1 Senaste redigerad av Slangmannen (2013-11-28 20:15:46)

Hellu!
Tänkte höra mig för om det är någon på forumet som kan nåt om bromssystem o tipps om "de vanligaste" felen på dem.

Har en 1302 S från 71- (skivor fram) som tar snett när man vill stanna. Vid små inbromsningar dvs. Typ 20-30% på pedalen tar dem lite och jämt. Men över det drar de, Och då drar den STARKT åt vänster när man verkligen vill stanna de sista 10 metrarna innan rödljuset.
Har aldrig hållit på med bromsar tidigare faktist, så jag undrar om det är någon här som kan ge mig några bra start punkter.

Har beställt en verkstadshandbok för 31 dagar sen, men den kommer fan aldrig...

Har hört att bromsslangarna kan utvidga sig med åren och den hade stått 3år innan ja köpt den.
Så tänkte beställa sånt, läste nånstans att man ska byta bromsvätska varje/varannat år.
(låter lite väl ambitiöst)

Så tänkte även höra om nån vet ifall man ska ha nån specifik olja eller funkar det med vanlig biltema bromsvätska?

Tack för svar! ICQ/ab

Med vänlig hälsning,

2

med största sannolikhet är de ok/hjulcylinder, men kan ju som sagt va slangen med. om man öppnar o kikar o försöker röra kolvarna med en tång så märker man ganska snabbt om dom sitter fast.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

3

Agree! Låter som en kolv i ett av oken sitter fast..

Nytt ok eller laga?

Den fastsittande kolven kan om man har tur poppas ur med bromstryck med oket löst från spindeln. En stark tving på den kolv som är OK-i-oket behövs.

En smörjfettspruta kan ge mer tryck än de flesta bromskretsar, om en sådan används med en specialanpassad fettnippel i stället för bromsslang bör man se till att man inte har någon luft i oket annars behövs skydd på alla kroppsdelar inom 10m..

Lycka till!

S

4

Okej ett ok alltså..

Ska kolla det vid soluppgång ICQ/ab

hehe jag väntar nog med "fettnippel-lösningen" lät lite väl spännande ICQ/ad

Men är det bara att byta den eller kan man köpa nån lagningskitt.
Såg att nya slangar går för 280, så de kollar jag först.
Annars går ok för runt 800-1000kr (nya).. inte så jättemycket men man studerar ju förtillfället.

En hjulcylinder går ju för en 2hundring, men verkar bara hitta till bak.. e de nån skillnad på dem?
(ursäkta om de är en dumt fråga, men som sagt.. aldrig meckat på bromsar)

Angånde bromsvätska då? Kan man köra på biltemas tillfredsställande eller pajar man halva skiten me de?

Tack för svaren ICQ/ab

5 Senaste redigerad av Sten vW (2013-11-28 22:28:16)

Ett slikt kit och elbow grease om den fastnade kolven i oket går att få blank och slät:

ATE tidig: http://www.classicvw.se/rep-sats-bromso … cts_id/204

Girling: http://www.classicvw.se/rep-sats-bromso … cts_id/207

Skulle rekommendera att göra bägge sidor på en gång..

Sedan så är nya pads och slangar ofta behövligt.

Biltemas DOT4 är det nog inget fel med.

EDIT: såg att det även finns sen ATE: http://www.classicvw.se/rep-sats-bromso … cts_id/205

S

6

På en så gammal bil så är en helrenovering av bromssystemet inte fel. Fixa alla ok, cylindrar och byt alla slangar så åker du problemfritt länge.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Du har nog helt rätt, bara lite tajt i kassan fram till jul.. ICQ/ac

8

Önska dig i (h)julklapp vetja! ICQ/ad

Kan inte annat än hålla med de övriga talarna. Min slant ligger nog också på oken, men kan inte annat än att hålla med att det vettigaste är att gå igenom allt i bromsväg fram och bak. (billig livförsäkring).

När jag var fattig student rev jag mina ok på pickupen, polerade kolvarna och cylindrarna utan renoveringssats (gummit var fräscht) och monterade ihop allt med bromscylinderfett. Den "renoveringen" håller fortfarande och kostade nästan ingenting. En cykelpump (fottrampad) fungerar ofta också att skjuta ut den kärvande cylindern.

Hjulcylindrar heter det som sitter ihop med trummor och bromsbackar (som du har bak). Bromsok heter det som sitter ihop med skivor (som du har fram). Därför du inte hittade några hjulcylindrar till fram på din bil.

9

Tänkte väl att det måste vara så att hjulcylinder är för trumbromsar ICQ/ab Tack så mycket!

Coolt ICQ/ab Är ju egentligen rätt kreativ när det gäller att fixa saker men har inge garage och plugget tar fan all tid.. skittråkigt..

får nog be jultomten om några ok..
Slangar o olja har jag iallafall ICQ/ab