1

Hejsan sitter och leker med tanken på en ordentlig bussmotor.

Tänkte mig följande

Auto Linea super stock case 97mm/82mm slag
AA kolvsats 94mm/82mm slag
Bugpack vevaxel motvikts 86mm Chevy
Vevstake 144,78 H-cr Chevy
(Bruck lättat svänghjul 6kg)
Remskiva för 911 fläkt
911 fläkt/generator/kåpa osv
Empi stötstänger cr
Egle lyftare HP
Egle kam FK-10
Oljepump 26mm HP
Topplock street eliminator 44/37.5 mm
insug street eliminator
Weber 48IDF x2
vipparmar 1:4 cr

Om vi bortser från den löjligt höga kostanden 50"+

Är detta för mycket för en baybuss  ICQ/ag

har jag valt rätt/fel delar? passar allt tillsammans?

Har jobbat med Porsche tidigare och denna motorn blir dyrare än en 3,6L 911 motor med 272Hk standard.

Ska man ändå bygga en svindyr boxer 4a istället?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

2

För att kunna använda en 86 vev krävs det mycket mera jobb än om du går ner på en 84 vev, lättat svänghjul är väl att föredra om man ska varva mycket och fort komma upp i varv, med ett tyngre svänghjul får man lugnare tomgång mer massa som rör sig, att föredra vid lägre varv tycker jag, personligen tror jag dom topplocken har för stora ventiler för en motor som inte ska gasas med höga varv, men det kan ju kanske vara din avsikt, vad vet jag.

Anders

3

Jag kan hålla med Atrox... i en tung buss, och du har väl inte tänkt växla ner 3-4:ans drev i låddan?
Toppeffekt kommer ju vid relativt högt varv med stora ventiler och stora förgasare, ofta på bekostnad av "körbarhet" till vardags...
Själv har jag en 86 x 94mm motor i min Cal-Look som drar husvagn, den ger nog "bara" 120+ Hkr, men "billigare" med originaltoppar och mindre 40mm förgasare? Max-varv ligger på 5200Rpm och det räcker för mig. Provat motorn i min Buggy på Bug-Run - hög 13sek på 402m.

Byggtråd här, så fundera vidare ?-) http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … mp;t=22008
Det jag är lite missnöjd med var att jag lade mig på 10 : 1 i komp, onödigt tung att starta samt bygger värme! Annars går den kalas!!

4

Skåningen skrev:

Tänkte mig följande

Remskiva för 911 fläkt
Empi stötstänger cr
Egle lyftare HP
Egle kam FK-10
Oljepump 26mm HP
insug street eliminator
Weber 48IDF x2

Har jobbat med Porsche tidigare och denna motorn blir dyrare än en 3,6L 911 motor med 272Hk standard.

Mathias! Här har du en lämplig motor till din buss: http://hotvws.com/video2.php?videoID=19

5

Vill ha volym samt långt slag för vridmoment, känns fel med 40 förgasare och små ventiler till en motor på över 2,2L

(hade en 3,8L 911 motor med 52/48 ventiler som varvade 8700 men gick klockrent på 650). (6 spjäll och insprutning hjälpte klart till). ICQ/ae

Har ingen erfarenhet av VW motorer, eller vilka kammar som fungerar bra i en buss.

Har nu en 1600 dubbelport motor i bussen, vad kan man göra för att öka volymen/slaglängden i den till rimliga kostnader?

finns det prisvärda toppar/insug/förgasare till min org motor? eller är denna motorn inget att bygga på?

Alla tips och lösningar är välkomna.

Hansson lite liten  ICQ/ag

6

Street eleminator är inga bra gattoppar, namnet till trots, välj några baserade på 044 eller 043 istället. De har bättre kylning.

Ventilstorleken har ingenting med tomgången att göra.
Om din motor är lämplig att bygga på avgörs av skicket på blocket. Är det friskt så går det lika bra att bygga på det.

Så detta med vridmoment. Vridmoment får inte din bil att gå framåt, det är hästkrafterna som gör det. Hästktrafter är en funktion av vridmoment OCH varvtal och utan det ena eller det andra kommer du inte en meter. Det du troligen vill ha är effekt på lite lägre varvtal eller missförstod jag dig?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Nej Svwerker du förstod rätt, effekt på lägre varv är så klart att föredra på en bussmotor.

044,043 toppar? Var köper man dessa? Är det org toppar som är portade av någon firma eller nya?

/Mathias

8

Skåningen skrev:

Tänkte mig följande

Remskiva för 911 fläkt
Empi stötstänger cr
Egle lyftare HP
Egle kam FK-10
Oljepump 26mm HP
insug street eliminator
Weber 48IDF x2

Hej mathias
Har några frågor hur du har tänkt dig din motor
Skall den vara en räsermotor som du skall ha i din buss
eller en med mycket bra segdragning
Man kan inte jämföra en vw motor med en posche motor (som är 6 cylindrig )
Du kan starta med att kolla på olje systemet (vw cirka 3,5l porsche 10 l )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

PPRMICKE jo jag vet att en Porsche motor är 6 cylindrig  ICQ/ad

Vill ju lite av båda världar, bra bottendrag men även lite knuff för att höja körupplevelsen.

Intressant att du nämnde oljesystem tänker nämligen öka oljemängden/ kylningen ordentligt ( dock ingen torrsump som Porsche har).

Håller 1600 blocket för ombyggnation till 94mm/82(86)slag? Frågar eftersom alla stora motorer har nya spec block.

Uppskattar alla tips och råd, vill ju inte uppfinna hjulet en gång till.

/Mathias

10

Om jag säger så här
Man kör med så långa slaglänger i racing 
Men grund konstrutionen  är ganska svag(sandgjutet)  så man får ta till tjuvknep att minska flexet i blocket
Om du köper CBs eller BUGPACKs block som har några tjuvknep och mera matrial i blocket
Om jag skulle bygga så skulle det bli en vev med typ4 ramlager som har ett slag 82mm (jävligt dyr men bra ) för att minska flexet
(jag ville ha 80mm men var tjugo veckors leverans tid) (scat)
När du ändå skall mala ner så mycket pengar varför inte en torrsumps pump för $100 (CB)
044 topparna har Cb  CE topparna är rena racing prylar
Sen det där med lättat svänghjul har bara när man kör banracing (snabba ned växlingar ) och i en motor med 3ramlager så brukar man ha en tungremskiva för att balansera ut flexet i veven (mitten ramlagret  brukar man kunna se om man kör med ett lätt svänghjul )
Ps det finns mängder av fallgropar på grundav billiga delar
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke