1

Hejsan! jag funderar starkt att införskaffa mig högtalare till min 73a, men vet ej vart jag ska sätta högtalarna.
det ska inte vara bas, utan neutralt ljud. Har sett att vissa sätter dem där bak o.s.v. men blir det bra ljud ?

Funderar o sätta dem i dörrarna eller i panelen, men vill helst inte förstöra något jätte mycket. Kickpaneler, de verkar vara ivägen iaf vad jag ser de som.
Går det att isolera dörrsidorna och där bak med något bra isoleringsmatrial? 
Tar gärna emot bilder på hur ni har satt högtalarna och tips o.s.v.

Mvh Julle!

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

2

Så högt upp, så långt fram som möjligt är väll det optimala,

2stycken 6*9or i en låda bakom baksätet funkar också, beror ju på hur mycket man bryr sig om ljud.

Mina dörrsidor va slut så ja gjorde nya å klädde om, men tyckte dom vart lite tom, jag tänkte gjuta upp kickpaneler men nu blir det som på bild nr2 som ja photoshopa till

http://rubnscrape.files.wordpress.com/2013/10/photo-2013-10-04-22-37-39.jpg?w=600

http://rubnscrape.files.wordpress.com/2013/10/photo-2013-10-04-22-37-3gt91.jpg?w=600

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

3

Jag vill påstå att neutralt ljud, dvs rak frekvenskurva innehåller väldigt mycket bas. Mycket mer än normalanvändaren inser. Problemet brukar vara att man vanligtvis drar upp både bas och diskant på max ovh därmed undertrycker det ljud dom innehåller information som artisten och ljudteknikern avsett ska framhävas.

Jag tycker att låda bak för basen och sedan fram i kickpanelerna bli bästa kompromissen i en Typ1.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Är dörrsidorna redan förstörda? Annars sätter du en bakom högtalargallret, en upp och ner i handskfacket och bygger in 6*9or i en resväska och ställer bakom baksätet. Det gjorde jag, GRYMT ljud helt utan åverkan på bilen mer än ett hål i handskfacket av papp.

En vän hemma i byn: ''Äh du låt då som e folkvagn å du, bare spraker bak i dan!''

5 Senaste redigerad av ju11e (2013-11-06 15:56:44)

dörrsidorna är inte förstörda, har en 73a så har ej någon högtalargaller. har 2 st blaupunkt ganska nya, kommer ej ihåg storleken. letar efter en blaupunkt frankfurt så jag kan koppla in aux ICQ/ab  eller så bygger jag utav en resväska (Y) men är inte så teknisk då jag har sett guiderna här på BV..

kan kolla lite på om det går i handsfacket ICQ/ad

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

6

Så där ser det ut bakom mitt baksäte ICQ/ab Ett tips är att bygga in en plywood/mdf låda i resväskan för bättre ljud  ICQ/af http://i44.tinypic.com/2s7alw9.jpg

En vän hemma i byn: ''Äh du låt då som e folkvagn å du, bare spraker bak i dan!''

7

Själva stereon har jag inte gömt men någon hade redan haft en i och skurit bort runt hålet så snyggast blev nog iaf att den i instrumentpanelen.

8

ju11e skrev:

har en 73a så har ej någon högtalargaller.

Du har plats för en högtalare i standardfästet bakom högtalargallret. Det sitter strax framför vänster knäskål när du sitter och torrkör.  ICQ/ab

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

9

Tänk på att inte ha lösa delar där bak. Det dödar er direkt om det smäller hårt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10 Senaste redigerad av ju11e (2013-11-07 14:05:40)

då vet jag vart jag kan ha en ICQ/ad , tror jag sattsar på en resväska faktiskt. Mer praktiskt och den är bärbar (Y). såklart ska man sätta fast den så inte det flyger o far! Spännband  ICQ/ag  haha ne men någon slags rem  eller bågot  ICQ/ab

har du använt förstärkare eller har du stereo Danielen ?

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

11

Stereo, man alltså det där är bara en baslåda ingen boombox ICQ/ad

12

Danielen skrev:

Stereo, man alltså det där är bara en baslåda ingen boombox ICQ/ad

jaha ICQ/ad boombox blir det för mig iaf, ska bara leta reda på en resväska ICQ/ad blir nog simplast så ICQ/ag

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom