1 Senaste redigerad av Sami/B (2013-11-25 15:50:40)

Tjo!
Har fått ett ryck här.
Hade tänkt att få igång prv v6an som jag fick med till min bubbla dyane.
Sålde dessa, då jag tror det blir för tungt.

Så... Vad ska jag nu sätta i? Är sugen på en Porsche sexa.
Jag siktar på från 200hk och 15-20lök.
Vilken motor kräver minst jobb? Jag har kvar addapterplattan, svänghjul och koppling till v6an som passar min låda. Den kan ju gå att göra om.

Kom gärna med förslag och andra idéer.
Går även bra att maila mig om nig har någon motor med fart i.

Salut! /Sami

Edit: jag har en -68 platta, fyrbult. Och får plats med en 90 graders v6a.

2

Polaren sålde en ford v6 med turbo. 400hk med e85. Sån skulle du haft. ICQ/ab
Vet inte om han fick den såld eller ej, den var komplett med allt.
Annars Porsche 6 som du skriver vore ju inte helt fel.

Fick du aldrig bilen såld? Den är ju så jäkla frän.  ICQ/ab

Mera känd som jb...

3

Subaru!!! Mycket bang 4the buck. Finns ju från 1,6- 3,6 liter volym ICQ/ag sen e det ju trevligt med en modern insprutad varvvillig motor!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

JBlom skrev:

Polaren sålde en ford v6 med turbo. 400hk med e85. Sån skulle du haft. ICQ/ab
Vet inte om han fick den såld eller ej, den var komplett med allt.
Annars Porsche 6 som du skriver vore ju inte helt fel.

Fick du aldrig bilen såld? Den är ju så jäkla frän.  ICQ/ab

Jag ångrade mitt säljande, lyckligtvis(?).
Antar att problemet med baktung kvarstår då. Fast med 400hk kan jag leva med det ICQ/ab
vore kanon om du kunde höra om den finns kvar och ev. pris osv.

5

michaelth skrev:

Subaru!!! Mycket bang 4the buck. Finns ju från 1,6- 3,6 liter volym ICQ/ag sen e det ju trevligt med en modern insprutad varvvillig motor!

har kollat lite på dom, finns inte jättemycket på blocket från privatpersson. Men ska ringa på några imorgon.
antar att det är lika illa passform mot lådan på alla subaru motorer? så det är bara ta den man kommer över?

6

Föresten, någon som har puttat i en BMW MC-boxer? blir kanske inga 200hk+, men mest för att?

7

I den bilen finns det väl bara ett alternativ, in med en wankel igen!!  ICQ/af  Kanske med turbo?  ICQ/ae

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

8

Hella skrev:

I den bilen finns det väl bara ett alternativ, in med en wankel igen!!  ICQ/af  Kanske med turbo?  ICQ/ae

MVH: Hella

det verkar fattigt med wankel på blocket. Sen fattar man inte en meter av en wankel Default/tongue

Hur vore det med denna då?
http://www.blocket.se/skaraborg/5002914 … amp;last=1
Spräcker ju budgeten lite  ICQ/ad
Men varför fega?

9

Kan man inte skruva själv bör man nog hålla sig till ett motorpaket som är bolt on.. Dvs en vw motor.. Det är alltid mycket jobb att anpassa ett nytt motorpaket till en bil med adaptrar slangar kabelhärvor osv.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

michaelth skrev:

Kan man inte skruva själv bör man nog hålla sig till ett motorpaket som är bolt on.. Dvs en vw motor.. Det är alltid mycket jobb att anpassa ett nytt motorpaket till en bil med adaptrar slangar kabelhärvor osv.

Kan man inte skruva ska man knappt ha bubbla? ICQ/ab
Men motorn jag visade är ju med låda och hela konkarången.
Även om den motorn är från en annan värld, så behöver det inte vara mer tidskrävande att få dit den, än att hålla på och svarva svänghjul och ha sig

11

Nackdelen med att byta allt bakom nackstöden, är att det är inte bara att lossa fyra bult och kasta i org. motorn.
För att regga en bubbla med över 100hk är väll stört omöjligt? Med 400hk blir det nog inte lättare...

12

Tyvärr hade han sålt fordmaskinen men finns färdiga komcept på fords 2.9 med hx40 turbo och etanol om det är intressant. Dock väger ju dom motorpaketen lite så kanske blir baktungt.
VAG 1.8T kanske vore nåt. Lätt motor som kan klämma ur sig lite pulver. Fast då kanske dom blir för höga?

Mera känd som jb...

13

JBlom skrev:

Tyvärr hade han sålt fordmaskinen men finns färdiga komcept på fords 2.9 med hx40 turbo och etanol om det är intressant. Dock väger ju dom motorpaketen lite så kanske blir baktungt.
VAG 1.8T kanske vore nåt. Lätt motor som kan klämma ur sig lite pulver. Fast då kanske dom blir för höga?

Ok, tack ändå. en 1.8(s)vag är inget som lockar direkt ICQ/ab

Någon som kan svara på vilken låda jag har? Skulle byta lamell en gång och då var det den "lilla" lamellen som passade om det säger något.

14

Man kan göra mycket roligt med en bubbla
Ett ex kolla på dom som kör folkracing  med en volvo/golf motor  dom brukar fylla tanken med betong och ha vattenkylet fram så dom skan svänga med skrotet
Sen en annan sak  man har bara 10-15kg marktryck i 120kmt  så det kan bli mycket spännade i 140kmt och i 220kmt är ratten jävligt lätt
kan jag tala om  ICQ/ac  ICQ/af
Sen nästa sak är att VW bara tillåter 72hk och om man inte vill ha problem med vissa myndigheter
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

PPRMicke skrev:

Sen en annan sak  man har bara 10-15kg marktryck i 120kmt  så det kan bli mycket spännade i 140kmt och i 220kmt är ratten jävligt lätt
kan jag tala om  ICQ/ac  ICQ/af

/// Micke

Auto, Motor & Sport testade marktryck på en 1303 i 135 km/h, det var 1,5 kg pr framhjul...

Omtrent så kjendes det også ut da jeg tok feltskifte på sporig motorveg med ovalen i nedforsbakke, med speedo'n nesten trill rundt, og med diagonaler i front og radial bak...

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.