Köpte lite VW godis i dag. Bland annat detta tillbehör som tydligen skall sitta som vindskydd på soltaksbilar. Min fråga är då: kläms den fast nere i skenorna? Eller fattas det något? Fabrikat?
2 2013-04-06 19:23:30 Senaste redigerad av pompejus (2013-04-06 19:23:52)
Jo du är en riktig godisgubbe du...grattis till fynden och tack för rutleveransen!
late,
in love,
and a little drunk..
Tackar, jag hittade bild på hur det är tänkt med vindskyddet. Lånat från BBT
4 2013-04-07 13:43:54 Senaste redigerad av MickeW (2013-04-07 13:45:21)
Själv är bäste dräng. Visade sig vara originaltillbehör från 50-talet. Nu ska jag bara försöka hitta en soltaksbil
Ja har en.. Men den vill ja ha själv. Däremot kan ja tänka mej att befria dej från vindskyddet
Ja har en.. Men den vill ja ha själv. Däremot kan ja tänka mej att befria dej från vindskyddet
x2 hehe..
Jag tror vi får lösa det så här: jag får låna en soltaksbil någon futtig månad på sommaren och någon får låna vindskyddet hela långa vintern. Se det som delad vårdnad.
De lan ja gå med på! Fast ja vet inte riktigt va du ska göra med min bubbla, den är lite svårkörd just nu
Har även köpt dessa. SHO är ju en av piltillverkarna men de här musöronen känner jag inte igen. Någon som vet mer?
Mera skoj. "Ein Sportschalthebel" . I kartongen ligger även en liten såg så man kan fimpa gamla spaken.
Hella blinkersspak. Universal eller specifikt till VW? Snygg är den i alla fall.
Den är snyggast när kontrolllampan i änden är kopplad............. och blinkar
Finns med blå ände med, heljusomkopplare
Har sett den både i traktor och mc-bil
Faran lurar bakom nästa krök
Synd blinkersspaken inte var komplett för att monteras.
Men går kanske flytta över från en vanlig spak?
- Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74 Typ 1 Shorty -65
Det finns med ett plåtband att fästa den med. Jag tror inte det ska vara mer.
1. Inget vw-tillbehör, utan ett allmänt tillbehör.
2. Det syns på urtaget i kåpan att den är gjord för en betydligt tjockare rattstång än en gammal splittbuss.
3. Den är i första hand avsedd för bilar med blinkerspil, då lyser lampan fast (inte blinkar). Då ser man om man glömt pilen ute.
Härligt med Inter Net!
Här listas den som Blink. und Winkerschalter für LKW und Omnibusse
http://www.classiccult.com/blog/hella-t … tches.html
Samma svar som innan. Scania original tillbehör, inte vw.
Tuffa lyktgaller inköpta. Konstruktion med lös ring som ska fästas med...ja med vad? Ska det möjligen vara plåtbleck som går innanför lyktsargen?
Det här ska bli intressant...
late,
in love,
and a little drunk..
Hazet 500 låda nästan komplett. Gissar att den är tidigt 50-tal. Det verkar som innehållet är samma som tavlan. I så fall saknar jag ett dorn och så är några förlängare fel.
Finns det någon tidig broschyr som visar lådan i detta utförandet?
23 2013-11-25 20:18:04 Senaste redigerad av MickeW (2013-11-25 21:44:09)
Jag hittade Hazet kataloger från början av 50 talet och där finns den med. Ser dock ut som verktygen är nedfällda i fack på samma sätt som de senare i trä. Jag ska skicka frågan vidare till Hazet själva. Kanske är riktigt tidig
1951 års katalog
http://www.hazet.de/uploads/media/Hazet … auto,0,542
Häpp! Fick nyss en bild på -49 års 500 låda.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1140731.jpg
Den har samma typ av plåtbotten men färre verktyg. Då är den jag har troligen från 1950!!
En tidig reparationshandbok från 1953. Sidorna inplastade och överflyttade till en annan pärm men originalpärmen följde med.
Jag har gått igenom lite speglar jag har och hittade nya spegelglas som inte verkar passa till någon VW spegel. Nu vet jag att det såldes många olika fabrikat till både VW och andra märken men dessa följde med andra nya FRESE och ALBERT glas från en VW verkstad. Så jag frågar publiken: känns de igen? Måtten är L=123mm H=76mm.