"Lightwater" är egentligen skumvätska blandat med vatten, syntetisk skumvätska blandat med vatten, tro det eller ej, men det brukar kallas för "lättvatten" på brandstationer och hos leverantörer. Lättvatten och tungt vatten i området runt Rjukan och inom kärnklyvningsverksamheten är någonting helt annat...
Det brukar framgå på förpackningen hur skumvätskan skall blandas för olika ändamål, det var väldigt längesen jag hällde 20 liter syntetisk skumvätska i Posiedons brunnskar på Götaplatsen, men vill minnas att det räcker med mindre än 1% inblandning får att få lättvatten. Den gången blåste det små skumbollar långt ned till Vasagatan, och Herr Havsguden själv hade skum upp över hakan. Det är väl det som kallas för tungskum, bättre till att fylla flygplanshangarer med än att ställa till jäkelskap med. Chalmeristerna fick skulden... men jag fick ändå sona detta brott..
Så här på rak arm, är det bara Svenska Total som jag kommer på bland importörerna.
Yes! vanligt diskmedel i väldigt små koncentrationer tar ju också bort ytspänningen, något som jag använde i mörkrummet, då film och fotopapper skulle sköljas.
Det gäller ju bara att koncentrationen är väldigt låg så att det inte blir halkigare.
Kanske du kan hitta info här:
http://www.sp.se/sv/index/services/p_sk … fault.aspx
Grov asfalt... hur är avrinningen? tycker att en grövre asfalt skulle dränera området rätt så bra, men tydligen inte..?
Hur är det med stjärnan "Sol" och dess åtkomst, ligger banändan i skugga?... men klart alla tävlingar körs väl inte soliga dagar...
Och gå omvägen med ett avsorberande strömaterial, funkar väl inte, ett himla jobb att sanera det innan tävlingen.
Men jag tror nog ändå mer på modellen med mekanisk blås- och värmeteknik.
Det finns inget surpulsöverskott från någon militär eller civil flygplats, eller från SJ/Banverket att köpa billigt? Banverket har/hade ju en maskin avsedd för Hallandsåsen och andra höga alptoppar, den lär ju snart inte behövas, då man nu sett ljuset i slutet av.... Den maskinens uppgift var väl kanske mer att blåsa och borsta bort löv, men med gummihjulskonvertering kanske den hade funkat... 
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."