Jag sydde nya mattor till bubblan med den typen av ÖB matta. Jag var lite tveksam till hur de skulle hålla i längden, men nu har den suttit i 6-7år så hållbarheten får också godkänt än så länge. Även i bussens boutrymme/ lastgolv ligger en sådan matta samt i 912ans bagage. 

Även Cafébussen är försedd med lurvmatta från detta fashionabla företag 

Snyggt Fredrik!
Men kantbanden...? Hur gör man, duger det med vanlig, modern billig symaskin ?
Hur har du gjort ihop med gummimattan fram?
Skall ta en titt på ÖB här i Norrköping, är det metervara eller...?
MVWH Mettis i VW-Maffian
jag köpte åxå sån matta, men den är gummerad, jag har inte vågat sy, har knäckt nålar och gjort sambons gamla symaskin överansträngd på bara möbeltyg...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
6 2013-11-13 23:09:34 Senaste redigerad av Frederik (2013-11-13 23:21:17)
De jag köpte för att göra inredningen till bubblan var typ gångmatta/ hallmatta och 65x120 cm något. Minns inte exakt, men det var i alla fall billigare att köpa två mindre än en lång (tror det var 70-100kr/st då). Då hade de massor av längder och flera färger (svart, grå, blå och beige) nu tror jag de minskat sortimentet enfärgat och har fler med prick/blommönster (leguanen borde ha färskare uppgifter).
Symaskinen jag använde var farfars gamla industrimaskin men jag har även sytt "grövre" saker ink inredning utan problem på min gamla vanliga singer också. Kantbandet köptes på tygaffären i stan, som hade/har väldigt trevligt utbud. Om jag inte mins fel så sydde jag fast gummimattan över pedalerna, den var sydd original tror jag. Jag saknade mattor i bilen inkl just den gummibiten så jag köpte (fick med andra saker) en tokslut inredning på skroten som användes som mall och kunde samtidigt rädda gummibiten jag saknade.
Edit: ja den är gummerad, men så mjuk att det inte är några större problem att sy igenom. Det som kan strula är att matningen inte fungerar (gummit suger fast) men eftersom kantbadet ligger runt och över gummit går det ganska bra. Först gav jag mig på att försöka sy en utklippt vinylbit över luftutsläppen, men det strulade så mkt pga gummit att det fick bli kantat där också efter någon timmes svordommar. Jag har aldrig ägt någon ny symaskin, men den bästa egna maskinen jag haft är en antik gjutjärnshistoria man behöver gå på gym 1/2år innan man orkar lyfta fram den. Nålar får man räkna med att det går åt några, fast köper man lite grövre håller de bättre.
Snyggt Fredrik!
Men kantbanden...? Hur gör man, duger det med vanlig, modern billig symaskin ?
Hur har du gjort ihop med gummimattan fram?
Skall ta en titt på ÖB här i Norrköping, är det metervara eller...?
MVWH Mettis i VW-Maffian
Sy kantbad är enkelt. Man syr den på rätsidan av mattan först men lägger bandet med avigsidan upp och kant i kant med mattan. Sedan vänder man den över kanten och syr fast den just innanför den andra sömmen med en färg som matchar mattans.
Ali G
Ja dom har en himla massa storlekar. Allt från dörrmatta till en stor vardagsrums matta. De en färgade färgerna som finns är svart beige och den ja har grå. 
De som är bra med gummimattan under är att den bla ligger till på golvet. Sen att man kan fästa den med dubbelhäftande på värmekanalerna mm.
Ragtop 60 No name
Jag har haft denna matta i ca 6-7år i en sommarbil utan skyddsmattor och den ser helt ny ut. I just den bilen var jag lite smart och planerade så att jag skar ut två likadana halvor enligt bilens avsmalnande vinklar. Därefter sydde jag ihop mattorna på mitten över tunneln och kunde på sådant vis behålla orginalkantbandet på sidorna. fram och bak stoppades den upp under instrumentpanelen och baksätet. Sen på med stolarna igen.
Det ser bättre ut än orginal på den bilen.
Ska just till att göra en liknande operation i nästa bil och googlade för att se om den fortfarande fanns i sortimentet när jag landade här. "Utö" hette den då kan jag se på en stump jag har kvar.
Sjukt prisvärd lösning. Nästan så att jag kommer att bunkra på mig några rullar till framtida projekt.
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV
Skulle till o köpa matta här i stan men ÖB har slutat med de större mattorna har bara dörrmattan kvar. Skulle behöva av den större modellen typ vardagsrum. Nån i Västerås lr uppsala som kan kika om de finns där om ni råkar infinna på plats. De är den beigea mattan jag vill åt.
Ragtop 60 No name