1 Senaste redigerad av Bubbalobill (2013-11-04 13:11:06)

Jag har nu fått fingrarna ur att börja med att bygga en motor till bussen, typ1 motor.
Frågorna lyder:

Vid arborrning, ska man decka först med delningsplanet som utgångsläge och utgå från deckningsplanet när man senare arborrar (jämna halvmillimetrar men med vilken tolerans?)? Blir det fel då när man ska ha det perfekt mellan svänghjul och axeln från växellådan? Tänk tanken att ni har en 5-axlig fräsmaskin med det som behövs och mätprobe, hur gör man?

Är det 97,25mm diameter som gäller för 94mm cylindrar? +/- hur mycket? Har inte cylindrar att mäta på.

Är det något mer extravagant man ska göra när man ändå har blocket i maskinen?

Det blir kanske en 82mm vev och 044:or med insprutning (mest av ekonomiska skäl, begagnade grejjer).

2

Hej!
Det viktigaste är att du har ett ok block att börja med. Om det är anfrätt mellan blockhalvorna, har sprickor vid pinnbultar eller bakom svänghjul vid 3:an, så kan du i princip elda upp det  ICQ/ad  .

Normalt när man arborrar så monteras verktyget i de gamla lägena(packbox etc) och centreras också där. Det är färdiga fräsar för 0,5 och 1 mm överdimension. "Deckning" går sedan att göra med utgångspunkt från veven(centreringen brukar vara ganska bra orginal).
Det går säkert att flytta vevaxeln om den inte är helt centrerad, men det krävs nog en avancerad maskin med noggranna toleranser. Frågan är om det är värt det.
Lagerlägena ska var några hundradelar mindre än lagren, kolla i en bra verkstadshandbok  ICQ/ab  .

Har inte koll på exakt mått för 94:or men brukar vara runt 0,1 mm spel och uppåt. Passa på att borra ur pluggarna i blocket, rensa ur oljekanalerna och förbered för fullflödessystem när du ändå håller på.

/Peter.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

3

Ingen som vet eller är det för enkelt så jag borde veta?
Jag kan tycka att man nollställer vevaxelläget om man gör ett nytt om man riktar upp det efter antingen delningsplanet mellan halvorna eller framkant på motorn mot lådan och först deckar den och utgår från det när man arborrar. Skulle man ta en halva i taget eller köra det monterat och momentdraget?
Bob Hoovers oilmod verkar vara det man ska göra. Inte för att jag har miljonvarv i åtanke utan hållbarhet. Finns tid så är ju smörjningen en del man kan förbättra för bättre magkänsla.

4

Och så fick jag svar medans jag satt och författade, tack och bock

5

Silverbug skrev:

Hej!
Det viktigaste är att du har ett ok block att börja med. Om det är anfrätt mellan blockhalvorna, har sprickor vid pinnbultar eller bakom svänghjul vid 3:an, så kan du i princip elda upp det  ICQ/ad  .

Normalt när man arborrar så monteras verktyget i de gamla lägena(packbox etc) och centreras också där. Det är färdiga fräsar för 0,5 och 1 mm överdimension. "Deckning" går sedan att göra med utgångspunkt från veven(centreringen brukar vara ganska bra orginal).
Det går säkert att flytta vevaxeln om den inte är helt centrerad, men det krävs nog en avancerad maskin med noggranna toleranser. Frågan är om det är värt det.
Lagerlägena ska var några hundradelar mindre än lagren, kolla i en bra verkstadshandbok  ICQ/ab  .

Har inte koll på exakt mått för 94:or men brukar vara runt 0,1 mm spel och uppåt. Passa på att borra ur pluggarna i blocket, rensa ur oljekanalerna och förbered för fullflödessystem när du ändå håller på.

/Peter.

Jag har tillgång till en fantastisk maskin i sammanhanget så nogrannheten är inga problem, sen har jag märkt att det är lättare att vara noggrann med egna grejer än jobbets, varför nöja sig med två hundradelar när man kan göra det bättre!?!

6

Det jag sett under åre n tyder på att deckhöjden körs efter vevaxelläget och inte tvärt om.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Hej
Tänk dig för om du planar halvorna (insidan )
DET är JÄVLIGT SVÅRT att få tagi kamlager som inte är std
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Svwerker skrev:

Det jag sett under åre n tyder på att deckhöjden körs efter vevaxelläget och inte tvärt om.

Bäst kanske är att köra allt i samma uppspänning? Då måste det ju bli som nytt. Svårt bara att rikta upp efter gamla vevläget så då kanske det blir bäst efter planet mot växellådan? På en halv millimeter kan man ju kasta in blocket i maskinen och nästan inte rikta alls utan att det missar det gamla vevläget.

Ni som håller på med borrning kanske delar blocket mellan borr och deck?

9

PPRMicke skrev:

Hej
Tänk dig för om du planar halvorna (insidan )
DET är JÄVLIGT SVÅRT att få tagi kamlager som inte är std
/// Micke

Jag har förstått att man oftast inte gör något åt kamlagerlägena, så jag ska bara kontroller så dom är bra. I annat fall är annat block förmodligen enklast.

Jag har hittat ett bra block i samlingen med fäste för bussbalk, dom andra har inget fäste så dom är en sistahandslösning.

10 Senaste redigerad av Banansvamp (2013-11-06 17:56:10)

Om man deckar (insidan) blocket så kan man väl inte lämna kamlagerlägena orörda? Då blir dom ju inte helt runda? :-)

Men det var nog inte så relevant i sammanhanget vid närmare eftertanke...

Fat chick fanatic

11

När jag tar upp block för större cylindrar så mäter jag upp vevläget och kör efter det, delat block plant uppspänt på bordet. Har aldrig hört om något som kört det på annat sätt men allt är möjligt, om man nu tror att det behövs.  ICQ/ab

Jag har på senare tid upptäckt att det blir bättre om man spänner på mitten och inte bara i kanterna och kör ett hål i taget, magnesium är mjukt.  ICQ/ae

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

På John Maher's hemsida finns en serie om bygge av en 2110cc motor, bla preparation av block...lite kul..

http://johnmaherracing.com/2013/01/proj … eparation/

13 Senaste redigerad av Bubbalobill (2013-11-07 08:21:43)

Svwerker skrev:

När jag tar upp block för större cylindrar så mäter jag upp vevläget och kör efter det, delat block plant uppspänt på bordet. Har aldrig hört om något som kört det på annat sätt men allt är möjligt, om man nu tror att det behövs.  ICQ/ab

Jag har på senare tid upptäckt att det blir bättre om man spänner på mitten och inte bara i kanterna och kör ett hål i taget, magnesium är mjukt.  ICQ/ae

Tanken jag hade med att köra i samma uppspänning är att då behöver man ju bara spänna upp en gång, och deckningen går lätt och smidigt att köra in, bara DL:a tills man har bra deckning. Fast kanske bäst att köra på etablerat sätt så blir det bra.
Maskinen jag har tillgång är en DMU125 duoblock. Ska börja fila på program till blocket ikväll så går det snabbt och smidigt att få det gjort när maskintid finns tillgänglig.

14

Hans vW skrev:

På John Maher's hemsida finns en serie om bygge av en 2110cc motor, bla preparation av block...lite kul..

http://johnmaherracing.com/2013/01/proj … eparation/


Mycket bra sida men jag måste kolla den på en dator för bilderna ville bara visa det som fanns plats på skärmen. Wp8 utan tilgång till andra webbläsare än Explorer.

15

Jag sätter deckhöjden till det mått jag vill ha så att det blir enkelt att välja chims mm. Då blir det enklare vid montering.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Det optimala borde ju vara att först ar-borra lagerlägena och sedan montera ihop motorn med vev, stakar, kolvar och cylindrar. Sen mäter man kolvens vändhöjd på alla cylindrar och deckar varje cylinderhål  individuellt därefter. Då får man samma vändhöjd på samtliga cylindrar och kan justera med samma tjockleck på shims.

17

Nja man sätter deckhöjden efter vevev och skulle sedan vändhöjden skilja så tar man det på kolven. Läs How to Hotrod ....

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

18

Bubbalobill skrev:
PPRMicke skrev:

Hej
Tänk dig för om du planar halvorna (insidan )
DET är JÄVLIGT SVÅRT att få tagi kamlager som inte är std
/// Micke

Jag har förstått att man oftast inte gör något åt kamlagerlägena, så jag ska bara kontroller så dom är bra. I annat fall är annat block förmodligen enklast.

Jag har hittat ett bra block i samlingen med fäste för bussbalk, dom andra har inget fäste så dom är en sistahandslösning.

Om jag säger så här kamlägrena är ofta inget problem med därmot lyftar hålen som är uppslagna
Ps mät lyftar hålen om dom är dåliga så byt block
(Varför gå över ån för att hämta vatten)

Banansvamp Igår 14:16:30

Om man deckar (insidan) blocket så kan man väl inte lämna kamlagerlägena orörda? Då blir dom ju inte helt runda? :-)

Men det var nog inte så relevant i sammanhanget vid närmare eftertanke

Man brukar inte göra så (trimco classe gjorde det )
Om kam lagrerlägerna är ok varför berbeta  dom i en ödim
och få problem att finna kamlager  ?????
Sen var det det med lyftar hålen
Om lyftar hålen är dåliga (buss o t3 )så brukar man få taskigt olje tryck så får man krympa in bustningar i dessa hål
och det är en jävla massa jobb och pengar
Varför arborra  ett sådant block när men kan finna ett som man inte behöver göra dessa jobb
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

MrPete skrev:

Det optimala borde ju vara att först ar-borra lagerlägena och sedan montera ihop motorn med vev, stakar, kolvar och cylindrar. Sen mäter man kolvens vändhöjd på alla cylindrar och deckar varje cylinderhål  individuellt därefter. Då får man samma vändhöjd på samtliga cylindrar och kan justera med samma tjockleck på shims.

Så gjorde jag när vi körde mitt block. Det är iofs ett "raised deck" alublock från CB. Faktum är att det skiljde rätt mycket på höger och vänster cylinderbank, så givetvis körde vi inte av lika mycket material på var sida..... Det var rätt smidigt tyckte jag....  ICQ/ab

Mvh
M

20

Bubbalobill skrev:
Silverbug skrev:

Hej!
Det viktigaste är att du har ett ok block att börja med. Om det är anfrätt mellan blockhalvorna, har sprickor vid pinnbultar eller bakom svänghjul vid 3:an, så kan du i princip elda upp det  ICQ/ad  .

Normalt när man arborrar så monteras verktyget i de gamla lägena(packbox etc) och centreras också där. Det är färdiga fräsar för 0,5 och 1 mm överdimension. "Deckning" går sedan att göra med utgångspunkt från veven(centreringen brukar vara ganska bra orginal).
Det går säkert att flytta vevaxeln om den inte är helt centrerad, men det krävs nog en avancerad maskin med noggranna toleranser. Frågan är om det är värt det.
Lagerlägena ska var några hundradelar mindre än lagren, kolla i en bra verkstadshandbok  ICQ/ab  .

Har inte koll på exakt mått för 94:or men brukar vara runt 0,1 mm spel och uppåt. Passa på att borra ur pluggarna i blocket, rensa ur oljekanalerna och förbered för fullflödessystem när du ändå håller på.

/Peter.

Jag har tillgång till en fantastisk maskin i sammanhanget så nogrannheten är inga problem, sen har jag märkt att det är lättare att vara noggrann med egna grejer än jobbets, varför nöja sig med två hundradelar när man kan göra det bättre!?!

Hej igen peter
Om du skall bygga en busmotor så kan du försöka att få tagi denna artikel
Som man går igenom  varför det kanske inte så bra med 94mm
http://www.hotvws.com/backIssues3.php?bID=534
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

21

Det optimala är att mäta alla ingående detaljer så sparar man massor av arbete.  Det är ju inga problem att räkna ut vilken deckhöjd man ska köra till så slipper man minst en provmontering. Det enda men behöver göra sedan är att verifiera att man gjort rätt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

22

PPRMicke skrev:
Bubbalobill skrev:
Silverbug skrev:

Hej!
Det viktigaste är att du har ett ok block att börja med. Om det är anfrätt mellan blockhalvorna, har sprickor vid pinnbultar eller bakom svänghjul vid 3:an, så kan du i princip elda upp det  ICQ/ad  .

Normalt när man arborrar så monteras verktyget i de gamla lägena(packbox etc) och centreras också där. Det är färdiga fräsar för 0,5 och 1 mm överdimension. "Deckning" går sedan att göra med utgångspunkt från veven(centreringen brukar vara ganska bra orginal).
Det går säkert att flytta vevaxeln om den inte är helt centrerad, men det krävs nog en avancerad maskin med noggranna toleranser. Frågan är om det är värt det.
Lagerlägena ska var några hundradelar mindre än lagren, kolla i en bra verkstadshandbok  ICQ/ab  .

Har inte koll på exakt mått för 94:or men brukar vara runt 0,1 mm spel och uppåt. Passa på att borra ur pluggarna i blocket, rensa ur oljekanalerna och förbered för fullflödessystem när du ändå håller på.

/Peter.

Jag har tillgång till en fantastisk maskin i sammanhanget så nogrannheten är inga problem, sen har jag märkt att det är lättare att vara noggrann med egna grejer än jobbets, varför nöja sig med två hundradelar när man kan göra det bättre!?!

Hej igen peter
Om du skall bygga en busmotor så kan du försöka att få tagi denna artikel
Som man går igenom  varför det kanske inte så bra med 94mm
http://www.hotvws.com/backIssues3.php?bID=534
/// Micke


Jag börjar luta åt 90,5 istället för 94mm. Hållbarhet är nog det jag är ute efter mest

23 Senaste redigerad av Banansvamp (2013-11-07 17:50:34)

Vågar man föreslå tjockväggiga 92:or? (samma ytterdiameter som 94:or)

Fat chick fanatic

24

Banansvamp skrev:

Vågar man föreslå tjockväggiga 92:or? (samma ytterdiameter som 94:or)

Ska kolla vad det finns för alternativ. Så tjockt som möjligt är ju bra.

25

Det är bra cyllar (AA) (tjocka 92 med utvändigt mått som 94or)
byt kolvarna till mahle  så blir det super
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke