Du skriver inte vilken årsmodell det rör sig om. De första årsmodellerna har trumbromsar och 68-69 har inget servo. Hos en sån buss måste man stampa i för att det ska hända något. Bromsarna är helt "analoga" och det är viktigt att ratten sitter fast, för man behöver något att hålla sig i!
Om det finns misstanke om att en bromsslang kan vara dålig, är de ökända för att strula till bromsarna, oftast med anliggande broms som resultat, men även andra mystiska fenomen som gör luftningsproceduren onödigt svår.
Generellt handlar en luftningsprocedur om att man öppnar nippeln på oket/hjulcylindern, på vilken man trätt en genomskinnlig plastslang som leder ner till ett avloppskärl. När man nu trycker ner bromspedalen kommer den att kunna sjunka hela vägen till golvet eftersom vätska rinner ut ur oket/cylindern. När man släpper upp pedalen sedan, finns en risk för baksug och att luft sugs in i systemet igen, det kan man lösa med backventiler, en polare som öppnar/stänger nippeln eller genom ihärdigt pumpande, men principen är att all luft ska ur. Slangen har en dubbel funktion, dels att leda vätskan till kärlet, men genom att du ser vätskan, kan du även se om det kommer bubblor, man ska pumpa tills luft inte längre kan ses komma ut ur slangen. Av denna anledning är det bra om man är två, den som ligger under kan då se om bubblorna upphört. För att underlätta för sig själv börjar man med hjulet längst ifrån huvudbromcylindern ( i vårt fall hö bak) och jobbar sig fram mot HBCn. även om ingen luft kommer, kan man med god grund fortsätta tills man ev ser en nyansskillnad hos bromsvätskan, då vet man att man fått ur allt det gamla, som i sin tur drar med sig fukt och försämrade bromsegenskaper. En viktig detalj, låt inte systemet gå torrt, när du pumpar måste du ha koll på vätskenivån hela tiden.
Grinder and paint, makes me the welder I ain't