1

Någon som har koll på skillnaden mellan dessa?

GE är ju insprutning med hydrauliska lyftare.
Samma volym och hästkrafter har jag läst.

Är GD samma motor utan insprutning och hydrauliska lyftare?

Jag har en kass GE motor i min och frågan är om en GD skulle funka i min utan större modifieringar?

2

Det är väl i stort sett samma motor så det borde funka. ICQ/ab
GD är väl den tidigare versionen utan hydraullyftare. Om GE - motorn är en sen version med ovalportstoppar så passar inte avgassystemet på GD motorn.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

3

http://tunacan.net/t4/reference/case.htm

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

4

Då innebär det att det fanns GD motorer även -78

Jag har en -78 med hydrauliska lyftare(GE),motorn som jag har spanat in är en GD motor som suttit i en -78.

5

Alltså skall den enda skillnaden vara eventuellt avgassystemet?
Samma bränslesystem borde innebära samma kabelmatta?

Vet någon om både GE och GD är utrustade med termotidgivare?

På min ligger nämligen givaren lös på motorn inkopplad,men inget hål för den..
Kan det vara så att fel motor sitter i och hur tar man reda på vilken motor som skall sitta i?
Ser man det på någon produktskylt eller liknande?

6

Hej,

vad har den för motornummer? Det finns väldigt mycket motsägelsefull information om typ-4 motorerna ute på Internet, framför allt om GD-motorerna. Dessa länkar t.ex. antyder att GD bara fanns på 1976 års modell...

http://www.volksbolts.com/faq/eng-codes.htm
http://www.lennysvw.com/type2chassis.htm

Däremot skall den såvitt jag vet ha termotidgivare i ursprungsutförande. Men om GD-motorn kom från en svensksåld -78 så är det sannolikt så att den inte är originalmotorn i den bussen, och någon kan under årens lopp ha bytt till nya cylinderhuvuden utan hål för givaren.

Kabelmattan skiljer sig något mellan tidiga och sena årsmodeller, liksom styrenheterna, men jag tror att den största förändringen var i december 1976 (GE, 1977 års modell) där man tog bort fullgaskontakten på gasspjället. (Det går dock bra att köra med en nyare styrenhet på en äldre motor.)

Pickup EH -76
1303 cab -78

7

Skall kolla upp motor nr under dagen.

Det finns inte ens något uttag i motorkåpan för denna givare som skall sitta under vänster insug ha jag för mig.
Alltså inget i blocket och inget i kåpan? I min buss med motor GE.

GD motorn har jag inte ens kollat på fysiskt.

8

GE 044 373 Skall nog motor nr vara.

9

Motor nr.

Post's attachments

Motor nr bussen.jpg, 1.99 kb, 100 x 75
Motor nr bussen.jpg 1.99 kb, 153 downloads since 2013-11-11 

10

Lyfter detta då jag vill räta ut frågetecknet;)

11

Hmm det låter mysko att du inte har något uttag för tempgivare, men det kan helt enkelt vara så att någon bytt både cylinderhuvuden och plåtarna.
Jag har en GE-motor från sent -78 och den har nummer 39000-nånting, så jag kan tänka mig att din är en 79:a.

GD borde passa rakt av och du borde kunna flytta över sprutet eller använda kabelmatta och styrbox du har i bilen.

Så här ser tempsensorn ut på plats:

http://forumbilder.se/CG3TH/image.jpg

Eller har jag missförstått och du menar "thermo time switch"? Det låter ju faktiskt så.  ICQ/ad   I så fall sitter den fast under insuget med en av motorblockets skruvar. Inga uttag i kåpor eller nåt sånt.
http://forumbilder.se/CG3TH/1image.jpg

Både GD och GE ska ha denna givare

Pickup EH -76
1303 cab -78

12

Den nedre är det jag menar,sitter den i en konsoll?
Alltså tar givaren temp från luften kring motorn och är ej ansluten i blocket.

Då kanske mitt fäste lossnat/brustit...

Får kolla detta i morgon,Thanx;)

"GD borde passa rakt av och du borde kunna flytta över sprutet eller använda kabelmatta och styrbox du har i bilen."
Vad grundar du det på? Erfarenhet?

13

Japp, den sitter i en liten konsoll och tar temp. från luften.

Jag grundar det på erfarenhet av att ha satt en GE-motor från 76 i en buss från 78. Det funkade bra trots att de har olika styrenheter från början. Också insprutningen på en GD och en tidig GE skall vara samma så vitt jag vet. Ring gärna om du har mer funderingar, noll sju tre noll 552274...

Här finns info om utbytbarhet: http://www.type2.com/library/fuel/fuelibo.htm

Pickup EH -76
1303 cab -78

14

Klockrent:)

15

Men vad jag kan se så är det enda som skiljer enligt denna lista  "Air Flow Meter 0 280 200 020   0 280 200 018"  eller är det så att missuppfattat listan?
Är detta en kompatibilitetslista?

Är det så att slut nr 020 och 018 funkar vilket som?

Grym lista,var hittade du den?

---

Ps.har du kollat din mail?;)

16 Senaste redigerad av Bayerleiner (2013-11-13 21:37:34)

Hallå, luftmassmätarn hade jag glömt, den skiljer sig i antalet anslutningar i kontakten på tidigare och senare motorer. En har  sex och en har sju anslutningar, så det beror på vad du har på din kabelmatta. Annars har jag nog några luftmassmätare av båda typerna om du behöver byta...

Listan hittade jag via Ratwell.com, den sidan är ett måste!


Har kollat mailen, och hör av mig  ICQ/ab

Pickup EH -76
1303 cab -78

17

Ok,tack;)