Den grövsta säkringen går för mig hela tiden (25A), så fort jag vrider på tändningen. Symptomen blir att det blir blinkersljud, vindrutetorkarna fungerar inte och varken tankmätaren eller bromsvätskemätaren fungerar. Har någon något tips på var felet kan sitta?!
(Jag har 12v)
Vad har du för bil?
Kan du lista ut vilka förbrukare som denna säkring försörjer?
Sannolikt, med de knapphändiga fakta vi vet, så är det någonting som försörjs via tändningslåset som kortsluter.
Går det att starta motorn? Eller är det när du vrider startnyckeln i startläget som säkringen går?
Säkringen ligger på 25A men kan ju ha blivit utbytt någon gång. Jag gav upp med elen när jag såg att säkringsdosan var satt upp och ner och inte en sladd satt där den skulle. Jag kopplar om allt.
Det är en 1302a jag har! Någon med ett bra enkelt schema över vart sladdarna ska sitta på säkringsdosan?
http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi … amp;t=1239
Här finner du tre elschema för olika årsmodeller, det är det tredje, 1971 super beetle som du skall följa.
Är du säker på det? Min far påstår att om det står sealed beam så är det amerikanskt elcschema.
7 2013-11-06 08:55:02 Senaste redigerad av PeCe (2013-11-06 09:00:31)
Kanske den här från Samba. Nu har jag inte koll på nyare typ 1:or, men 25A i säkringsdosan låter inte helt korrekt. Vad står det i handboken?
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … r_8_70.jpg
Ghia 1968
Jo de kommer ursprungligen från nån amerikansk VW sajt, men bortse från selade beam och positionssljuset i blinkersen så stämmer det väldigt bra med svensksålda fordon.
Kanske den här från Samba. Nu har jag inte koll på nyare typ 1:or, men 25A i säkringsdosan låter inte helt korrekt. Vad står det i handboken?
Det här var ju mycket bättre!!
Tackar!
Min fråga kvarstår, exakt när går säkringen sönder?
Är det när du vrider startnyckeln i första läget, eller när du vrider till startläget?
Björn, det är när jag vrider till första läget inte tills startmotorn ska starta.
12 2013-11-06 15:39:32 Senaste redigerad av Björn J. (2013-11-06 16:12:03)
Ok. Det kan vara många saker. Kolla först den svarta kabeln som går från 15 på tändningslåset, till säkring 11 (som skall vara en 16A säkring). Om den kabeln med alla anslutningar är ok, fortsätter du kolla efter den säkringen en grön kabel som går till vindrutetorkarströställaren.
Du skall även kolla bak vid tändspolen, där utgår den en svart kabel med hängsäkring, den skall gå till växellådans backljuskontakt.
Kolla också att ingen av säkringsdosans anslutningar är jordade mot karossen.
Börja med det!
Danielen det kan vara ett klokt beslut att koppla om (och koppla rätt) alltihop vid säkringsdosan, nu har du ju schema att koppla efter när du vänt tillbaka den som den ska vara. Därefter kan man felsöka, dvs om felen kvarstår..
På detta vis får du det rätt och inte ett skatbo med någorlunda fungerande nödhjälp
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand
Problemet kvarstår, nu är allt omkopplat.
vilken säkring är det som går i säkringsdosan? Dvs vad är det den säkrar av?
Det är säkringen näst närmast passagerarsätet.
Den säkrar av vindrutetorkaren. Om ingen av säkringarna direkt till höger eller vänster om denna går (som skall vara 8A) så ligger felet där. Eftersom säkringen går när tändningen slås på så är det troligen i "knappen" till vindrutetorkarna felet ligger (kortis i denna). Prova koppla bort den gröna kabeln vid säkringen och se om övriga problem försvinner.
Den säkrar av vindrutetorkaren. Om ingen av säkringarna direkt till höger eller vänster om denna går (som skall vara 8A) så ligger felet där. Eftersom säkringen går när tändningen slås på så är det troligen i "knappen" till vindrutetorkarna felet ligger (kortis i denna). Prova koppla bort den gröna kabeln vid säkringen och se om övriga problem försvinner.
Vissa modeller av torkarmotorer har en kortslutningskontakt som skall jorda motorn i dess parkeringsläge, så att den stannar abrupt och inte fortsätter att snurra på efter parkeringsläget (vilket den kan göra om friktionen mellan torkare och vindruta är låg, alltså vid blöt vindruta).
Kolla detta elschema:

Det är en kontaktfunktion som kopplar ihop 31b (jord) med 53a (+ ingång till motorn) koppla tillfälligt ur denna anslutning och se om problemet med säkringen kvarstår.
Vissa modeller saknar anslutningen 53b, som är till den högre hastigheten.
Men jag har för mig att alla 12voltstorkarmotorer har två hastigheter, men inte alltid kortslutningskontakt, fela mig om jag har rätt 
FELET VAR VINDRUTETORKARKNAPPEN!
Tack, den är förövrigt kopplad till fel knapp
Vad bra att du fann felet!
Problemet är bara att jag inte har någon vindrutetorkare, lyset är lite skumt och det är ett blinkers/varnings ljus hela tiden
Eller ja, det är ju klart inte vindrutetorkarna fungerar om jag har kopplat bort dem.
23 2013-11-21 22:15:59 Senaste redigerad av Björn J. (2013-11-21 22:18:22)
Problemet är bara att jag inte har någon vindrutetorkare, lyset är lite skumt och det är ett blinkers/varnings ljus hela tiden
Hänger inte riktig med nu..
Lyser en blinklampa eller en kontrollampa hela tiden?
Om jag inte missuppfattar dig helt, så verkar det ju som om du har ett jordfel, strömmen tar en omväg över blinklampans tjockare glödtråd innan den till slut når minus i karossen... Då lyser blinklampan litet skumt, dvs så där halvsvagt.
Förlåt, dåligt formulerat, det lyser inte skumt, utan lyset beter sig skumt/märkligt. Blinkersen blinkar inte utan det är bara samma ljud ifrån relät fast i en annan hastighet
25 2013-11-22 13:43:05 Senaste redigerad av Björn J. (2013-11-22 13:44:31)
Blinkar det snabbare?
Likadant på höger och vänster sida?
Blinkrelän av den gamla typen är beroende av att belastningen är densamma som två blinkerslampor, alltså 2 x 21 watt. Om en lampa på ena sidan är trasig blinkar det mycket fortare, gissningsvis med frekvensen 2 blink i sekunden. Med båda lamporna hela så skall det blinka ungefär med en blink i sekunden. Kolla då även att du har 21 watts lampor i alla fyra blinkerarna.
Om relät bara låter, tickar det? utan att det blinklar nånstans kan det ju vara ett reläfel också.
Nu behöver ju den ena blinklampan inte vara trasig, det kan ju vara det vanliga felet på gamla bilar av alla sorter, att det är dålig kontakt på plussidan i lamphållaren eller dålig, eller utebliven jordförbindelse på minussidan. Efter kontroll och renskrapning kan ju litet kontaktspray vara ett undermedel.
Det kan ju också vara ett kablebrott, eller en oansluten kabel nånstans.
Även lampans pluspol, den lilla gråa "lödplumpen" i botten på lampans sockel kan ju vara oxiderad.
Om bilen har varningsblinkfunktion, kan det vara del där också, och då brukar det vara en oansluten kabel, trasig kabelsko eller liknande.
