Visst är man nöjd med en motor som när som helst säger upp sig så låt gå. Glöm inte mobiltelefonen hemma bara så att du kan ringa någon med släp och åk inte på träffar som inte är inom komungränsen. Hur man optimerar en motor med rejält lagerknack skulle vara intressant att höra. Om den där motorn går i tio år till så skall jag renovera den gratis. Visst det är en fråga om pengar men jag antar att han har betalt pengar för bilen. vad ska man med en bil utan motor. Hela vintern på detta forum renoveras det bilar och slammas ner till okörbarhet. När sommaren kommer är det fullt med frågor om vad som kan vara fel på min motor.Vore det inte bättre om man fick bilen att gå först och sen fixa stuket man vill ha. Allting kostar pengar,det svåra är bara att välja var man skall lägga dom. Ett par schyssta fäljar för 5000 syns ju men genomgång av motorn ger ju inte många ballhetspoäng. Jag själv började just med en soppslut 1500 i en buss när jag bodde i USA. Jag hade köpt hus så pengar till motor fanns inte på kartan. Fast hur svårt kan det vara tänkte jag och inhandlade några böcker och på den vägen är jag. Man får helt enkelt skita i 52 tums platttv och smartphone och tre veckor i Thailand går fetbort. Svåra val men måste tas.
Fina ord...... 
dom flesta har en mobil idag så de löser sig nog.
självklart ska den renoveras el bytas ut om den är "slut" men som jag skrev man kanske hittar nå litet fel så måste de gå att lösa ändå
och köra på. skulle väl tippa att 90% av Sveriges luftkylda har orenoverade motorer?
alla har varken slantarna el kunskapen att renovera men har kul ändå.
dom flesta åker inte på 200+mila trippar.
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg
Men sen är det ju också så att alla inte VILL lägga ut abnorma summor på en gammal VW-motor. Får man tag i bilen billigt så har många säkert ingen lust att lägga ner lika mycket pengar i motorn som vad man köpte bilen för. Vissa vill bara ha en billig bil att åka runt med på fina sommardagar och vissa träffar.
Vissa har det som intresse att renovera motorer, vissa vill helt enkelt känna sig säker med en nyrenoverad motor, och vissa har som intresse att styla bilen. Jag själv skulle inte ta isär en fullt fungerande VW-motor om det inte hördes några missljud (men samma motor skulle säkert Du ta isär och renovera). Visst, den kanske inte går helt optimalt, och alla hästarna är knappast kvar, men sålänge motorn låter okej och inte går för varm så är det inget jag personligen skulle lägga pengar på.
Skulle motorn en dag gå sönder, ja okej då, det är inte hela världen, det finns alltid hjälpsamma människor som kan tänkas bogsera en. Det är inte helt omöjligt att få tag på en annan motor som går ett par somrar till (för dom som gör så). Hur som helst så blir det ju bra mycket billigare att köpa en bättre beggad motor var tredje sommar än att helrenovera en motor. Man ska upp i många motorer för att det ska gå jämnt upp. :-)
Så alla tycker helt enkelt inte att det är värt att lägga ner femsiffriga belopp på att renovera en motor när man ändå bara kör kanske 3-400 mil per år.
Jag respekterar din åsikt Hans, men alla tycker ju olika. 
det säljs hela tiden industrimotorer för 4-5000 spänn som i de flesta fall går 10år om man bara åker 3-400 mil. Personligen tycker inte jag att det är abnorma summor så jag tror inte det är pengarna som stoppar folk från att köpa en hyfsad motor. Sen att 90% av alla vw går med orenoverade motorer skulle då bevisa att 25-30 tusen mil på en VW-motor är ingenting. Skulle nog vilja påstå att förhållandet är det motsatta . Det såldes enorma mängder utbytesmotorer på 60-70 talet som nu är slut. Att sen många försöker ruska liv i dessa motorer betyder inte att motorn aldrig är bytt. Tittar man i papren till en bil så är sällan originalmotorn kvar i bilen men är den det så brukar bilen stå avställd i en lada pga den inte går. Som sagt det saknas nog inte pengar men kanske kunskapen som krävs för att bygga om en industrimotor till en bilmotor.Om man köper en begangnad motor vart tredje år för ca 5000 så är man uppe i 15 -20 tusen på 10-12år. det får man mycket motor för idag. Visst var och en är sin egen lyckas smed men jag kommer ofta i kontakt med folk som ruttnat på att byta motor nästan varje säsong och därför säljer av bilen.
Heh, otacksamma svar Hans. Jag har ingen 50-tums Tv, inte ens en fräsig smarttelefon från detta året eller året innan. Häftiga resor till Thailand eller en resa längre än till Stockholm är något som en student knappt har råd med. Det jag har gjort på bilen är att renovera saker som är slitna, så som bromsar, bytt hjullager, svetsat upp kring skärmar osv.
Visst, jag har bara hållit på med VW i ca 8-10 år och kan väl inte påstå att jag kan något då. Nu är jag inne på den 4:e eller 5:e folkvagnen. Klart jag fattar att motorn är sliten och dålig, men jag frågar därför att jag undrar om någon kanske hade en idé om vad det var innan jag river ner hela motorn på en nästan obefintlig budget. Jag håller på med Vw för att jag tycker det verkar vara en rolig hobby, finns mycket delar som ändå är ganska billigt och många bilar att välja på. Men efter att ha läst saker som det här så tappar jag lusten. Spelar ingen roll att du sitter på en massa kunskap Hans(vilket jag förstått att du gör), att vara trevlig är något som alla ändå kan vara. Du förlorar bara på att bete dig sådär.
Renovera motorn får bli någon gång när pengar tillåter, men jag vet inte om jag kommer att vara så aktiv på boxerville efter hjälp när svaren är på de här sättet.
Tack ni andra för svar, har väntat länge på att svara då jag blev så paff av att läsa och för att jag kom underfund med att det fanns ett liv utanför boxerville och internet och vw med för den delen. Ha det. 
Du fragade och fick svar att det troligen var lagerknack.Att det tog tva manader att komma pa ett syrligt svar har jag svart att forsta. Om du vill ha rosiga svar som talar om att allt ar okej sa ar jag inte ratta mannen men jag ger svar efter ar av erfarenhet och det finns inga genvagar nar det galler motorer. Vad som far dej att tappa lusten kan jag heller inte forsta da du sager att du forstar att motorn ar slut.Om du vill att det skall framsta som att jag ar orsaken till att du lagger ner din hobby sa kan jag bara beklaga men att jag skulle forlora pa att saga som det ar har jag svart att tro. Hoppas att du tar ditt fornuft tillfanga och ger din motor en chans att leva vidare genom din hobby. Sjalv lever jag efter mottot att det ar aldrig forsent att ge upp.
Hej Calle
lysnade på din film och det lät inte kul
Är till stor risk att det är ett vevlager som har snörrat på vevstaken
Om du tappar ur oljan och kollar efter metall i oljan (glömm inte filtret )
Om du har metall i din olja så är det mycket stor risk att det blir svindyrt
Ps en vw motor är ofta mycket dyrare att renovera är andra motorer
På grund av man måste arborra blocken
Om jag var dig så skulle jag söka efter beg motor
Sådan här motorskador är ofta relaterat till åldern på motor/bil sen att någon annan ägare har slarvat med oljebytet
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Det är pga såna här trådar som jag tappat lusten att skriva på det här forumet.Folk vill ha tips om hur man renoverar en sopslut motor utan att det kostar nåt. 
Jag tror faktiskt inte att trådskaparens syfte var att få fram hur man renoverar en motor med kassa lager för en påse fikabröd. Det hade det ju redan kommit fram till att motorn var slut/ en ny behövdes. Jag tror den krassa sanningen i det Hans skrev försvann lite i det förvirrande påståendet att alla skulle ha råd att renovera motor eftersom vi alla lägger pengar på thailandresor, platt-tv osv. Jag förstod inte heller riktigt vad liknelsen med en 40 år gammal tv/ kyl har med saken att göra? Min kyl i stugan är 60 år och överlever nog alla moderna kylskåp.
Det roliga med vw hobbyn (tycker jag) är att den rymmer så många olika ägare, det är inte bara den rutinerade veteranbilssamlaren med putsad bil, orginal muttrar och rätt färg på fördelarlocket. Jag har svårt att tro att någon annan veteranbil har så många unga och nybörjare i sin ägarkrets. Egentligen är det rätt fascinerande att bubblan fortfarande, precis som när den var ny, speglar så många olika ägare.
Är man då ung fattig student och skaffat en vw av kärlek till bilen, stilen eller för att det är roligt tycker jag att det är lite krasst att klanka ner på att man inte har råd/ vill/ kan renovera motorn för 20000kr+ (?) Det handlar ju oftast om utgifter för en hobby. Jag vet själv som var student när jag skaffade mina första folkvagnar att detta är ett års hushållsresurser och att man lika gärna kunde rekommenderat vederbörande att köpa en ny sportbil. Mina motorer i bussen och pickupen har varit "slut" sedan jag köpte bilarna som student för 7-8 år sedan. Det har inte hindrat mig från att kört flera tusen mil och otaliga 100+ mils resor. Nu när ekonomin är lite bättre skall de få nya motorer. Att det kostar mer än bilen är värd spelar ingen roll längre, jag kommer ändå inte sälja den så för mig är det värt det.
..men det viktiga i det Hans skrev försvann lite pga platt-tv angreppet. Mkt av de begagnade motorer som säljs är rent skräp. Det är ju ingen ekonomi att betala 3-5000kr för en rostig klump som är lika slut som det man har. Men visst finns det begagnade motorer som har många tusen mil kvar i sig (jag tvekar dock inte på att om man fick för sig att dela dem skulle finna slitage). Det yttre kan avslöja en hel del. En ren motor, orörd med orginal pappslangar, luftfilter och övriga delar sjunger högre i min värld än en lortig rostig sak, som saknar delar, har hemmapulade elsladdar, kromat filter osv. Industrimotor går väl tyvärr bort, har väl varken balkfästet eller typ3ans olje uttag. Det bästa vore nog att hitta en utbytesmotor med universalblock som suttit i en typ1 och titta på 13-1500 motorer som har samma block (men betydligt mindre efterfrågan och risk att någon kört sönder) och byta toppar/cylindrar till 1600.
Tydligen valdigt kansligt att saga att man gor olika val efter intresse. Vad jag ville fa fram ar att vi gor val har i livet vad vill jag gora med vara pengar. Hela sommaren var det tradar om motorer som gick daligt de flesta 35-40ar gamla. Visst det gar att sparka liv i dom men utan en budget far man noja sig med en slut motor. Ska man sedan kopa pa sig gamla motorer kan man ju riva den som later illa och se vad som ar fel. I min varld ar den vagen en evighetssysselsattning da jag inte bara tror att de flesta beggade motorerna ar slut, jag vet eftersom jag koper pa mig motorer som jag river och renoverar. Det hela handlar egentligen bara om vad man har for krav pa en motor. Jag vill kunna lita pa att motorn haller hela resan och inte bara i ar utan 10ar framat. Jag har sjalv borjat valdigt tidigt med vw och kort med beggade motorer men det var for 35 ar sen och utbudet var ett helt annat. jag far val borja som Stickan att sluta svara eftersom ingen vill hora sanningen utan lamna hjalpen at den allmanna gissningsforsamlingen.
Nu är det väl en sak att säga sanningen men man behöver ju inte vara dryg å såga killen vid fotknölarna för att han inte vill, kan slanta upp det som krävs för en totalrenovering.
Förstår att både Landelius å stickan är suveräner då det gäller vw motorer men ni får i åtanke att alla är inte lika insatta som ni, vore synd om ni slutar svara i trådarna bara för att en del folk inte tycker/tänker som ni... 
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt
Sedan är det ju inga jättepengar att arborra för ramlager, samt byta styrningar i topparna - om man skruvar isär/ihop motorn själv.
Glappa ventilstyrningar (i 100% av alla begagnade motorer...) gör att ventilen "studsar" i ventilsätet och går av efter utmattning (sprickbildning) - det "klassiska VW-raset" där 3:ans avgasventil går av....
Glappa ramlager medför bl a dåligt oljetryck, då oljan skvättar ut under lagren.
"Knackar" det om vevlagren, brukar motorn bara hålla en vecka... Så TS "oljud" kan mkt väl vara annat ?
Slitna delar i övrigt kan man ju leva med utan risk för att bli stående pga ras.
Sedan dessa olika tips om ventiljustering... ta bort fördelarlocket och ställ motorn på 1:ans tändläge.
Vrid motorn tills ventilerna på 3:ans cyl "vänder" - där har du 1:ans tändläge (även strecket på remskivan). Justera då 1:ans ventiler.
Fortsätt ett halvvarv på remskivan till 4.ans läge, osv 3 och 2. Så vet man vad man håller på med?
Bara mina tankar - Mettis
Borrningen av lagerlägena är ju ingen större kostnad, nya lager köper man väl ändå och då kostar det ju inget extra för att få 0,5mm överdimension mot vevhuset, så att strunta i det känns sjukt snålt.
Anders