1

Bygger en 2 liters typ 4 med 1800 toppar som senare ska få turbo. 41 mm insugsventil, org 1700 alustänger, mek lyftare 275-285 graders kam med 11,5-12,5 i lyft. Laddtryck blir uppåt 1 bar och maxvarv på ca 5500-5800.

Letar nu ventilfjädrar, någon som kan tipsa om lämpliga fjädrar som passar direkt utan att de blir för svaga eller för hårda?  ICQ/ab

/Peter.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

2

Du kan nog tänka på att skaffa nya stötstänger
Och har du rostfria ventiler  ( är tyngre än std)
nästa sak att tänka på är med ladd eller utan och vilket ventil lyft  är det en stor skilnad  i inspänings tryck
på grund av trycket på insidan av ventiltalriken (turbo)
sen vilken utväxling du har på dina vippor
När du har klart för dig om detta så kan man leta fjärder
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Nu har jag ju inte direkt nån koll på vad och var gällande ventilfjädrar men har kanske nå packningar till typ 4 i mitt bås du kan ha användning för? finns det så är det bara att ta  ICQ/ab

4

Juggas kör med dubbla fjädrar. Original yttre och om det är typ1 inre, eller wbx... Jag hade liknande uppsättning förr, dock sviker minnet. ICQ/ab

Mera känd som jb...

5

GB: tack får kolla vad du har.  ICQ/ab

PPRMicke: jag tänker använda orginal vippor 1.3:1. Troligen rostfria ventiler om jag hittar i passande storlek till vettiga pengar. Vill helst inte ha för hårda fjädrar och stålstänger som segar ner. Hellre lägre varv och eller lägre laddtryck..

Orginal 1800 fjädrarna är betydligt hårdare än typ 1 och tål minst 5500 varv, kanske 6000(toppeffekt vid 5000, rödmarkering 5400, Porsche 914) med standard lyft ca 10 mm, utan turbo.
Hittade hårdare enkelfjädrar på european motorworks 25 dollar  ICQ/ab

JBlom: Bra tips, har WBX fjädrar liggande får provmäta lite. Vad kör du för fjädrar, laddtryck i din variant?

6 Senaste redigerad av JBlom (2013-11-19 17:03:29)

Jag kör standard fjädrar, vad jag vet.
0.6 bar blev det i somras men ska förhoppningsvis kunna ladda runt 1 bar till sommaren.

Mera känd som jb...

7

Jag har byggt ett flertal typ4 turbomaskiner med orginal alustänger och orginal typ4 ventilfjädrar med wasser innerfjädrar+retainers, när jag fräser för innerfjädern
så brukar jag stanna så att den hamnar på samma höjd som ytterfjädern(ca5mm från botten).då brukar det bli ca60- 65kg i inspänningstryck , 6500rpm och 1,5- 2bar brukar funka bra med den kombon  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

8

Silverbug skrev:

GB: tack får kolla vad du har.  ICQ/ab

PPRMicke: jag tänker använda orginal vippor 1.3:1. Troligen rostfria ventiler om jag hittar i passande storlek till vettiga pengar. Vill helst inte ha för hårda fjädrar och stålstänger som segar ner. Hellre lägre varv och eller lägre laddtryck..

Orginal 1800 fjädrarna är betydligt hårdare än typ 1 och tål minst 5500 varv, kanske 6000(toppeffekt vid 5000, rödmarkering 5400, Porsche 914) med standard lyft ca 10 mm, utan turbo.
Hittade hårdare enkelfjädrar på european motorworks 25 dollar  ICQ/ab

JBlom: Bra tips, har WBX fjädrar liggande får provmäta lite. Vad kör du för fjädrar, laddtryck i din variant?

Gå på pattes rek
Om du kör sugis så räcker det med 50-55kg i inspäningstryck  om du inte har förtung ventil
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9 Senaste redigerad av Silverbug (2013-11-19 23:33:50)

Tack för tips! ICQ/ab
Gjorde ett test, inte helt vetenskapligt med beg fjädrar. Men ger ändå en fingervisning.

Orginal 1800 fjäder 42kg vid ca 39 mm och 72.5 kg vid 29 mm längd.

Orginal + WBX innerfjäder enligt Pattes recept 60,5 resp 109 kg.

Fjädrar från 2,0 med hydrallyftare 50kg resp 85 kg...

ICQ/ab  .