1

Vad ska man använda för stötdämpare fram på sin sänkta bay? som det är nu med orginaldämparna så bottnar dom ICQ/af

2 Senaste redigerad av kee (2011-05-09 08:29:29)

Bubbla bak, brukar man säga sitter som en fläskläpp, såna har jag på min pickis (som förvisso inte är en bej) fram.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Jag har ställt frågan tidigare är det stötdämparna eller kulbultarna som bottnar först men jag har inte fått svar ännu, ICQ/an  någon som vet??

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

4 Senaste redigerad av Demian (2011-05-16 12:25:22)

I princip så är det samma längd på alla stötdämpare runt om till alla luftkylda Vw:s. De ligger på runt 260-270mm ihop pressade. Det skiljer väl på fabrikat.

Undantagen är att det sitter längre stötdämpare bak på baywindow, och sen diffar dom naturligtvis fram på Mc Pherson bilar.

Om man har originallängd på framstötdämparna till bay, så bottnar kulbultarna i princip samtidigt, enligt vad jag stött på. Kulbultarna bottnar då övre och nedre stötdämparfästerna har 265mm i cc mått.

5

Ok tack för svaret ICQ/ab

Das Auto Skellefteå

6

inte på min där är det dämparna som bottnat

7

Det var intressant jag har en 74- bay och i stora gupp slår den igenom, och det är ju bättre att stötdämparna tar smällen än kullederna.

Das Auto Skellefteå

8

Min sänkta -77:a har orginaldämpare. utdragna 410mm ihoptryckta 275mm cc bulthålen. När bilen står still har jag 35mm kvar att trycka ihop. Alltså ligger den på cc 310mm. Jag tror i mitt fall att dämparna bottnar före. Skall prova bubbla dämpare. kanske till och med har det liggandes i någon hörna.

9

Det är ju lätt att kolla vad som bottnar först. Det är bara att palla upp bussen fram och plocka bort överfallet i sänksatsen och nedre bulten på stötdämparen.

Sedan är det bara att sätta en domkraft under framhjulet och lyfta bussen, så den lättar nån mm från pallbocken.

Kan man skruva dit stötdämparen i det läget, så är det kulbulten som bottnar före

10

Jävligt smart Demian, så långt har inte jag orkat tänka. Måste kolla på min så de är inte är kulbultarna som får äta allt..

11

Bra tips!

12

Ja, det kan vara värt att kolla upp.

Jag tycker att det verkar som att även kulbultarnas slag kan variera. Det finns nog också olika fabrikat där.

Jag har också hört det från annat håll än Marcus att stötdämparna bottnar före.

Om nu kulbultarna bottnar, så går det ju att byta till lite längre stötdämpare. Då är det de som får agera genomslagsskydd.

Jag har använt Volvo 240:s bakdämpare från Biltema, bak på min baypanel. Jag minns inte exakt, men jag har för mig att de är ca 290mm ihoppressade.

13

Har ingen varit med om att däcken tar i innerskärmarna först (om man har orginal däck)?

Das Auto Skellefteå

14

Det är ganska gott om utrymme uppåt och för att däcken ska ta i innerskärmarna måste fjädring och utfjädringsstopp helt sättas ur spel. Skulle tom kunna drista mig med att bussen först lägger sig på backen innan hjulen tar i innerskärmarna, men det är ren spekulation. Sidledes däremot är det inte lika gott om utrymme, men säg att du använder 185-14 (som är motsvarande original) så är bredden inget problem. Vore coolt att se en slammad buss med original däcksdimensioner, är det ngn som gjort det tro, fram blir det ju en del ombyggnad, men bak borde det funka förutsatt att man får in hjulet i hjulhuset.

15

Har provat nu, stötdämparna bottnade. Har sänkt ytterligare 3cm och handlat kortare dämpare (saab biltema 25cm ihoptryckta) har kört med pickisen utan stötdämpare utan att det slår igenom. Kan sänka ytterligare om jag vill. skärmkant-nav är nu 330mm.
Utfjädringsstoppen är naturligtvis bortsågade.

16

Jag kör också med Biltemas saab dämpare och de fungerar perfekt!
http://i54.tinypic.com/213jk89.jpg

17

nummer?? till vilken saab? var då fram  eller bak??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Demian skrev:

Jag har använt Volvo 240:s bakdämpare från Biltema, bak på min baypanel. Jag minns inte exakt, men jag har för mig att de är ca 290mm ihoppressade.

Mätte igår, 315mm ihoppressad. Men det är väl en gasdämpare?  Nu kan inte jag det här med stötdämpare som rinnande vatten ska jag erkänna, men kan man byta ut en oljedämpare mot en gasdito utan vidare?

19

Det var oljedämpare som jag använde, men de har kanske utgått??

michaelth skrev:

nummer?? till vilken saab? var då fram  eller bak??

Ja, det skulle vara intressant att veta. Jag har letat efter korta dämpare på Biltema, men utan att hitta nått.

20 Senaste redigerad av Demian (2011-05-14 14:21:42)

Ambratt skrev:

Har provat nu, stötdämparna bottnade. Har sänkt ytterligare 3cm och handlat kortare dämpare (saab biltema 25cm ihoptryckta) har kört med pickisen utan stötdämpare utan att det slår igenom. Kan sänka ytterligare om jag vill. skärmkant-nav är nu 330mm.
Utfjädringsstoppen är naturligtvis bortsågade.

Mätte du avståndet mellan övre och undre stötdämparfästet i läget då kulbultarna bottnade? Dvs hur korta dämpare kan du använda utan att kulbultarna bottnar?

21

Biltemas saab dämpare heter 70-632 kostar 229:-/st. Mina kulleder bottnar inte i detta läge, faktiskt fick jag dom inte att bottna alls. Så är det någonting som bottnar nu så är det dämparna, det känns tryckt.

Post's attachments

IMG_7388 2 pickup.JPG, 44.73 kb, 448 x 299
IMG_7388 2 pickup.JPG 44.73 kb, 256 downloads since 2011-05-14 

22 Senaste redigerad av michaelth (2011-05-14 17:47:28)

Mao

70632

STÖTDÄMPARE SAAB
årm79—91 mod 90
eller 68—78  mod 99

Fram

Alla modeller (1)

229.00

ifall man vill handla på en annan firma än biltema...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

23 Senaste redigerad av Macke (2011-05-14 19:34:12)

Jag kör med Biltemas 70-632 Saab dämpare fram på min 70:a Bay.

Och bak hittade jag en LADA stötdämpare som var tillräckligt lång utdragen,
så att man får av bakhjulet utan att lossa dämparen ...
Och som var tillräckligt kort för att inte bottna efter att man fimpat genomslagsgummina bak.
Biltema nr:68-7744 inte helt säker det kan vara den som slutar med 45 också.

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

24

Nu har jag varit och mätt igen på en lös framvagn med lös mittklump. Jag har också provat olika bärarmar och t o m provat tagit ur torrsionsstavarna, så då är det verkligen ingen annat än kulbultarna som kan bottna.

Kulbultarna bottnar då det är 265mm i cc mellan stötdämparbultarna, några mm diff, beroende hur man ställer övre caster/camber kulbulten.

Ni som har framvagnar där stötdämparna bottnar före, kan väl ta ett cc mått på era stötdämparfästen, så vi får nån klarhet i vilka olika varianter det finns.

Jag skulle då inte gå ner under 270mm i ihoppressad stötdämparlängd innan det är klart vilka modeller som har större kulbultsspel.

25

Monterar dit biltemadämparna på onsdag, skall kolla och mäta då.