1

Hoppas någon kan bringa en vilsen Jämtlänning en aning ljus till sitt intellektuella mörker.  Jag skruvade en hel del med typ 1 i min
ungdom (tidigt-70-tal) och fick då uppfattningen att s.k. performancekammar alltid är av den platta modellen (vid drevet). Nu har jag
fått i min ägo två stycken kamaxlar som sägs vara trimkammar vid c:a 280 grader men dessa är parabolformade vid drevet? Detta
bör ju betyda att dom härrör från en modell nyare än-71? Finns sådana att köpa? Hittar bara standardkammar i katalogerna eller
kan dessa vara omarbetade? Vid drevsidan finns en tydlig originalmärkning ett instansat``H``men också ingraverat på den ena
``0407 M``och på den andra``B7 108 och ett tecken som ser ut som tecknet för grader.  Finns det någon som känner till dessa
märkningar/kammar?  Vill ju inte stoppa in nåt som lyfter av topplocken vid gaspådrag bilen är nämligen avsedd för dottern som
önskat sig en bubbla till körkortsdagen. Motorn är en helrenoverad 1600 med lite större toppar, dubbelförgasare, ormbo e.tc inget
värstingbygge alls vill därför ha en kam som rimmar med dessa enkla delar. Mycket tacksam för svar från någon som besitter koll
och kunnande som överskrider mitt.  Även om kammarna skulle vara oanvändbara för mig så har nyfikenheten tagit sitt bastanta
grepp runt min lekamen och kan endast stillas med en insatt människas information. M.v.h. Julle Östersund.

2

B7 är troligen en kam som är omslipad av ENEM. Ska enligt den info jag lyckats hitta vara ca ca 300 grader med 10,5 lyft.
108° betyder troligen lobvinkel.

På den beskrivningen på motorkombination skulle jag gå på en originalkam.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Tackar allra ödmjukast för den infon, du eller någon annan känner inte till nåt om den andra kammens beteckning/kod?

4

om du behövde ett block som vi pratade om i somras. kan du hojta till.. kanske du ska ta delar ur den vad vet jag?
Finns iaf inte långt från dig..

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

5

Det är mycket svårt att få info om omslipade kamaxlar
Det lättaste sättet är att mäta bascirkelen sen mäta över loben sen ta båda motten och minus så får du lyfthöjden
När du är klar så gångrar du med 1.1 så får du lyfthöjden på ventilen
Din kam som är en stygg en på en 1600cc  som förmodligen behöver varvas ganska hårt
Jag kan tänka mig att den har sittat i en rallybil
Jag har en liknande som kallas österikare  som man använde på 70talet i skogen och den började dra vid 4000  ICQ/ab
Om du vill ha något som är snällt så tryck dit en std och montera dit 1,4/1 vippor och höj kompet till 8,5-9,0 så blir det ok
En länk till lågpris trimmare NR 1 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=19257
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Förutom Jonas så har vi ju Tomas A från Öland plockat ur 90 hk ur en 1600 med originalkam och 1,4-vippor. Det är väl ett tydligt bevis på att det inte är kammen som i första hand ger effekt som många tycks tro utan topparna men allt handlar om en balans.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Det går ju att mäta upp kammarna du har med "Camdoktor", JPM har den möjligheten.

Ali G