1

Hej alla!

Jag känner själv till två Subarukonverteringar, gjorda här i Sverige. Det hade varit intressant att höra sig för om det blivit lättare nuförtiden, att få genom sin Subagon, än det var för den som gjorde det första gången.
Som ni säkert förstår så är jag väldigt tänd på idén själv och försöker bilda mig en uppfattning om vad som krävs och hur mycket arbete det ligger bakom ett sådant projekt.

Tack till alla er som bidrar med någon sorts av information i den här frågan!

Vänliga hälsningar AlexanderR

VW T3 Caravelle GL Multivan 1989 ~ MV ~Stora panorama luckan~2diffar
VW T3 DH Syncro MV~1 diff~ 1991~.
VW T3 Enkelhytt.Volvo B23. ~1990~.
VW T2 Deluxe 2L 1979.

2 Senaste redigerad av svenne duva (2013-11-06 23:53:24)

Jag har faktiskt gjort det med en T2:a, men jag reggade inte in den. Så det räknas inte. ICQ/ab

Finns två vägar att gå, motorbyte med 20/10-regel och omtypning eller ombyggt fordon med ny låda och bromsar. Med det första alternativet så är det bara EJ20 som klarar effekt och vrid, det senare alternativet bjuder upp till dans och du kan köra med en EJ30 om du vill...
Eftersom det redan finns minst en med EJ20 intypad så finns det ett godkännande som du kan återanvända, vilket faktiskt gör det lättare. Men det är fortfarande en hel del jobb både med motorbytet i sig och allt pappersarbete. Och som sagt, det kan bli nya bromsar och låda som krav.

Du ska kontakta din närmsta SFRO-representant och diskutera vad som gäller. Det måste du göra eftersom SFRO ansvarar för förgodkännandet med bullerprov etc.
http://www.sfro.com

Det är inget som inte går att göra. ICQ/ab

EDIT: Här är en sammanfattning på kraven: http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm