1

köpte en bil(typ1) som stog bra länge, fixat upp den mm.
när den köptes så lät urkopplingslagret riktigt illa.
bytte till ett nytt men de låter fortfarande, dock inte lika mycket.
provat justera ut den så mycket de går men de låter hela tiden ändå.
lär ju inte va så bra?

tips tankar och ideer?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

2

Säker på att de är urtrampningslagret som låter. Har varit med om att styrhylsan till lagret varit för lång så de låg och släpade i tryckplattan.

High Potential Racing Sweden din leverantör av reservdelar, förbrukningsmaterial, samt glas- och kolfiber

3 Senaste redigerad av Sten vW (2013-11-28 22:13:54)

Kan vara miss-matchade kopplingskomponenter.

Har haft liknande bekymmer med min 67:a, först så var lagerhållaren krokig så att lagret låg i-h-vete snett sidledes, lösning=rikta/laga.

Sedan har jag numer en koppling av solfjäderstyp från en typ 3, dessa passar nästan min pendelaxel med utrampningslager för 67 typ1.
Lät som fan med pedalen i botten, dessutom manligt tungtrampad som min gamla Alfetta.
Bra blir/blev det inte förrän en stödring monteras på solfjädern, se: http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 93#p219393

Stöd/adapterring: http://dalhems.se/?p=4139416a-2bfb-4d28 … 1e027a6d89

EDIT: Att din det låter hela tiden trots utjustering stämmer iaf inte med vad jag haft, något ligger emot, borde gå att lista ut, kolla efter slitmärken..

S

4

mathsson skrev:

Säker på att de är urtrampningslagret som låter. Har varit med om att styrhylsan till lagret varit för lång så de låg och släpade i tryckplattan.

tystnar när man trycker ner kopplingspedalen.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

5

ozeo skrev:
mathsson skrev:

tystnar när man trycker ner kopplingspedalen.

Men så va det på den med. Men  som Sten vw sa att de är mixat med lite olika komponenter så kan de vara som de jag råkade ut för att stödhylsan är förlång och släpar i.

High Potential Racing Sweden din leverantör av reservdelar, förbrukningsmaterial, samt glas- och kolfiber

6

Enda problemet en styrhylsa för urtrampningslagret kan ge är att du har monterat en tryckplatta MED stödring(som inte är ursvarvad/går över hylsan), alternativt; ta bort stödringen(på en solfjäderkoppling och g:a sortens 3-armade koppling).
Om du nu "trampar ner kopplingen, och ljudet tystnar": Vad slutar att rotera?
Svar: axlar/lager i din växellåda. => Kan mycket väl vara lagret i vxl. mellanhuset...  (eller andra lager/drev/spel/avsaknad av spel).

7

MH skrev:

Enda problemet en styrhylsa för urtrampningslagret kan ge är att du har monterat en tryckplatta MED stödring(som inte är ursvarvad/går över hylsan), alternativt; ta bort stödringen(på en solfjäderkoppling och g:a sortens 3-armade koppling).
Om du nu "trampar ner kopplingen, och ljudet tystnar": Vad slutar att rotera?
Svar: axlar/lager i din växellåda. => Kan mycket väl vara lagret i vxl. mellanhuset...  (eller andra lager/drev/spel/avsaknad av spel).

lät mindre än innan när jag hade bytt lager så då borde inte ljudet ändrats om de är lådan?
är en 1200 med gamla 3 armade.
sådant här lager
http://www.classicvw.se/urtrampningslag … ts_id/1712

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg