1

Skall renovera fördelaren, har skruvat loss vakuumklockan, kodningen och sådant på utsidan.
Har lyckats lirka ut båda de övre plattorna. Kan se ned till centrifugalvikterna.
Men jag får inte ut splinten i medbringaren längst ned, skall den bankas ut, eller finns det något annat sätt?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

2 Senaste redigerad av Frederik (2013-11-25 04:15:40)

Halloj, jag svarade i min "fördelartråd" men tänkte att jag svarar här också (med lite mer text)

Ibland hjälper det att försöka driva ut stiftet från andra hållet, om du inte redan gjort det. Ett helt stumt mothåll tycker jag hjälper (trä ger inte det där riktiga "mothugget"). Jag lägger som sagt de två klackarna under medbringaren mot kanten på städet, fixerar huset lätt (bara så att det inte kan åka runt) sedan använder jag en 1 kg slägghammare på drivdornet. Ett par bestämda slag, där tyngden gör jobbet, och så brukar de mest envisa stiften röra på sig. Jag har någon billig biltema sats, sär jag använder 3 mm drivdornet. Har man en press kan man ju prova att pressa ur stiftet också.

Detta kan låta brutalt, men jag började med detta förfarande, när jag precis som du, hade ett besvärligt stift. Hade bankat på med en vanlig hammare och medbringaren fastspänd med träklossar, innan jag gjorde som beskrivet och den lossnade på 3 slag. Därefter har jag gjort så på alla (vilket förvisso bara är 3) fördelare och alla har snällt lossnat. I början var jag rädd att klackarna skulle ta skada, men det har de inte gjort än, och gör de det någon gång så är det bara att plocka på en ny medbringare från en annan fördelare (och göra ett bättre mothåll). Även innan min besvärliga fördelare upplevde jag att stiften kunde vara svåra att få ut och funderade på att tillverka en liten press för jobbet, men efter "släggan och städet" metoden upplever jag inte stiften som ett problem längre.