1

Håller på och renoverar min 356 Speedster kopia, byggd på en VW typ -67.
Ena topplocket hade en spricka så det måste bytas ut.

Motorn ska vara en 1500 eller 1600cc.
I topplocket står det stansat 311101375 och även 84 under detta.

Vad kommer topplocken ifrån för motor??
Kan man använda 1300, 1500, 1600 så länge det är dubbelportare som jag har??
Är det skillnad på höger och vänster sida topplock??

PS. Anliggningsytan mot blocket har topplocken 3 stora klackar. På mina finns dem inte. Är dem nedsvarvade tro??

2

1500 fanns inte med dubbelport och det skiljer på 13 och 1600. Det finns dessutom ett antal olika generationer så det är bra om det är lika.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3 Senaste redigerad av Hebster52 (2013-11-28 10:06:38)

Nåt om numret på toppen här och här.


tryckopys skrev:

Håller på och renoverar min 356 Speedster kopia, .....

Å var är bilder på bilen??? Sånahär cliffhangers får man ju inte lägga ut här utan mer information!!!  Default/lol

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

4

Om du lättat toppen så är det enkelt att mäta cylinderdian för att avgöra storleken på motorn.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5 Senaste redigerad av mettis (2013-11-29 18:07:28)

90 eller 94 mm.... invändigt i topparna alltså, 1300 och 15/1600.
Dubbelportstoppar till 1300 (1302/3) kan ju vara retligt att köpa "av misstag", likaså 1300:a enkelport kontra 15/1600:a enkelport.