Är väl bara att drömma om dom varma soliga dagarna när du glider runt i den 
377 2013-11-10 22:51:05 Senaste redigerad av Spaan (2013-11-10 23:38:26)
Inte för att kapa denna otroligt trevliga tråd där man inte sluta imponeras av arbetet du lägger ner! 
Men jag och Elias ( EDman ) har funderat lite.
Hans farfar startade ju Dahlströms grävmaskiner med sin bror. Och Elias har för sig ha sett ett kort på just din Barndoor och en icke barndoor i samma färgkombo. Firman fanns ju i Bjuråker, och min buss som precis blivit bärgad Stod ca 1.5-2mil från Hudiksvall mot Ljusdals hållet.
Det som slagit oss båda är att färgkombon på våra bussar är väldigt lika varandra.
Vad jag har kunnat se, finns de ej några spår av logga på dörrarna på min. Men kan ju blivit övermålade också någon gång.
Men du sitter inte möjligtvis på några gamla foton från när din buss var aktiv i företaget?
Elias minns inte om han såg fotot hos sin farfar eller på nätet.
Iallafall verkar det som det sitter en mörkare blå under den blåa man ser i dagsläget på min buss. Så finns stor chans att hela bussen blivit ommålad i denna lite ljusare blå. Med tanke på att den varit smälld eller liknande längs höger sidan och att rutlister fått färg också..
Tycker iallafall att färgkombon är väldigt lika varandra, och med tanke på fyndplatsen av min buss så vet man ju aldrig.
Bara spekulationer detta. Men ändå!
Elias ska leta lite efter gamla foton också.

Ursäkta för trådkapningen! Men hade varit coolt om detta mot förmodan skulle vara en kompis från förr. 
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019
378 2013-11-11 12:30:52 Senaste redigerad av nizekustoms (2013-11-11 12:45:48)
Inte för att kapa denna otroligt trevliga tråd där man inte sluta imponeras av arbetet du lägger ner!
Men jag och Elias ( EDman ) har funderat lite.
Hans farfar startade ju Dahlströms grävmaskiner med sin bror. Och Elias har för sig ha sett ett kort på just din Barndoor och en icke barndoor i samma färgkombo. Firman fanns ju i Bjuråker, och min buss som precis blivit bärgad Stod ca 1.5-2mil från Hudiksvall mot Ljusdals hållet.
Det som slagit oss båda är att färgkombon på våra bussar är väldigt lika varandra.
Vad jag har kunnat se, finns de ej några spår av logga på dörrarna på min. Men kan ju blivit övermålade också någon gång.Men du sitter inte möjligtvis på några gamla foton från när din buss var aktiv i företaget?
Elias minns inte om han såg fotot hos sin farfar eller på nätet.
Iallafall verkar det som det sitter en mörkare blå under den blåa man ser i dagsläget på min buss. Så finns stor chans att hela bussen blivit ommålad i denna lite ljusare blå. Med tanke på att den varit smälld eller liknande längs höger sidan och att rutlister fått färg också..
Tycker iallafall att färgkombon är väldigt lika varandra, och med tanke på fyndplatsen av min buss så vet man ju aldrig.
Bara spekulationer detta. Men ändå!Elias ska leta lite efter gamla foton också.
Ursäkta för trådkapningen! Men hade varit coolt om detta mot förmodan skulle vara en kompis från förr.
Oroa dig inte för någon trådkapning. Detta är ju bara intressant. Tyvärr har jag inga gamla foton med min buss på även om jag sökt på nätet. Min buss har ju även tillhört en byggnadsfirma som byggde ett mentalsjukhus i Huddik så jag jar sökt på både tidningsbilder från tiden med byggfirman och grävfirman men inget har jag hittat. Har Elias sett bilder så blir jag väldigt nyfiken. Det vore kul om han kunde leta igen. Det bästa du kan göra i nuläget är nog att beställa de gamla papprena på din buss. I mina gamla papper från Landsarkivet så står alla tidigare ägare uppräknade. Två stycken Dahlström (bröderna) har ägt bussen tillsammans med en hel del andra.
Är bussarna släkt så får vi annordna ett släktfoto 
Kolla förresten noga på Scanian på bilden i länken. Nog fasen står det AB Dahlströms grävmaskiner på dörren!
http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/v … amp;t=3821
Ja man kanske borde gå igenom lite gamla tidningsartiklar / repotage på lokala biblioteket för att finna lite mer info med lite tur.
Elias skulle leta igenom lådorna med alla tusen kort hans farfar fotat. Men han minns en svartvit bild på en Barndoor och en Split med profilerade stötar, men det var ett tag sedan. Som sagt han ska leta.
Tänkte ta och beställa lite gamla papper på den framöver här. Har kaross och chassienummer så det borde räcka för att få fram det man behöver för inregistrering samt trevlig och nyttig info. 
Men när du beställde papper från landsarkivet, vad uppgav du för info som de sedan gick på?
Ja absolut det måste vi ordna! Känns ju som att det finns liten chans att det kan vara just den spliten. Hade varit rätt ballt. Men förväntar mig inte det. Hehe
Iallfall så sitter det dels lite borrhål här och var, bla bak på övredelen av hörnen. (extra lampor, blinkers eller reflexer?) Någon form och ljusskyltfäste i kepsen, något lurigt "handtag" / stag på högra lastdörren där de även var en aluminiumskiva popnitad. Men den kan ju ha använts till vad som helst egentligen. Har mest varit inne på någon form av taxi eller skolskjuts. Får skicka efter papper helt enkelt! 
Ja det ser ut som den loggan faktiskt. 
Volks Of Hälsingland
Ja man kanske borde gå igenom lite gamla tidningsartiklar / repotage på lokala biblioteket för att finna lite mer info med lite tur.
Elias skulle leta igenom lådorna med alla tusen kort hans farfar fotat. Men han minns en svartvit bild på en Barndoor och en Split med profilerade stötar, men det var ett tag sedan. Som sagt han ska leta.Tänkte ta och beställa lite gamla papper på den framöver här. Har kaross och chassienummer så det borde räcka för att få fram det man behöver för inregistrering samt trevlig och nyttig info.
Men när du beställde papper från landsarkivet, vad uppgav du för info som de sedan gick på?Ja absolut det måste vi ordna! Känns ju som att det finns liten chans att det kan vara just den spliten. Hade varit rätt ballt. Men förväntar mig inte det. Hehe
Iallfall så sitter det dels lite borrhål här och var, bla bak på övredelen av hörnen. (extra lampor, blinkers eller reflexer?) Någon form och ljusskyltfäste i kepsen, något lurigt "handtag" / stag på högra lastdörren där de även var en aluminiumskiva popnitad. Men den kan ju ha använts till vad som helst egentligen. Har mest varit inne på någon form av taxi eller skolskjuts. Får skicka efter papper helt enkelt!Ja det ser ut som den loggan faktiskt.
Har bussen gått däruppe så skall du prata med Irené på Landsarkivet i Härnösand. Hon hjälpte mig i alla fall (om hon nu är kvar där). Jag hade ju tyvärr inte det gamla regnummret men i Härnösand kan de som tur vara söka på chassinummer. Vid första försöket hittade hon inget och jag trodde att det var kört tills jag kom på att hon borde söka på lastbilar också och då blev det träff så glöm inte att de inte bara skall söka på bilar.
Appropå modifikationer på bussen så kan det betyda vad som helst. Min buss har haft en sjujäkla massa ägare och det har nog hänt en hel del under den tiden.
Det vore kalaskul om Elias hittade bilden!
382 2013-11-12 12:26:30 Senaste redigerad av Spaan (2013-11-12 12:28:37)
Okej tack för tipset! Då ska jag kolla upp det och se vad för något man kan få tag i sedan! 
Ja det är nog standarden för gamla folkvagnar att ha haft många ägare och dubbelt så många roliga lösningar på allt!
Det är den stora anledningen till varför jag ska göra ordning 56an och inte köper en rullande färdig buss i staterna som man ändå måste bygga om allt på!
Men din buss lär väl rulla till sommaren? 
Volks Of Hälsingland
Okej tack för tipset! Då ska jag kolla upp det och se vad för något man kan få tag i sedan!
Ja det är nog standarden för gamla folkvagnar att ha haft många ägare och dubbelt så många roliga lösningar på allt!
Det är den stora anledningen till varför jag ska göra ordning 56an och inte köper en rullande färdig buss i staterna som man ändå måste bygga om allt på!![]()
Men din buss lär väl rulla till sommaren?
Nja, vi får väl se. Jag har en del kulbromsar hemma som hindrar mig från fullfart i garaget.
384 2013-11-12 22:23:22 Senaste redigerad av nizekustoms (2013-11-12 22:26:40)
Fick mina två timmar denna veckan i garaget i kväll.
Eftersom framvagnen inte var färdiglackad så blev det till att börja med att laga rost igen (suck). Som vanligt var det värre än man trodde. Det var en dubbelplåt skruvad i resterna av den ursprungliga plåten under framrutan. Över allt detta var det sedan ett par mm tenn.

Efter en del kapande, sågande och slipande så är inpassningen gjord men jag måste blästra bort tennresterna eftersom svetsen inte gillar dessa.

Därefeter fick framvagnen sin svarta färg och de 4 m14 gängen som håller framvagnen rensades från rost och skit så nästa vecka skall nog framvagnen kunna trilla på plats.

Framsteg :-)
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Små framsteg gör också nytta ! 
387 2013-11-13 10:25:33 Senaste redigerad av jn (2013-11-13 10:26:01)
det finns ett radioprogram på p4 gävleborg. jag skulle rekomendera er att ringa in på det och fråga efter info och bilder ang företaget och bussarna. mycket äldre folk som lyssnar på det. fredagar går det på, nån gång på fm.
sök och finn heter programmet.
det finns ett radioprogram på p4 gävleborg. jag skulle rekomendera er att ringa in på det och fråga efter info och bilder ang företaget och bussarna. mycket äldre folk som lyssnar på det. fredagar går det på, nån gång på fm.
sök och finn heter programmet.
Har man Facebook kan man skriva direkt till programmet där då det sänds...
389 2013-11-13 12:30:18 Senaste redigerad av Spaan (2013-11-13 12:30:50)
Lite rolig off-topic ang sök och finn med Hasse Persson!
Polarens morsa var gift med honom, han har kåk i Järvsö.
Vi var påväg dit en vinterkväll för att härja i Skidbacken, basta och bli påverkade..
När vi öppnar dörren till huset kl halv 11 och kliver in så hälsar vi först på polarens morsa.
Ut kommer sedan Hasse från sovrummet helt näck i tofflor och kliver fram och hälsar på oss. Börjar gräva i kylskåpet och går sedan och lägger sig i sängen och kollar på tv igen. Haha!
Han menade att i hans hem bestämmer han och vill han vara naken så är han det.
Ja det är väl inget att tillägga där..
Hasse är ju en trevlig person, bra program har han och han har även mycket kontakter! 
Volks Of Hälsingland
390 2013-11-13 17:16:52 Senaste redigerad av Lunden (2013-11-14 05:51:09)
Vet inte om du har koll på Jonnie Dahlström (näst sista ägaren) Nizecustom? Jonnie var ”Hudiksvalls JR” och kallades även ”JD”. Har var en typ vanlig bonnpöjk som var lite driftigare å hade näsa för affärer i alla branscher. Han drev bl a bilfirma i Hudik å Sundsvall, ägde i slutet på 80 talet typ varannan fastighet i central Hudik, drog i gång lantbruk, hade konstgalleri, var initiativtagare/finansiär till bl a Hudiksvalls flygplats, Hassela skidbackar sport å konferans mm mm. Han var även hängiven samlare av allt möjligt men framför allt Hälsinge allmoge. Ägde tydligen över 40 000 allmogeföremål som mest. En del finns bevarat på en gård som Jonnie ägde, Ystegården i Hillsta utanför Hudiksvalls som e nån form av museum dit man kan åka å glo på lite av allt gammalt bråte han samlat ihop. I samband med bankkrascherna i början på 90 talet hade Jonnie dragit på sig lite för mycket å han kursade det mesta vart sur å drog till staterna för nya affärer. Några år innan han kastade in handduken (5 år kanske?) flyttade han hem till Hudik igen. Finns en dokumentär om Jonnie som Jonas Sima har gjort om man vill veta mer.
Skit samma, Jonnie hade en massa företag å Dahlströms Grävmaskiner var väl ett av dom där din buss gick som firmabil eller buss..
MEN den intressantaste ägaren är nog ändå den som verkar vara den sista!! Jobbar med en gök som kommer från Hassela å i någorlunda samma ålder som sista ägaren Frågade om han kände honom? – Njäää men vet ju vem han är fick jag till svar. Han hade lite oflyt han sa han å så berättade han följande:
Midsommar tidigt 80-tal i Hassela. 2 bröder var på fest å glada i hatten som sig bör en midsommarafton. Det dracks en hel del finkelolja. Kanske dracks det mer finkelolja än vanligt och den ene brodern (bussägaren) vart ”lite sur” på sin broder. Så till den milda grad att han efter lite tjafs sköt sin bror. Karln´dog på fläcken. Bussägaren kom på sig att det inte var så bra å det kan ibland vara ”bättre fly än illa fäkta” Sagt å gjort han drog. Bängen kommer å trålar i Hasselaskogarna å efter lite biljakt å ändå mera pangande (den här gången från polisen) kunde Farbror Blå gripa honom. Det man funderar över är ju om han flydde i den ultrasnabba bussen? Är det förklaringen till skotthålen i bussen? Hursomhelst så fick han skaka galler några år men kom vid frigivningen tillbaka till Hassela å livet gick sin gilla gång.
Efter ytterligare några år skulle bussägaren skjutsa in sin far från Hassela till sjukhuset i Hudiksvall. 1,5 mil från Hudik, bara några km från där jag bor smäller dom med en älg å skrotar bilen rejält. Bussägarns far omkommer medans ”skjutarn” klarar sig!!
-Jooo nog vet ja vem x ä, han hade ju ihjäl halva släkta konstaterade min kollega lugnt.
Jag vet att det låter som en Helmut historia men den e sann!! Sjuk historia om bussen iaf nu får du föra traditionen vidare, ta det bara lugnt med älgar å skjutvapen bara. Kanske får du satsa på entreprenörs karriär istället?
391 2013-11-13 18:05:18 Senaste redigerad av Hellberg (2013-11-13 18:06:31)
historia!
Får jag fråga hur du hittade bussen? 
Edit: dum som jag är så kom jag på att det stog i början 
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Haha grymt!! snacka om bra historia att dra vid pumpen! 
393 2013-11-13 22:08:19 Senaste redigerad av nizekustoms (2013-11-14 11:29:35)
Wow! Helt underbara historier! Tack för dem... Jag tror jag får göra en renoveringspärm med både text och bilder och när de frågar om skotthålen på besiktningen så vet jag precis vad jag skall säga...
En fråga bara... Hur visste du att F var sista ägaren? Jag tror inte jag skrivit det någonstans.
EDman... Hoppas du hittar bilder. Det vore guld värt.
Appropå JD så finns det ju en DVD att köpa som han är med i som handlar om entreprenörskap ;-)
Oj, vilken historia... Jag tycker att ni ska sudda namnet på sista ägaren i de två inläggen ovan, för syrran hans var det ju som gav både mig och nico buss resp bubbla, inte kul googla och hitta denna inte så roliga historia... i några sidor sen så finns bild på min bubbla och mitt regbevis där står ju både Dahlström och Herr Kjell F. med. Min bil har nog inte ägts av härjedalens JR, JD eller vad ni kallade honom... Dahlström hade bilhandel åxå, och min bubbla verkar köpts och skrotats direkt, slutkörd redan efter 13 år av textilarbetaren som sålde till Jonnys bilfirma... Den som prompt vill veta vad Kjell hette i efternamn kan ju söka sig tillbaka till bilden...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Ja det var ju det regbeviset lite längre bak i tråden på bubblan som jag misstog mig var till bussen det var därför jag trodde att "F" var sista ägaren på bussen men det var ju bubblan.. (och bussen?)
Såldes bussen ny i Hudik?
Jodå Kell F var om jag minns rätt ägare till de båda innan sista vilan. Bubblan väldigt kort tid, man kan fundera på om han skulle plocka nåt från den och sen skrota. Det låg mkt bråte i den högen av skrot... Spännande historia som sagt... Både bussen och bubblan lär ju skrotats av Kjell när han var i 20 års åldern och detta skjutardrama hände då 20 år senare... så man behöver nog inte vara orolig att mord begåtts i bilen...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Arbetet fortsätter... ganska trevligt sådant. Det är ju kul att få montera nylackade delar. Innan har det ju mest handlat om att skära bort dåligt skit. Det var ju lite nervpirrande att se hur framvagnen skulle passa när man svetsat så pass mycket på ramen men det var inget problem. Allt flöt på odramatiskt. Det enda som hände var väl att jag spillde ut min Zlatopramen

Nu är det dags att börja med länkarmar och spindlar samt trummor och bromssköldar. Nu vill jag ha ned den på hjul!
Trevligt 
Vad fint du kommer åka till Motalaträffen nästa sommar. Men det är väl dag att göra som jag, köpa en husbil till frun så hon och barnen kan åka med.
Shit vad roligt nico, beloningmekandet paborjat!!!