1

Jag har funderat på det ett tag ICQ/ab
Vad jag minns så är alla svensksålda 66or jag sett dubbeldörr.
OM det finns, vilken sida sitter dörrarna på då?

En "onödigt vetande" fundering ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Ska jag tolka bristen på svar som att alla utom jag skiter i såna petitesser, eller att ingen vet? ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

3

Jag skulle gärna få veta om det är så men vet ej ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

4

lasslo skrev:

Ska jag tolka bristen på svar som att alla utom jag skiter i såna petitesser, eller att ingen vet? ICQ/ad

Nejdå.  Bra spaning  ICQ/ab

Jag har mest suttit och väntat på att nån med en enkeldörrsbuss skulle ge sig till känna.  Jag vet inte heller om nån enkeldörrs -66

5

Alltså lastdörr på en sida? Johan i Stockholm är en 66a vad jag förstår. Den har bara dörrar på ena sidan

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

6

Då är den inte svensksåld.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

7

Jodå, tänkt i samma banor, har ju dykt upp en del dubbeldörrs-66or i de sista.
Det låter som att 25-hp har ett svar på frågan... ICQ/ad

Buy the ticket, take the ride... - HST

8

Det vet jag dessvärre inte..

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

9

Man skulle ju kunna tänka sig att Svenska Volkswagen centralt bestämde sig för att bara ta in dubbeldörrar 1966 om det diskuterades att det skulle bli högertrafik 1967. Annars skulle de nog stå med den hel del osålda vagnar som hade dörrar som öppnades ut emot trafiken 1967 men vem vet... Vore kul att veta.

Alte Liebe rostet nicht!

10

Jag har en kombi 66 med dörrar enbart på höger sida. En gamal SJ kämpe, jag minns att en del VW bussar,
framförallt kombis, byggdes om till dörrar på båda sidor i huvudsak finansierat av staten inför den stundande högertrafikomläggningen sept 67. Så dom med dörrar på båda sidor är inte alla byggda så från fabrik utan ombyggda här i Sverige..
Mvwh
Svwen j

11

engubbepåettställe skrev:

Jag har en kombi 66 med dörrar enbart på höger sida. En gamal SJ kämpe, jag minns att en del VW bussar,
framförallt kombis, byggdes om till dörrar på båda sidor i huvudsak finansierat av staten inför den stundande högertrafikomläggningen sept 67. Så dom med dörrar på båda sidor är inte alla byggda så från fabrik utan ombyggda här i Sverige..
Mvwh
Svwen j

Picts på den?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

12

Mvwh
Svwen j

Jag skulle tro att min 64 är ombyggd till dubbeldörr i Sverige och fått dörrarna på högersidan isåfall då c stolpen ser annorlunda ut samt att det inte är samma finnish som vänster sidan!

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

13

Här kommer en bild på den vänstra sidan.

14

Här kommer en bild på den vänstra sidan.

15

Mvwh
Svwen j

Nja, jag har svårt att tro att staten skulle betala för att folk skulle få sina vw bussar ombyggda..
Jag är ganska säker på att i stort sett alla dubbeldörrsbussar är byggda så på fabriken i Tyskland.
Att anledningen till dubbeldörrar är den stundande högertrafikomläggningen tror jag oxå, men det var nog snarare att folk valde optionen dubbeldörr när dom köpte ny buss i mitten av 60talet.

Kan det vara så att vw Sverige valde att endast sälja dubbeldörr 1966?

Buss 65
Ghia 57

16

Jag har också hört (men det är så länge sedan att jag har glömt var jag hörde det) att staten betalade för kostnader i samband med högertrafikomläggningen och att det därför kan ha varit så att staten gick in och täckte den merkostnad som dubbeldörr innebar jämfört med enkeldörr. Om så var fallet så är det ju rimligt av VW att bara ta in dubbeldörrars och sälja dem till priset av enkeldörrars.
Att de skulle täcka ombyggnad av redan levererade bussar har jag dock inte hört förr.
/J
PS. Jag har haft två -66:or, båda var dubbeldörr.

66 Kombi dubbeldörr soltak
64 bubblaplatta med lattjo glasfiberkaross
+ en tjeck och en fransman, båda med luftkyld boxerfyra

17

Min -66 har dubbeldörr, men olika höjd på gångjärnen på höger och vänster sida?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!