1,326

Jo dörren är väl det enklaste på den här men inte kan jag rå för att bayarna bara ramlar på mej heller så jag är ju fast hur än jag gör...  ICQ/ae 

Kollade med Micke W om han visste några tillv.siffror med automat med det visste han tyvärr inte. Vi enades om att det är ovanligt iaf.

Jag hade inte tid att försöka få loss bakbromsarna idag men städade ur hytten ,spolade av den mossan och tryckte ur taket lite på känn så dörren gick att stänga , ska göra mer senare. Jag hade även fått med en annan lastlucka då originalet var slut men den är till en early bay och skiljer i gångjärn och lås så jag kunde inte montera den..bytes därför gärna mot en till Late Bay.

Fyndade även i hytten bland allt skräp som alltid finns.. en Cocobahia flaska, rabatt på Shell och NOS dörrlåspinnar.. Observera även träknoppen till handskfacket.   ICQ/ad

Den står kvar på mitt jobb men drog ut den på baksidan så det blir ett nytt ryck i veckan. Stay tune for more rust !  ICQ/af

Post's attachments

DSC_0615.jpg, 204.71 kb, 1764 x 992
DSC_0615.jpg 204.71 kb, 195 downloads since 2013-10-27 

You´ll never know...

1,327

Som Patrik Larsson skulle sagt, -Du är ju helt Coco Bahia!

Tyvärr har jag ingen lastlucka till latebay, men, jag ska fundera om jag vet av någon.

Jag vet av en 77a enkelhytt i Rättvik med automat, men den kan nog vara en gammal stockholmsbil faktiskt...

De är väl bara noll åttorna som inte kan växla! ICQ/ad

Men, å andra sidan, fördelen med automat är ju att man slipper byta bussningar till den alltid krånglande växelspaken (att hitta lägena alltså)

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

1,328

50 split skrev:

...

De är väl bara noll åttorna som inte kan växla! ;)

Men, å andra sidan, fördelen med automat är ju att man slipper byta bussningar till den alltid krånglande växelspaken (att hitta lägena alltså)

=D

Jo, här i lilla storstan är det bekvämt med automatlåda i köerna, så du [Helsing] kanske kan hitta en köpare här om du ska sälja av den sen.

Då kan du montera en plexiglasskiva i hålet i dörren, och skriva att den är EXTRAUTRUSTAD med ett "parkeringsfönster". =D Smutt för den som har svårt att veta var trottoarkanten är någonstans.

1,329

Besvikelsen är enorm !! Min dröm om en Lichtgrau originallacks pickup är i kras... visserligen skulle jag fått måla om efter lagningar men ändå....  Default/hmm  ja, ja.. vad är väl en bal på slottet ?

Hursomhelst så har jag mekat loss bakbromsarna efter en hel del jävelskap. Har aldrig varit med om bromsar som suttit så in i hel**te fast ! Ena sidan lossnade efter 30 min övertalning och andra sidan tog nog över en timme. Hade ingen avdragare som räckte till så det var att elda,banka,bryta,kittla och så vidare så till slut gav dom med sej. En tredjedel av trummorna var fyllda med skit som satt fastrostad och ska man få ihop det igen så behöver man även beställa nya sköldar tillsammmans med allt de andra för dom är inte fina nu..  ICQ/ad  Men den rullar fint . Så pass bra att jag höll på att ramma arbetskollegans Toyota när han drog mej ur verkstan. Går liksom inte att ha en växel i och bromsa med koppling på en automatlåda..

Hittade reservnycklar i motorrummet tillsammans med några oljeflaskor och nya rostiga tändstift. Svetsade även ihop gångjärnet till motorluckan så den slipper hänga på trekvart och gjorde en tillfällig lösning till lastluckan så katter och oknytt inte kommer in så lätt. Framdörren lagade jag med masonit och silvertejp men ska beställa plexiglas för det där var ingen dum ide " Voff ".  ICQ/ae  Verkar ju vara såld i Sthlm med tanke på dels dekalen "Ove Olofssons Bil i Handen... " i bakrutan och skylten " Ägarens namn: Mekanteknik , Stockholm " som förövrigt konkursade 1999 efter en snabb Googling.

Men nu ska jag bara dra hem den från jobbet nån dag och sen ställs den åt sidan för snart är Helsings Smedja , själva garaget alltså, nyrenoverat och ommöblerat och då närmar sej " Operation Split pickup Welding Mayhem "  ! Återkommer med bilder på det så fort det händer nåt.   ICQ/af

Post's attachments

DSC_0622.jpg, 102.02 kb, 1568 x 882
DSC_0622.jpg 102.02 kb, 200 downloads since 2013-10-31 

DSC_0623.jpg, 188.49 kb, 1568 x 882
DSC_0623.jpg 188.49 kb, 195 downloads since 2013-10-31 

DSC_0627.jpg, 189.9 kb, 1568 x 882
DSC_0627.jpg 189.9 kb, 205 downloads since 2013-10-31 

namnlös.JPG, 91.08 kb, 659 x 867
namnlös.JPG 91.08 kb, 202 downloads since 2013-10-31 

You´ll never know...

1,330

" Operation Split pickup Welding Mayhem "

Woohoo!  Kör hårt! ICQ/ab

"Pimped by Nature"

1,331

Jajaja.... late bay hater....

:-P

You´ll never know...

1,332

Mer eller mindre vuxna män gör saker tillsammans var temat för dagen.  ICQ/ad

Post's attachments

Delsbo-Butts.JPG, 408.21 kb, 1568 x 882
Delsbo-Butts.JPG 408.21 kb, 234 downloads since 2013-11-03 

You´ll never know...

1,333

Vad hände sen?

Åter till ämnet!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

1,334

Jaha, jo, sen hände så här.. äh, vi tar det från början.

I vintras så fick jag ett tips om en gammal buss i skogen utanför Delsbo av en kompis som varit på fest med en skogsmaskinförare som knäppt ett kort med telefonen på en buss i skogen där han var och jobbade och visat honom. Han visste ju att jag håller på med VW´s och tipsade mej som tur var och då måste jag ju ta en sväng dit och leta lite. Den låg ju jäkligt bra till, typ 4 mil hemifrån och 200 m från riks 84:an, men med förra vinters snömängd så var det ändå omöjligt att ta sej dit förrens senare. Spänd var man ju och moster Åsa som passerar där ofta lejdes in som spanare utifall skogsvägen plogades och till slut så var det röjt när de skulle in och hämta avverkningen som gjordes då jag fick tipset ! ICQ/ab

Laddad som tusan var jag och brorsan med söner dit en söndag med spadar och fika. Bra att ha ett utflyktsmål om man ska ha med sej barn. ICQ/ad Kikade och nog såg den bra ut. frisk i plåten men med allt "löst" borta, hursomhelst så fick jag tag i markägaren och vi gjorde upp affären och jag sa jag skulle ta ut den under våren eller sommaren.

Nu blev det inte så, jag hade massa annat förr mej och suget var inte sådär vansinnigt hårt heller så efter lite diskussioner över lite öl på BRC så bestämdes att Spaan och jag skulle åka dit  för han var jäkligt nyfiken! Och så pass sugen så det blev att det blev affär igen och jag sålde den , på rot så att säja till honom..  ICQ/ae

Och nu de senast två helgerna så har vi arbetat bra för att få ut den över stubb och sten, med spett och vinch , med kaffe och hjälpsamt folk, med plank och domkraft och till slut med fyrhjuling och vagn så nu står den äntligen på säker mark i Söderhamn och kommer garanterat att komma ut på vägen igen. Troligen inte till 2014 men nån gång och hårdare än nånsin !  ICQ/af

Stafettpinnen är överlämnad och fler bilder och historier kommer säkert men från mej så blir det nu, Lycka till Sebastian !  ICQ/ab

Post's attachments

Delsbo#1.JPG, 154.01 kb, 1037 x 621
Delsbo#1.JPG 154.01 kb, 203 downloads since 2013-11-12 

Delsbo#2.JPG, 210.44 kb, 1037 x 621
Delsbo#2.JPG 210.44 kb, 195 downloads since 2013-11-12 

Delsbo#3.JPG, 107.75 kb, 960 x 540
Delsbo#3.JPG 107.75 kb, 221 downloads since 2013-11-12 

Delsbo#4.JPG, 77.87 kb, 960 x 720
Delsbo#4.JPG 77.87 kb, 199 downloads since 2013-11-12 

You´ll never know...

1,335

Mycket trevlig, tack för helgen

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

1,336 Senaste redigerad av Spaan (2013-11-19 18:43:17)

Trevlig historia de där. Lite mer klarhet i hur du fann den än vad jag mindes från BRC.  ICQ/af
Man längtar ju på att få börja hårdjobba på den. Men maskiner och riktiga verktyg måste införskaffas först så ett ordentligt jobb kan utföras. Sen såklart köpa in all plåt som ska bytas.
Tyckte den iallafall såg bra mycket bättre ut än vad jag hade väntat mig. Men efter lite mer noggrant kikande så är det lite mer jobb såklart. Men inte så mycket jag hade befarat när vi pratade på brc! ICQ/ab

Men längtan är överj*vligt stor att få ratta en alldels egen split och dessutom en 50talare. "Drömbussen"
Nåja, de kommer säkert upp bilder och kanske en tråd när det börjar hända lite grejor på den. Får se om de blir en samlingstråd med mina andra påhitt eller en separat! ICQ/ab

Var nog bra att jag nöp denna så det dels kommer ännu en Split ut på vägarna där bussar kostar minst 1miljon...
Men sen måste du ju börja jobba på någon av de delade rutorna som står och gottar sig i smedjan. ICQ/ad

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

1,337

Jo det känns bra att hjälpa dej Seb med " drömbussen " och jag har ju redan ett par i ladan. ICQ/ad .

Det är dessutom närmare nu än nånsin att börja med pickisen bl.a med tanke på resan jag gjorde i helgen med Fo-Eldarc-Martin( tack själv), Kuus och Bergau till 50-Sleep i Skellefteå. Några fler delar trillade in till det projektet, några studiebesök gjordes, öl dracks, olika byggplaner diskuterade och suget är stort att slå igång svetsen! En uppdatering med bilder från Norrlands trippen kommer nog först iofs men ändå..

Stay tuned!  ICQ/af

You´ll never know...

1,338 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2013-11-23 17:54:54)

Jo som sagt så var jag iväg till Danne i Skellefteå tillsammans med Kuus, Bergau och Gullback förra helgen.

En ren nöjes och inspirationsresa. Det blir ju rent naturligt färre såna vintertid men nu hade vi alltså gaddat ihop oss och kom iväg . De andra åkte från Dalarna redan vi sex tiden på fredagsmorgonen och hämtade upp mej efter vägen, diverse stopp för mat, en omöjlig gubbe med en oval, en ytterst snabb träff med Pata B i Ö-vik där vi bestämde att vi skulle svänga in till honom på hemvägen  och en upphittad delvis länsad damväska vid en pisspaus några mil innan S.keå så kom vi fram till Skellefteå vid 16 tiden på eftermiddan.

Vi skulle in till Systembolaget naturligtvis och turligt nog så jobbade tjejen som ägde den stulna väskan i närheten så vid sidan av Bergaus raggningstricks så blev hennes fredag lite gladare!  ICQ/ae Och vi fick whiskey..  ICQ/ad  Ett snabbt studiebesök och en kopp kaffe på Classic VW hann vi åxå med innan de stängde.

Danne hade lånat en lägenhet i området där han bor som vi skulle bo i så vi korkade upp några öl innan vi gick till centrum för en rejäl köttbit och snackade sen skit mätta och belåtna mest hela kvällen.  ICQ/ab

På lördag sen så var vi ut till Dannes "lilla" lokal. Ni sörlänningar som har ett villagarage på sin höjd eller en hyrt garage på 25 kvm i en möglig källare kan känna er lite smått avundsjuka på utrymmena! Sen att Danne fyllt allt med enorma mängder bra-att-ha grejer och en lika imponerande mängd bilar och gör ju att det är trångt ändå men men...  ICQ/ae

Kul som bara den var det iaf att äntligen se allt. 15 cm nysnö, kring nollan och mulet gjorde att även Bergau 08 överlevde, åtminstone sen Danne hittat ett par stövlar så han kunde byta ut sina Hipster dojjor en stund. Allt finns inte med på bilderna heller men ni vet hur det är..vissa saker ska vara hemliga...  ICQ/ad   ICQ/ad  Vi flyttade runt lite bilar och skrot, stekte kroppkakor i Murikka, körde lite skoter och jag passade även på att få med mej reservdelar hem ! En riktigt trevlig dag i Järvis !  ICQ/ab

På hemväg därifrån så for vi över Hjoggböles garage och hälsade på en snabbis. Det blev inga kort där men det finns en tråd nånstans på det senaste bygget, en ´58 typ 1 som kommer bli garanterat schysst! Lördagkväll sen så blev det mest att sitta i soffan och ljuga, planera nya resor och byggen, dricka än mer öl och Danne hade diabildsvisning ( mellan tupplurarna sittandes på en stol !  ICQ/ae )

Post's attachments

Skeå01.JPG, 155.83 kb, 1568 x 882
Skeå01.JPG 155.83 kb, 207 downloads since 2013-11-23 

Skeå02.JPG, 148.81 kb, 1568 x 882
Skeå02.JPG 148.81 kb, 200 downloads since 2013-11-23 

Skeå03.JPG, 138.44 kb, 1568 x 882
Skeå03.JPG 138.44 kb, 185 downloads since 2013-11-23 

Skeå04.JPG, 292.75 kb, 1960 x 1102
Skeå04.JPG 292.75 kb, 210 downloads since 2013-11-23 

Skeå05.JPG, 171.13 kb, 1568 x 882
Skeå05.JPG 171.13 kb, 181 downloads since 2013-11-23 

You´ll never know...

1,339

Fler bilder !

Post's attachments

Skeå06.JPG, 210.57 kb, 1568 x 882
Skeå06.JPG 210.57 kb, 190 downloads since 2013-11-23 

Skeå07.JPG, 223.79 kb, 1568 x 882
Skeå07.JPG 223.79 kb, 188 downloads since 2013-11-23 

Skeå08.JPG, 153.2 kb, 1568 x 882
Skeå08.JPG 153.2 kb, 208 downloads since 2013-11-23 

You´ll never know...

1,340

På söndag efter frukost var det liksom bara hemåt som gällde förutom att Martin hämtade upp en grej han köpt på annons och besöket hos Patrik i Ö-vik då.

Tydligen så hade det varit storm åxå men det märkte inte vi av som tur var. Nåt knäckt träd efter E4:an var typ det enda vi såg. Jo, Patas trearmade lyktstope vid hans hus hade åxå blåst sönder så där rådde undantagstillstånd! Som tur var så kom vi lämpligt och kunde ta den utlovade rundturen för att kolla in hans grejer. Fanns en del saker där åxå kan man säja !

Förhoppningsvis kan vi vänta oss en tråd därifrån så de mest spännande bilarna lägger jag inte ut bilder på men tack för kaffet !  ICQ/ab

Post's attachments

Skeå09.JPG, 147.58 kb, 1568 x 882
Skeå09.JPG 147.58 kb, 195 downloads since 2013-11-23 

Skeå10.JPG, 297.48 kb, 1568 x 882
Skeå10.JPG 297.48 kb, 191 downloads since 2013-11-23 

You´ll never know...

1,341

wow, fanns några bilar!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

1,342

Sicken fiin Peeveee !!  ICQ/af

Typ1-66   Typ1-69

1,343

Först måste jag hålla med Skäggo, Pv:n såg fan läcker ut trots att jag inte är en Volvo fantast.  ICQ/ab
Sen säger jag så här: vilken rolig resa! Vilka sköna bilar ni sett. Och jag vidhåller fortfarande att när Tallåsen grabbarna är på äventyr så blir det rolig läsning, så fortsätt så  ICQ/ab

Typ 3 Variant -65

1,344

Pv? fattade inte förrän jag kollade bilderna.
Jag har varit där o såg ingen Pv! lite olika vad man har för fokus  tror att hjärnan sorterar bort oviktig information ICQ/ab
Jadu Hellsong, nåt "så där rådde undantagstillstånd!" var det inte! det var bara stolpen hos oss och nåt träd. Meen lite norr om oss i inlandet var det så här: http://www.vk.se/1038971/hilde-satte-st … -i-tysthet De pratar om en halv miljard i skogsskador, så de håller sig för skratt.
Snygga kameravinklar du har,nästan men ändå inte  ICQ/ab
Ja vi får väl se om nån tråd, måste ju göra nåt som man kan berätta om först  ICQ/ab
Tack för besöket. men nu tillbaks till tråden  ICQ/ag

1,345

Jag måste åxå fundera över PV´n..men det är ju en sån på bild så då står det väl en sån där ! Enligt rykten ska det åxå stå några 2-takts Saab och vissa andra suspekta bilar som Porsche och DKW där men det kan jag inte bekräfta. Jag såg då inga..  Default/hmm  men tack ändå för supporten Boys!

Hursomhelst. Tillbaka till ämnet. Ämnet är rost, kem.beteckning Fe2O3 och är då alltså en ädelmetall. Sånt har jag gott om i Smedjan nu för Skäggo och jag har rullat in " Projekt Lebensgefahr " !

Gotcha all in check, woo-ha ! Late Bay haters..  ICQ/af

Post's attachments

Skeå13.JPG, 99.05 kb, 817 x 851
Skeå13.JPG 99.05 kb, 185 downloads since 2013-11-23 

You´ll never know...

1,346

Helsings Smedja skrev:

Hursomhelst. Tillbaka till ämnet. Ämnet är rost, kem.beteckning Fe2O3 och är då alltså en ädelmetall. Sånt har jag gott om i Smedjan nu för Skäggo och jag har rullat in " Projekt Lebensgefahr " !

Tror inte för en sekund på den bilden!
Bakom den där fotokulissen står en -79 Bay rostig över öronen!
Å sen är det ett enda långt förhalande varför det inte kommer ut nån split   ICQ/ae
Tillbaka till ämnet ICQ/ab

1,347

Oh det här har vi sett fram emot, men jag håller med Patrik än saknas det riktiga bevis...  ICQ/ag

/Foppa

1,348

Jag dör för modet och håller fanan högt för Söder!

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

1,349 Senaste redigerad av Nobbe (2013-11-25 21:38:20)

tycker det klirrar friskt i glashuset ICQ/ab kändes som nån dundrade in med lite småsten ICQ/ad

Patrik B. skrev:
Helsings Smedja skrev:

Tror inte för en sekund på den bilden!
Bakom den där fotokulissen står en -79 Bay rostig över öronen!
Å sen är det ett enda långt förhalande varför det inte kommer ut nån split   ICQ/ae
Tillbaka till ämnet ICQ/ab

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

1,350

* Ooohh, farligt nära sanningen där nu Nobbe. Nu kan det hända att Pata blir lite stött...  ICQ/ae

* Bergau: Skönt att höra men det hjälper inte en frusen själ i Burträsk!  Default/lol

* Jo du Foppa, nu kan det bli nåt!   ICQ/ad  Satt å tänkte att jag skulle försöka få till en fenomenalt snygg skiss i stil med vad Chip Foose     gör i varje program men det slutade med ett enkelt kladdande i Paint...

Nåja, stuket jag siktar på är väl detta. Matt sliten blå, lagom sänkt, en lätt skrämd 1600 och straight axle kit förstås, SA Sprinstars 4,5 & 5,5" , utan bakstötis och med Smedja loggan på dörren. Men ideer har ju en förmåga att ändra sej på vägen så att säja..  ICQ/af

Post's attachments

Lebensgefahr!.JPG, 62.55 kb, 1328 x 737
Lebensgefahr!.JPG 62.55 kb, 186 downloads since 2013-11-25 

You´ll never know...