76

Hittade bilder på en enkel fixtur för avsmalning av länkarmar i detta fallet Typ3
http://static.skynetblogs.be/media/133141/509668639.8.JPG
http://static.skynetblogs.be/media/133141/587252911.8.JPG
http://static.skynetblogs.be/media/133141/1365603405.5.JPG
jag är medveten att du behöver smala av mer än 20mm/sida.. men endå ett sätt att få axeln att ligga rätt...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

77

Men du ska ju flytta svärdfästet 50mm inåt oxå?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

78

Du kan flytta in lagerhuset i axeln 26 mm och använda vänster torsionsstav från typ 3 automat som är 26 cm kortare än typ 1.
Har ett par sidor från någon gammal 80-tals hot vw om detta. på den bilen i reportaget fick dom in 8.5 tums fälg med 225 däck innanför skärmkanten på en bubbla.
kan se om jag kan skanna in sidorna om det finns intresse.
Har haft ett reportage om att korta av länkarmarna också men hittar det inte nu.

79

michaelth skrev:

Tja var ingen kritik.. Faktum är det är många som läser... men alla kanske inte vet hur viktigt det är med riktiga svetsar! , utan kanske gör en sådan avsmalning, pluttrar dit en gris svets på ytan, som sen slipas ren "snyggas till" =bort  ICQ/ad sen har vi ett mera farligt fordon på väg... Just detta att prov svets är en viktig övning som fler skulle göra just för att försäkra sig om stabila svetsar. En bra svets bör/behöver ju inte slipas.
Back 2 topic!

Tog det absolut inte som kritik! Det nog så viktigt att det blir bra svetsar när det rörsig om bärande konstruktion! Att på peka är ett bra sätt att visa att man bryr sig Default/smile

Learning by experience is a great way to spend money...

80 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-12-24 01:32:14)

Hebster52 skrev:

Men du ska ju flytta svärdfästet 50mm inåt oxå?

Jag kollade på den lösningen men det går inte att göra så då fästet utgör en del av bäramarna till vxl-lådan och flyttar jag in dom 5cm så blir det inget
Kvar av bärarmarna.. Måste korta s-armarna istället! Annars hade det varit en bra ide.

(inser nu vad du menade.. Helt rätt svärdfästet ska med 50mm inåt. Det jag kollade på var att flytta in S-armfästet 50mm inåt.
Det funkar inte nå bra även om jag sett några göra det så tycker jag att konstrultionen blir för vek då.)

Learning by experience is a great way to spend money...

81 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-11-10 07:49:10)

yogi skrev:

Du kan flytta in lagerhuset i axeln 26 mm och använda vänster torsionsstav från typ 3 automat som är 26 cm kortare än typ 1.
Har ett par sidor från någon gammal 80-tals hot vw om detta. på den bilen i reportaget fick dom in 8.5 tums fälg med 225 däck innanför skärmkanten på en bubbla.
kan se om jag kan skanna in sidorna om det finns intresse.
Har haft ett reportage om att korta av länkarmarna också men hittar det inte nu.

Intressant! Vet du vilken av typ stavarna dom gämförde med? Har köpt torrsionsstavar från en oval som är 5cm kortare än mina IRS stavar. Men längre än stavarna från 66:an. Kan inte använda mig av dom kortare stavarna från 66 för då
Blir det inget kvar av drivaxeln som måste kortas lika mycket. Den måste ha en viss längd kvar för att tillåta fjädring av hjulen. Tror dessutom att bubblans hjulhus är bredare än porschens.
Men lägg gärna upp det material du hittar alltid kul att läsa
Och se andras lösningar!

Learning by experience is a great way to spend money...

82 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-11-10 00:59:27)

michaelth skrev:

Hittade bilder på en enkel fixtur för avsmalning av länkarmar i detta fallet Typ3
http://static.skynetblogs.be/media/133141/509668639.8.JPG
http://static.skynetblogs.be/media/133141/587252911.8.JPG
http://static.skynetblogs.be/media/133141/1365603405.5.JPG
jag är medveten att du behöver smala av mer än 20mm/sida.. men endå ett sätt att få axeln att ligga rätt...

Kul att se! Hade fakiskt tänkt att göra nästan så. Fast jag måste fästa upp nått liknande ett rör för att kunna flytta/korta hela axeln och ändå behålla vinkeln..
Men då är man ju inte helt ute och cycklar där iaf! ICQ/ad

Learning by experience is a great way to spend money...

83

Det var nu det jag jag tänkte. Dvs. bilderna på jiggen ovan bibehåller ju fästet original. Medan du måste korta bärarmarna (s-armarna som du kallar dem) innanför fästet så även fästet flyttar in de 50mm du kortar torsionsrören.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

84 Senaste redigerad av michaelth (2013-11-10 09:23:34)

Om man skiter i infästnings plåten för svärdet (på fixturen och kapar av armen mellan svärd fästet (det närmaste i bild på sista bilden )och det inre fästet, så kan armen behålla sina egenskaper.. den glider in på fixtur axeln .lätt att punkta upp när man flyttat in 50mm.. och allt är som innan förutom bredden ICQ/ag eller???
jag hade nog kapat ut en kil vid det inre fästet också för att få bitarna att linjera.. lite mullemeck men det går. ICQ/ad  ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

85

Inre fästet har gummibussningen kvar i jiggen ovan. Gissar att svärdfästet då är avsedd för att inte få fel vinkel vid bussningen? Men i princip samma jigg med rätt modifiering ska nog funka utmärkt! ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

86

http://forumbilder.se/CG3N5/bararms-fixtur-med-streck.jpg
svetsa fast en liten fixtur sned snitta och skjut in bärarms ytterbiten .fogbered och svetsa ihop o se glad ut ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

87

michaelth skrev:

http://forumbilder.se/CG3N5/bararms-fixtur-med-streck.jpg
svetsa fast en liten fixtur sned snitta och skjut in bärarms ytterbiten .fogbered och svetsa ihop o se glad ut ICQ/ag

Precis så är det jag tänkt att göra. Då jag flyttat in fästet för svärdet 5cm (kortat torssionsröret) så måste svärdfästet på s-armen (kallar det så för att skilja s-armen från bärarmarna till Vxl-låda) också flyttas in 5 cm med bibehållen vinkel. Då blir ett snitt innan för fästet den enda möjliga lösningen.   ICQ/af

Learning by experience is a great way to spend money...

88

Då har man lyckats knåpa ihop några timmar i garaget iaf.
Inte så där speciellt mkt gjort då jag ännu väntar på DHL leverans av min bläster soda.
Idag fick det istället bli byte av bränsleröret.

Då det var tvärstopp i det gamla röret samt att det var av väldigt klen dimension så inhandlades en 12mm ALUrör från Dalhems. http://forumbilder.se/CGER1/img-3168.jpg
Visst är det kanske lite i överkant för den motorn jag bygger men hellre så än för litet.

Då jag gärna vill göra rätt när man ändå gör om från grunden så ville jag inte lämna koppar röret kvar i karrosen. Men för att få loss den så var jag tvungen att såga upp en del av ramen för att komma åt infästningen på insidan tunneln. Även där framme fick ett inspektions hål göras. Har sett AirKewld  chassin med inspektionslucka framme i ramen. Är inte en så dum ide. Kanske ska göra nått liknande.

http://forumbilder.se/CGER1/img-3174.jpg

Satte iaf fast gummi på alla uppfästnings platser så att det inte ska skava på röret. http://forumbilder.se/CGER1/img-3169.jpg

Den stora samvets frågan är ju om man skulle dra en return fuel line nu när man ändå håller på...

Learning by experience is a great way to spend money...

89

Däremot vore det bra att issolera aluminiumet från stålet.. då det vid fukt kontakt blir galvaniska strömmar..som äter... ICQ/am

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

90 Senaste redigerad av Hebster52 (2013-12-24 09:00:00)

michaelth skrev:

Däremot vore det bra att issolera aluminiumet från stålet.. då det vid fukt kontakt blir galvaniska strömmar..som äter... ICQ/am

Därför jag valde använda syrafast hydraulrör i Hebstern. Passade på och drog returen i den då jag ändå var på gång.. ICQ/ab

Såhär:
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2111.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/5006.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

91

Efter en stunds övervägande så bestämde jag mig för att dra en returledning också.
Om jag inte gör det så kommer jag givetvis snart på att jag ska bygga insprutning...

http://forumbilder.se/CGF19/img-3182.jpghttp://forumbilder.se/CGF19/img-3183.jpg

När jag var klart med bränsle ledningarna så började jag pyssla med kortningen av S-armarna.
Mätte upp lagerhållaren till 55mm diameter. Så om någon sitter och klämmer på en cylinder eller rör med 55mm ytter diameter så är jag spekulant!

http://forumbilder.se/CGF19/img-3185.jpg

Då stötdämparfästet ävet det ska flyttas in 50mm så kommer snittet att hamna direkt innanför det fästet.

Learning by experience is a great way to spend money...

92

I väntan på IRS fästen jag bestälde ska dyka upp så har jag lämnat iväg allt på blästing.
Kvällen gick istället åt till att leka med mitt senaste inköp.

http://forumbilder.se/DBHUH/3image.jpg

En Kombinerad sodabläster och sandbläster. Har för ett år sedan köpt ett AR-borrat Adblock (dubbelreducerat!) som ska få lite trevliga prylar i sig så småning om.
Tyvärr var det lackat svart som bitvis släppt och bitvis satt stenhårt.

Efter lite försiktigt testande så var det bara att ösa på!
så här fina blev dom efter blästringen.

http://forumbilder.se/DBHUH/2image.jpg

Nu ska dom tvättas ur ordentligt med Varmt vatten och tryckluft för att få bort den Soda som är kvar. Sen målas med aluprimer och mattsvart motorfärg. Fördelen med soda är ju att den är vattenlöslig så den sätter inte igen några oljekanaler.

Började även blåsa lite på vxl lådan men fick slut på
soda..

Learning by experience is a great way to spend money...

93

Snyggt jobbat :-) det är ingen nackdel att ha retur även med förgasare, förgasare matas med kall soppa från tanken, tryckregulator sätter du efter förgasare på returen.

94

MrPete skrev:

Snyggt jobbat :-) det är ingen nackdel att ha retur även med förgasare, förgasare matas med kall soppa från tanken, tryckregulator sätter du efter förgasare på returen.

Hmm sätter man en förgrening på tillförselröret då? Har två IDF40 (riktiga) som ska matas. Sätter man returer på båda eller innan fördelning? Vad är lämpligt motstånd för tryckregulator?
Default/yikes  många frågor blir det...

Learning by experience is a great way to spend money...

95

Man kan antingen använda förgrening före och efter förgasare. Eller så kan man seriekoppla dem och sätta regulatorn efter den sista förgasaren. 0,18-0,20bar ska förgasarna ha, eller 3-3,5psi.

96

Vad använder du för kompressor? ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

97

Hellberg skrev:

Vad använder du för kompressor? ICQ/ab

En alldeles förliten. Tror den är en gammal atlascopco på 3kw och ca 350lit/min. Det gav ca 4bar i konstant flöde. Räckte faktiskt för motorhalvorna men för att få bort smuts och färg från lådan så vart jag tvungen att vänta och åta kompressorn bygga upp tryck till ca 8bar blästra en liten stund och vänta igen... Provade lite på billack och den försvann fint även med 4bars arbetstryck men ska man ta en hel bil så bör man använda något av dom grövre munstyckena (medföljer!) och även kompressor med ca 8hk eller mer och +700lit/min. Behöver ju knappast påpeka att ny kompressor står högt upp på inköpslistan.

Learning by experience is a great way to spend money...

98 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2014-01-04 22:45:19)

Hebster52 skrev:

Du kunde ju ha monterat innerfästen 5cm längre in också?

Så här mkt måste man ta ur för att kunna flytta in fästet 5cm
http://www.forumbilder.se/CGELA/pict0029-2.JPG

Var först tveksam till att ta ur så mkt ur bärarmarna
men efter att ha kollat på andra byggen samt pratat lite med folk som byggt mkt typ1 så börjar jag överväga att ändå göra så och flytta in fästena och istället stadga upp bärarmarna med cupstag liknande dessa.

http://forumbilder.se/DBI1M/image.jpg

På så  via kan jag hålla s-armarna intakta vilket är att föredra.

Learning by experience is a great way to spend money...

99

Har fått hem plattan från blästring! Tyvärr var golvhalvorna värre än befarat...
Så jag tappade lite orken och motovationen och la min tid på min 63:a soltakare ist. (Projektråd kommer!) men när CSP ringde och sa att mina bromsskivor kommit så väcktes intresset igen.

http://forumbilder.se/DC6R3/2image.jpg

Passade på att beställa framvagnen också!
Letar fortfarande efter dom bästa golvhalvorna (tjocka!) tror att det blir Paruzzi A-klass trots dyr frakt.

Learning by experience is a great way to spend money...

100

CSP har också riktigt bra grejor om man frågar.