Jag har en 1600 motor med kompression (8.5:1) och 83 mm stakar, kommer kompet att förändras om jag byter till
andra topplock som är dubbelportade? Motornummer är T 021 80 51
Det hänger på förbränningsrummets volym i topplocket. Du får mäta med tex t-röd eller olja och jämföra dem. Vill man ha högre kompression får man planslipa dem. Man kan även minska squishen genom att ta av material på cylindrarna mot topplocken.
Jag har en 1600 motor med kompression (8.5:1) och 83 mm stakar, kommer kompet att förändras om jag byter till
andra topplock som är dubbelportade? Motornummer är T 021 80 51
Då måste den vara trimmad med den kompet (7,6-1 std)
Om du har mätt dit tryck i motorn (kompression tryck ) är inte det samma som statist tryck (om jag inte minns fel skall det ligga på 10kg )
Det beror på vilken volym som förbräningsrumet är på dina toppar
Och stakarna har inget med kompet att göra
Ofta är det nästa samma på EP som Dp så det är bara att montera dit dom
Men jag skulle nog kolla kolvringarna med en motor som har 8,5kg i tryck
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Om jag har tolkat informationen rätt så är detta specen, på min motor:
VW - Motorn T 021 80 51
Motorn fanns I Vw 1600 Typ 3 tillverkades mellan Aug 1965 och Juli 1973.
Motor T 021 är troligen byggd Dec 1965 till Juli 1966 och monterad i en 1500 S ?
54 Din Twin carb. Solex PDSIT 32 mm.
The original Volkswagen 1500 used a single side-draught 32 mm Solex PHN carburetor. In August 1963 VW introduced single- and twin-carburetor versions, respectively the Volkswagen 1500 'N' (Normal), rated at 45 PS (33 kW; 44 hp), and the 1500 'S' (Super), 54 PS (40 kW; 53 hp) which had high-compression (8.5:1) domed 83 mm pistons and twin downdraught 32 mm Solex PDSIT carburetors for more power.
(8.5:1) med 83 mm slaglängd.
5 2013-11-08 12:16:18 Senaste redigerad av Silverbug (2013-11-08 12:18:29)
Högkompkolvar 8,5:1 fanns väl bara på 1500 s(1500 enkelportstoppar, högkomp och dubbla förg 54hk).
T är en 1600 (1965-1973) dubbelportstoppar, med standard komp, 7,7:1 och dubbla förgasare 54hk .
Men självklart kan din motor vara ett hopplock som många andra
.

Det vad specen sa i usa Men i europa var det en annan spec
Jag tror inte att dom gav 54hk Dom gav mera hk
För att tysta ned försäkringbolagen sa men förlite Hk för det inte skulle bli för höga premier
Om du tar en std 1600 (7.7-1i komp) med DP med en enkel förgasare så skall dom ge 50hk ofta så ger dom mera (52-58hk)
med två förgasare ger dom mera med 8,5
Svaret på din första fråga är du måste mäta upp volymen i dina DP toppar för det finns ett gäng olika förbränings rum
Om du tar bort ventilkåpan så står det en 9 siffror mellan vipporna som kan vara lösningen på dit problem
Samma med Dp topparna
Jag tror att du har tagit fel på slaglängd å kolvstorlek för dom motorena har 69mm i slag längd
Det som skiljer en 1500cc(83mm) å 1600 är kolvstorleken som är 85,5 och då tappar du komp om du använder en 1600 dp topp
men du kan avvända en 1300dp som har annat förbänings rum (mindre ) men dom passar inte rakt på dina cyllar
Är du säker att det är en 1500cc (K)för i listerna är en T motor en 1600cc som vw har
Hoppas du har fått tillräkligt med info
Ps usa modellerna skiljer
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Det är verkligen härligt att läsa och ta del av allas kunskap.
Motorn som det gäller köptes under hösten via Blocket som en 1600 Bussmotor....
den kostade 800:- komplett och fanns i närheten. När jag började plocka med den fann jag inte monternumret vid generator fästet utan det satt ovanpå motorn och började med T. Det sitter EP toppar, så det var där jag började fantisera om vad som jag har köpt. Och jag är fortfarande nyfiken...
Det är en Typ3-motor som byggts om till Typ1/2, de har alla samma block i grunden. Cylindrarna går att byta till 13-15-1600 hur som helst. Det är i princip bara topparna och lite kringutrustning som skiljer.
Ali G
9 2013-11-10 00:58:35 Senaste redigerad av mettis (2013-11-10 01:04:17)
Och på Typ3 1500S (54Hkr) var det enkelport.....men den effekten kräver de dubbla solex 32mm förgasarna.
Likaså Typ3 1600:a med dubbelport, samt de sista årsmodelerna med D-Jetronic - alla gav 54 hkr...(Hmm ?-)
Om man sätter enkelportstoppar på en 1600:a, och har en Solex 30mm enkelförgasare ger detta 47 Hkr original (fanns i typ2 -69)
