1

Såg nu på min -74 att den yttre drivknutsdamasken var kass.
Funderar på om det är krångligt att byta, ska in med bussen i en trångare vinterförvaring och undrar om jag fixar det där den står.

Går gör det ju alltid, hade ju vart skönt om det var klart när våren kommer. Annars får jag helt enkelt vänta tills jag tar ut den till våren och fixa det då.

Tips och förslag mottages.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

2

Nej det är inte så krångligt. Du lossar bultarna till drivknutarna både vid vxl lådan och hjulet och sen tar du med dig hela drivaxeln hem och byter damasker i lugn och ro. Ev behöver du hissa upp bussen lite på den sida du ska byta. Spruta på lite rostolja på bultarna redan nu. Sannolikt är det en 12-kantad skalle på bultarna, så kolla det och köp rätt bits om du inte har (XZN). Sen när du skall byta så pilla ut allt skräp med tex en liten mejsel så att bitsen sitter bra annars är det lätt att man sliter dem runda om de sitter hårt.

3

Ett litet tips jag kan bistå med är att använda en liten bit gängstång som du "linar" upp med när du fäster upp knuten när du skall montera igen,drivaxeln är ganska tung att hålla och kan vara irreterande svårt att få den i läge till att börja med..sen är det inga problem att få dit resten av bultarna.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4

Ok, ja inte värre än så då ska jag försöka fixa det i vinter. Tack för tipsen!

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld