1

Min syster köpte en 74a bay i helgen.
Jag kan inte så mycket om baybussars beteckningar och tillval, MEN
Den heter kleinbus 221 i regpapper, och chassinr börjar på 224, men den har en massa grejor som tyder på lyxbuss?
Kromlister i gummilisterna, klocka, lister på sidan(i höjd med dörrhandtagen), ventrutor i framdörrarna, hål för jailbars både på bakluckan och bakre sidorutor.
Men den har ingen stor taklucka?
Fanns det baybussar motsvarande 13/15 fönsters split(sniklyx?)
Inget av det lyxspecifika ser ut att vara monterat i modern tid.

Kan även passa på att berätta om min syster och svågers galna resa...
Dom kan inget om bilar, trots det hoppade dom på tåget i Lund kl 16,00 i fredags och hoppade av kl 09,00 i lördags. I BASTUTRÄSK... Sen tog dom sig till Norsjö och köpte bussen, och körde 135mil hem ICQ/ab
Ganska starkt jobbat för nån som aldrig kört vw buss förut...
Allt gick bra, förutom att bussen läckte mycket olja vid störstångsrören ICQ/ab så dom lärde sig att fylla på olja iaf ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Jag har sett ett flertal baylyxar Och ägt en) utan taklucka

3

Jag kollade i baybibeln.

Lyxbussbeteckningen 224 försvann 1974 och samtidigt försvann takluckan. Det blev ett extra tillbehör med luckan. Tidigare var det standard i lyxarna.

Om man vill kolla om det är en äkta lyx, så får man kolla på den fjärde siffran. Dvs den som kommer efter 221

4

Demian - chassinummret är 224218****
Kan du se i Bibeln om det är lyxigt ICQ/ab
Nu när jag lärt mig att takluckan försvann 74 så lutar det nog mot att det är en lyx. Trots att det står Klein i papperna.

Buss 65
Ghia 57

5

Du drar in släkten en buss i taget.  ICQ/ab

6

Den har rost i bakre stötisen, annars är den okej, minns jag rätt har den lackade stötisar bitvis och är omlackad nån gång. Trevlig vagn, och visst är det en äkta lyx!

I sverige var bay lyx vanligare utan luckan än med. Listerna "föll ner" 74 om jag minns rätt. dom blev även smalare...

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

7

Var hittar man denna bay bibel?

412 ls variant -74 ( min 1:a bil, borta sen länge...)
1302s -71
Typ 2 -74
412 le variant -73
Typ 3 variant -64
412 pickup -73

8

Danne - jag misstänkte att du kände till den  ICQ/ab jag hade tänkt höra av mig till dig och höra vad du tyckte, men systern bestämde sig innan jag hann..

Ja, den bakre stötisen är lagad och lackad i bilens färg, fram är det fortfarande krom.

Den är omlackad, lite taffligt. Det såg bättre ut på bilder, men bussen i helhet är riktigt bra.

Buss 65
Ghia 57

9

Jag har en kromad baykois i bruksskick i garaget sedan några år, kommer inte ihåg om det är fram eller bak men sunkmarkus fick den andra till en pickis. Om behov finns..

10

Kan inget om Baybussar så jag har inget att tillföra där... är mest imponerad över din syster och svåger... stor cred till denna jungfruresa! Imponerande! ICQ/ab

Buy the ticket, take the ride... - HST

11

lasslo skrev:

Demian - chassinummret är 224218****
Kan du se i Bibeln om det är lyxigt ICQ/ab
Nu när jag lärt mig att takluckan försvann 74 så lutar det nog mot att det är en lyx. Trots att det står Klein i papperna.

Det syns inte i chassinumret, utan på modellnumret. Dvs efter 221... numret

Andymalm skrev:

Var hittar man denna bay bibel?

Någon av firmorna i England borde sälja den.  Jag köpte den direkt av författaren för några år sedan.

12

Demian skrev:

Jag kollade i baybibeln.

Lyxbussbeteckningen 224 försvann 1974 och samtidigt försvann takluckan. Det blev ett extra tillbehör med luckan. Tidigare var det standard i lyxarna.

Om man vill kolla om det är en äkta lyx, så får man kolla på den fjärde siffran. Dvs den som kommer efter 221

Vad ska det vara för siffra tro??  Om man misstänker att man sitter i en lyx.

Thermos or death