volvo-oken har totalt 4 kolvar, så det blir F=2x76 b=2x58. 944 turbo har 2x76 eller 2x74 fram i orginalutförande. Så det borde kunna fungera tycker jag? Nu har ju jag lite mindre skivor fram än bak också så det har ju också en viss inverkan (282mm fram och 299mm bak).
Men visst borde en typ1 ha mer bromskraftfördelning bak än en 944 med tanke på att viktfördelningen ser lite annorlunda ut?
Den lilla kolven sitter uppåt

Nya backspeglar är en bra motivationshöjare 
Fräna speglar, var hittade du dem? 
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Macfearsome 1303s -74
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.