hej skulle behöva lite hjälp , sitter en små risig 1200 i min bil nu och skulle vilja ha lite mer kräm + att få snygga upp lite i motor utrymmen ,,är ingen super mek , men man lär sig..vad är de enklaste sättet och vad behöver man göra om man ska byta till en 1600 eller ska man försöka få mer snurr i den man har? hur skulle ni gått till väga?
Allt hänger på bugdet och mål som vanligt.
1600 ger ju en del skillnad, ska du trimma bör du renovera. Då slutar det aldrig billigt.. speciellt om man inte grejar det mesta själv. Om du är på hugget dyker det upp diverse motorer och renoverade motorblock då och då.
Hade en 1200 i min förra bil tyckte den va lite slö då man inte hängde med i stadstrafiken när man skulle ifrån rödljusen. Fick tag på en fräsch 1600dp, jisses vilken skillnad på bil det blev. Värt varje krona!
Du måste slipa ur växellådan med slipstift för att svänghjulet ska gå fritt.
Buss -60
Skillnaden mellan en sopslut 1200 och en frisk 1600 DP är milsvid, känns som en helt ny bil.
Slipa ur lådan för 130-kuggars svänghjul och skaffa en startmotor till en 67'a om bilen inte är 12V-konverterad samt se till att få rätt sorts koppling.
Ali G
Tack för alla bra svar. Slipa ur för svänghjulet en annan startmotor behövs de nå mer? Hur är de med alla betäckningar ad ? Dp? Är alla 1600 motorer lika? Passar alla?
DP är förkortningen för dubbelport.
AD eller AS är koden för de motorer som är vanligast och ja, alla passar.
Ali G
JAg skulle försöka hitta en fräsch 1200:a och haka på ett okrasa-kit. Det finns kanske ngn bransdspruta eller industrimotor att leta rätt på. De brukar ju dyka upp under säljes. Troligtvis så blir det mindre meck, mer original, etc. Och rätt snyggt.
http://www.ascort-tsv-1300.com/Technical_2.htm
christer
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966
Jag håller ned Christer, hellre en fräsch 1200 än en soppslut 1600. Du får ju en industri 1200 med få gångtimmar för samma peng som en trött 1600 vars pållar för länge sedan börjat beta på det eviga gröna. Jag vet inte om det stämmer, men de nyare industri 1200 påstods det väl hade samma block som 1600? Dvs på en sådan borde man sedan, om man vill, kunna uppgradera lätt till en 1600dp. Visst kan man hitta en fräsch 1600 också, men det är mer grisen i säcken.
Min 30hk i bubblan är riktigt pigg, inga problem att vare sig hänga med i stadstrafiken eller motorväg. Tuffar lätt på i 100 km/H och får man för sig att köra om en lastbil snurrar den även upp i 120km/H.. och det räcker ganska bra för att kännas som man är en fartdåre.
Men ett okrasa-kit skulle inte sitta fel.
De nyare 1200 har speciella cylindrar (och kanske även toppar) så det är osäkert om Okrasakitet passar där.
Ali G
Det där är intressant Svwerker, vad jag har "hört" så är blocket på de sena industriarna samma som 13/1600 och så har istället cylindrarna större ytterdiameter. Vet du om det stämmer? Vad jag menade är att då kan man ju istället köpa en 1600 cylinder sats och dp toppar om man trots en frisk 1200 vill ha mer hästar. Det borde vara både billigare och enklare än okrasa satsen och ge ungefär samma hk (eller mer ffa om man trimmar lätt).
Man får byta vevaxel med!
Det där är intressant Svwerker, vad jag har "hört" så är blocket på de sena industriarna samma som 13/1600 och så har istället cylindrarna större ytterdiameter. Vet du om det stämmer? Vad jag menade är att då kan man ju istället köpa en 1600 cylinder sats och dp toppar om man trots en frisk 1200 vill ha mer hästar. Det borde vara både billigare och enklare än okrasa satsen och ge ungefär samma hk (eller mer ffa om man trimmar lätt).
Ja som jag uppfattat det så är det som skiljer dessa motorer från en 13-1600 är cylindrar, toppar och vev, 1200 har ju 64 i slag och övriga 69. Kan eventuellt vara annan kam oxå.
Nu är dessa motorer en smula sällsynta så chansen att man springer på en är ju inte så stor. Då har man betydligt större möjligheter att hitta en 1600 industriare, dvs en 126-motor. De är visserligen enkelportare men det är enklare att byta toppar än vev om man nu vill det. Annars går en 1600 enkelportare väldigt fint och är dessutom bränslesnåla vilket många anser vara väldigt viktigt. 
Ali G
Ni måste skilja på 1200 o 1200
. På 30 hk 1200 passar ett nytillverkat Okrasakit. 34 hk 1200:an är ett helt annat djur...det nytillverkade Okrasakitet passar inte alls, ska man ha ett Okrasakit till den får man leta upp ett gammalt o då blir det dyyyrt.
Tja, man kan låta enkelportaena sitta kvar och satsa på något från riechert, typ förgasare och behålla enkelportar. så gör jag med min 1500. Riechert har för bådei 30 å 34 hästars. Han är trevlig att göra affärer med. http://www.riechertmotorentechnik.de/
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966
15 2013-11-29 11:56:45 Senaste redigerad av Kjell Roar (2013-11-29 11:58:06)
Hvis bottendelen på din motor er ok:
Finns 83mm slip-in cylindersats til 1200 - 34 hk å få kjøpt. Da får du 1385ccm, høgre komp, og en oppgitt effektøkning på 25%. Det rekker til en trivelig motor. Så kan du også tenke på nye vipper, 1:1.25. Og TDE-eksosrør.