1

Hoj !

Börjar bli dyrt nu med Hagmans riktspackel & jag har hört att biltemas spackel faktiskt är ganska bra & lättarbetat...
stämmer den skrönan eller !?
Någon som provat ?

mvh/
Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2

prova vettja, den största burken går väl på typ gratis. lättslipat? ja, men allt är relativt  ICQ/ae

Panel -53, 911 -71

3

jag brukar köra med den, men jag är ju biltemafrälst ICQ/af tycker den torkar så djäkla snabbt bara.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

4

jockebostrom skrev:

prova vettja, den största burken går väl på typ gratis. lättslipat? ja, men allt är relativt  ICQ/ae

Jo får testa...  har hört att det ska vara skapligt... så får hoppas på det ICQ/ab

5

ozeo skrev:

jag brukar köra med den, men jag är ju biltemafrälst ICQ/af tycker den torkar så djäkla snabbt bara.

Hehe okej.... ja härdar den för snabbt så kanske du har för mycket med härdare i blandningen !?

6

easos skrev:
ozeo skrev:

Hehe okej.... ja härdar den för snabbt så kanske du har för mycket med härdare i blandningen !?

kan ju va så, svårt o se hur mycket man ska ha men ska försöka minska mer på det nästa gång.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

7

Jag tycker att det funkar bra. Har spacklat mopedkåpor, stötfångare och några skärmar med det. Funkar helt klart bra och är typ gratis samma sak med härdaren så om man inte orkar blanda får man blanda lite extra mycket härdare och det torkar direkt ICQ/ab

DMNDphoto

Bay militärbuss -73
Bay Campingbuss -75
Typ 1 -61

8

Låter bra... ICQ/ab
Men inte torkar utan härdar direkt ICQ/ad

9

biltemas spackel är det sämsta skit som existerar hagmans nästan lika dåligt!ska du ha ett billigt men riktigt bra spackel välj mipa px9 mvh ingmar

10

Varför är det skitdåligt?
Var hittar man Mipa som du refererar till?

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

11

Billackering.eu har mipa spackel.
Har ingen erfarenhet av det men kan däremot rekommendera PP ultima.
Tycker att det är riktigt trevligt spackel att arbeta med.
Känner även flera lackerare som rekommenderar ultima.

/hedlunde

12

kör aldrig på biltemas fin spackel längre. spacklade upp en 240 för ett par år sen och bara efter nån månad hade spacklet sjunkit och arbetet var mer eller mindre ogjort ICQ/ac

däremot glasfiberspacklet är förjävla bra till lite större skador som inte går att rikta allt för bra.

jag rekomenderar carsystems spackel i stället. lite tung slipat men sjunker garanterat inte.

13

Man kan lätt räkna med att alla sorters spackel sjunker mer eller mindre med tiden. Om man är tvungen att lägga på tjockare skickt måste man räkna med att fixa till det igen efter något år. Helt beroende på hur mycket fordonet kommer ut i sol och väder. Man bör helt enkelt undvika tjockare spackel mängder än 3 mm om möjligt. Man ser ofta tjocka lager på gamla fordon som snabb fixats men inte helt ovanligt att det är flera tunnare lager itoppen där man efterfyllt. ICQ/ad  vill man ha en bra lack rekomenderas att spruta ett lager lack  när man är nöjd med ytan. som man senare bättrar upp dvs efter något år eller 2 tex svart färg är svår att få fin med mycket spackel. Då det fortsätter deformera ytan... ICQ/am  att härda ut spacklet i en lackugn under en tid gör det lättare. Om man bara hemma spacklat i ett ganska så kallt garage kan man bli förvånad av hur mycket det förändras under solen efter sommaren.....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

varför spackla ICQ/af ?

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

15

När det finns sikaflex...?! Default/lol

16

Sen är ju slippapperet man använder en stor del i allt. Mirka är det enda som ja rekomederar att slipa med.

VW Bubbla Typ1 1964 "White lady"

Pulver is da shit!

17

Shomakie skrev:

Mirka är det enda som ja rekomederar att slipa med.

Antar att du inte provat Norton då ICQ/ad

Ät gul snö, det kan vara öl.

18

lowang skrev:
Shomakie skrev:

Mirka är det enda som ja rekomederar att slipa med.

Antar att du inte provat Norton då ICQ/ad

Stämmer bra de ICQ/ab

Pulver is da shit!

19

Mirka är ju lite billigare men man får byta papper ideligen

20

Ja köper Mirka från ett Engelskt företag för 1/4 av priserna här i Sverige. Inte sett om dem har Norton som du säger.

Jag slipade hela min svetsade dörr, båda framskärmarna efter att lagt igen blinkers o lite mer på endast 2 Mirka 180 papper. Tycker det är ganska bra iaf. ICQ/ab

Pulver is da shit!

21

Vi kör mirka gold på jobb och visst är de bra men Norton håller betydligt längre.
Vi har nog olika syn på när ett slippapper är "slut" också ICQ/ad

22

Hahah ICQ/ad

Pulver is da shit!

23

Shomakie skrev:

Ja köper Mirka från ett Engelskt företag för 1/4 av priserna här i Sverige. Inte sett om dem har Norton som du säger.

Jag slipade hela min svetsade dörr, båda framskärmarna efter att lagt igen blinkers o lite mer på endast 2 Mirka 180 papper. Tycker det är ganska bra iaf. ICQ/ab

Och det engelska företaget är....?

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

24

https://www.axminster.co.uk

Pulver is da shit!